|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja, har som sagt en 540 me 4,4 l V8, Har alltid kunnat skryta me att den är så bränslesnål me tanke på motorns storlek. Har kunnat ligga i jämnt 110 på motorvägen o den drar inte mer än 0,6 enligt färddatorn. Men de senaste veckorna så slukar den soppa som en lastbil. Kommer inte under litern hur jag än kör...inne i stan visar nålen på 2 liter milen.... o det är inte fel på mätarna, för jag har märkt att jag får göra pit-stop på macken varannan dag.... vad kan vara fel? V8 rockar fett! | |
|
Tycker bara en siffra är onormal...0,6 i 110 det vill jag påstå är omöjligt. 0,94 har jag klarat i 100 med speed- control. 2liter i stan helt ok nu på vinter med många kall starter och stadskörning. Jag har ett snitt själv just nu på 1,98 och då är det 95% stads körning. På sommaren är det ca. 1.6 som gäller i stan. Glöm inte att det är nästan 300hk samt 4,4l som ska "vattnas".... Det kostar att ligga på topp, så är det bara...:-)) Peo |
|
|
Vet att Askens krutis fick tuppjuck och började sörpla i sig som en större lastbil. Var någon givare till motorstyrningen som var kass. Kommer inte ihåg exakt, kolla om det står i hans dagbok. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
pesk>> inte allt osannolikt med 0,6 vid 110km/h konstantfart! Vi har en likadan bil och det stämmer ungefär! körde runt 100 på 0,57 förra veckan innan han gick i ide.. *snyft* Enligt färddatorn alltså... däremot e han grymt törstig när han e kall... |
|
|
Men hur gör ni då, nollställer ni färddatorn då ni når 110 och sätter på farthållaren då eller? Min fick jag ner till 0,78-0,82 under en 4 mils färd med rödljus, backar och annat elände men det var svårt kan jag tala om... 0,6 låter helt otroligt, berätta gärna hur ni lyckades med det. /Hammar |
|
|
Tycker också att 0.6 låter helt otroligt, min ligger på 0.89 vid 110 o cruisecontrol på. Det finns ju alltid undantag, men 3dl mindre låter för bra. Min vinter bil Audi A2 drar blandat 0.67. |
|
DanneR |
0,6? HAHAHA min kompis 325A MED 192 HK ORGINAL gjorde 0.9 ladsvägg och din v8 tar 0,6 ? uhmm då skulle alla köra v8 hehe! Kip your car one the road! Daniel |
|
Tror att TripleA skrev fel! Han menar nog 0,9! Mvh Lazze Länk |
|
|
Det är tur att det är JUL snart, jag menar då kan man ju tro på TOMTEN också...:)) DanneR säger: ALLA skulle köra v8 och så skulle det bli. En av det snålaste bilar jag kört är en Audi 80 1,8, den körde jag i 110 på motorväg konstant 30mil och då drog den 0,59 enl uträkning. Men att köra en 300hk v8 på det...GLÖM DET.... Peo |
|
sebbe_bmw |
tp_88: Om nu ni lyckades köra en 540 på 0.57l/mil så börjar ju min hjärna fundera på hur mycket skitsnack som pågår på forumet! En 530d kan kanske ligga där nere men absolut inte en 540! Har kört 4.4 V8 sen 1996 och det går bara inte, visst kan man nolla färddatorn i nerförsbacke då kan det hända att den drar det per mil men inte i genomsnitt! Sebbe |
|
Hmm, 0,6 låter ju jävligt käckt. Kanske dags att byta upp sej. Min gamla 535 fixar bara ca 0,85 om man kör försiktigt med original ballongdäck. Diff gör körningen roligare.. |
|
|
"Kip your car one the road!" Betyder det något? :) Diff gör körningen roligare.. |
|
|
Talande för skepikerna är att det alla kör automat, som iofs inte borde spela någon roll med lockupen i. Är lite tveksam till 0,57, men 0,7-0,75 är säkert möjligt. Körde 0,86 med min 530i 93:a med manuell låda med metoden att mäta tankning, 95% motorväg 110km/h av körd sträcka med 3,0motorn, är som bekant endast marginellt snålare än 4,0 motorn. 4,4 vet jag inte hur den ligger till förbrukningsmässigt. /Simon |
