|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Färddatorn stämmer om man kalibrerar den efter verklig förbrukning med hjälp av tankningsmängd/körsträcka. Detta görs i "Test mode", funktion 20. Brukar krävas mellan 5 och 15% justering (uppåt). För övrigt kan man under "Test mode" funktion 3 få momentan förbrukning. (Funktion 9 är bra under vintern då den visar aktuell laddningsspänning). | |
| Jaa, men detta funkar mig veterligen endast med E34'ans dator? | |
DanneR |
ja tro inte på de färdatorerna... Skulle de va så att en v8 drar 0,6 så skulle alla åka v8 hehe!! Don´t drink and drive somke end fly! (BMW) |
DanneR |
ja tro inte på de färdatorerna... Skulle de va så att en v8 drar 0,6 så skulle alla åka v8 hehe!! Don´t drink and drive somke end fly! (BMW) |
| Vill ni inte tro oss som kör V8 så skit i det. Jag mätte varken via färddator eller bränsleindikatorn utan har mätt upp med verkligt förbrukad mängd bränsle dividerat med körsträcka. En stor motor som går på extremt låga varv behöver inte mycket bränsle, ska man däremot gasa o bromsa i ett suger den soppa som fan, så är det bara. | |
DanneR |
jaja på tomgång kanske! Kip your car on the road ass hole! |
|
Min M5 kan man som lägst få ner till möjligen 0,85 konstant fart runt 100....Så 0,6 låter lite för bra på en 540,det skulle i så fall vara ifall f-datans "bränsleförbruknings-korrigerings koefficient" e helt åt skogen fel...0,9 har ja inga som helst tvivel på att V8:an klarar däremot... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
eklof > "Diff gör körningen roligare.." Jo.. Men diffbroms gör den ännu roligare ;) ///Jesper |
|
|
DanneR: som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är både f-datorn kalibrerad, o jag har även mätt efter både bränsleförbrukningsmätaren och den riktiga metoden: alltså tanka o dividera me körsträcka..... sen att du vägrar tro på oss V8-ägare är nog mest att du e lite sotis på oss..... V8 rockar fett! |
|
|
Om de siffror som nämns stämmer så är det helt fantastiskt! Min manuellt växlade 523iT gick aldrig att köra under 0.8 l/mil vid jämn fart i 100 km/h. Jag äger nu en bil av konkurrerande fabrikat med en motorvolym på 4 liter, kompressor och automatlåda. Jag kan bara drömma om en bränsleförbrukning under litern. Det är utopi. Vid jämn fart av 110 km/h vill motorn ha 1.1-1.2 l/mil. Med kall motor ställer sig färddatorn på 99.9 l/100 km vid acceleration. Bör tillägas att mätaren inte tillåts visa mer... :-) Stora motorer drar mycket bensin. Det krävs alltid mer luft, och därmed mer bensin, för att fylla upp stora motorvolymer jömfört med små motorer. (Små motorer är allt under 4 liter... :-)) |
|
|
Bjoerck, konstigt att du inte fick ned den under 0,8. Jag hade min 528i 97:a också den manuellt växlad nere i 0,68 momentant under någon mil mellan Ödeshög och Mjölby(platt väg) med AC:n i. Hade Oftast 0,72-0,75 hela vägen Lkpg-Värnamo. Men det var en sedan iofs. Har själv kört BMW 540iT 96:a e34, den drog ca 0,8 i 120km/h, den har det t ex 523/528 saknar en riktigt hög slutväxel. Vill minnas att den varvade ca 2000 i 120 på sexan, ascoolt!! /Simon |
|
|
Jag tror som du, DanneR, och kör V8 själv, så något borde jag ju veta....:-)) Peo |
|
| Tung touring 235:or och inte fullt så hög utväxling som 528 kna vara förklaringen. Med min nuvarande bil kontrollerar jag aldrig förbrukningen längre. Går fortfarande i terapi sedan förra gången jag stämde av förbrukningen:-). Men det är en snabb bil! | |
|
Det finns ju långa utförslöpor, t.ex. förbi Ödeshög så om jag mäter min bil där så kvalar jag kanske in i 0.6 litersklubben! Mvh, Steaman |
|
|
"Steman", jag mätte mellan Ödeshög och Mjölby som är relativt platt, dvs inte som från Ödeshög till Jkpg där det är rejält backigt. /Simon |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
visst! 0,6 inga problem. Man skulle kunna komma ned i 0,1 också men det hela är ganska ointressant då det räcker med ett uppförslut så har man spräckt sitt fina snitt. Skulle man dessutom göra en kickdown så har man blåst alla chanser den turen att snitta 0,6. Räknar man sedan in kallstarten då den ligger på mer än 3L/mil så är vi ännu längre ifrån 0,6. Jag har sedan inköpet ett totalsnitt på 1,38 L/mil med vissa momentana förbrukningar på 0,7-0,8-0,9-1,0 osv. Återigen så är det väl ändå det totala genomsnittet som är det intressanta eller? För det är ju trots allt summan av sedlarna som åker ut ur plonkan som är det verkliga inte vilken sedel man drar ut då och då. |
|
alla som säger att "hehe om en v8 drar 0,6/milen skulle alla köra v8" alltså hur fan kan man säga nåt sånt?` Bara för att BMW M3 är en av dom absolut finaste bilar som finns kör inte alla M3... Bara för att 7-serien har grym komfort kör inte alla 7-serie... Helt sjukt resonemang! |
|
|
eh...varför ställer ni in en 540 i garaget på vintern? det är ju ingen 911 direkt, utan en kanonbil med ASC+T. vanlig personbil ju, självklart stor motor, men ändå!!? |
|
|
Vem ställer av en 540? Jag håller med om att det är en fin vinterbil även om det är roligare med 4x4 på vintern! Mvh, Steaman |
|
| Om man är rädd om sin bil och har råd att ha en extra vinterbil så är det väl inge fel med att ställa av en 540 under saltbadsmånaderna.. Å andra sidan så håller jag med om att det är en fin bil att köra på vintern, även fast jag inte har anti-spinn och sådana finesser på min. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.