|
| bara till att slå upp instruktionsboken, lägga på 0,5/100km och där har ni den riktiga förbrukningen- 0,6 med 540- rätt omöjligt snarare 0,9! | |
|
jag måste iaf få en chans att svara... Jag skrev runt 100... alltså 95-100 där nån stans.. Då nollställde vi färddatorn och då stod där 5,7 / 100km efter ca. 1mil.. Sen om ni vill lita på mig eller ej skiter jag ganska hårt i... Sen kan jag ju inte gardera mig mot eventuell felvisning på färddatorn... Den drar inte alls så mycket som vi trodde... mer än när den e kall.. Vi körde en tur på ca. 35 mil när vi hade fått den... oftast låg vi i runt 110, men va uppe i drygt 200 ett par gånger + vanliga omkörningar ( fullgas trean till ca. 140.. ) Då drog den knappa 1,1l/milen... ALLT ENLIGT FÄRDDATOR! |
|
|
PESK, DanneR, Lazze m fl: Det är inte alls omöjligt, kör upp i 110, lås farthållaren och nollställ f-datorn..... 0,6 - 0,63 i 6:ans växel.... så det är inte alls omöjligt... Har fått många skeptiker att åka med en runda o de flesta har tappat hakan när de sett det. Bränsleförbrukningsmätaren under varvräknaren visar ungefär desamma... Micke Olsson: Tack för tipset, ska ta o kolla upp det.... V8 rockar fett! |
|
| 0,6 är nog inte en omöjlighet, ligger jag konstantfart 80 km/h drar inte min mer än 0,6 heller, förklaringen är att de stora åttorna i den hastigheten i sexans växel knappt varvar mer än tomgång. Stadskörning däremot, då suger den i sig nära 2 liter milen. | |
DanneR |
Färddatorerna stämmer inte ettt jävla skit när de gäller bränsleförbrukningen! inte på dom av mina bilar. enbar bränslemätaren under km/h.. alla Bmw ja har haft så drar de inte under 0,8 landsvägg! ja tro de inte finns någon Bmw 6:a som drar under 0,8 i dag! kanske de nya med stepptronick men tveksamt!... Kippp your car on the road! Daniel |
Dahlberg |
Förbrukningen på ett fordon vid konstant hastighet är beroende av luft-, rullningsmotstånd, lutningen på underlaget, motorns verkningsgrad vid det specifika varvtalet m.m. Alltså den effekt som krävs för att framföra ett fordon i en konstant hastighet är oberoende av motorn storlek utan av tidigare nämnda faktorer. Däremot om man utför många accelerationer så kommer vikten av fordonet att inverka på förbrukningen. Även motorns effekt inverkar då eftersom man då med en större motor kan utnyttja en högre medeleffekt under accelerationen och på så vis högre bränsleförbrukning. Dvs teoretiskt kan en 520:a förbruka lika mycket bränsle som en 540 vid samma konstanta hastighet eftersom de har samma kaross (luftmotstånd) och rullningsmotstånd. Att detta är svårt att uppfylla detta i verkligheten beror troligtvis på att en större motorn hamnar i ett område i verkningsgradkurvan som inte blir riktigt gynnsam. Mvh Anders |
|
håller med TripleA, kör man konstant runt 90-110 utanstörre backar utför/nedför så går bilen snält speciellt v8! men visst så fartdu trycker på gasenså går det upp! man kör nästan på tomgång vid 90! 90km/t ca 1500-1600varv! det ni! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Min 520 dricker alltid ca 7,5l/100km i ca 90-100km/h... Tycker också 0,6l verkar lite, färdatorn kan visa glädjesiffror... Annars kanske man borde byta till 540:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.