|
|
|
|---|---|
|
MIGRÄN! Hjälp! Min 328 E46 startar inte. Det bara klickar högt (reläklick) (klick, klick, klick, klick). Precis som att startmotorn inte vill. Den går att rulla igång. Batteri är helt OK. Nåt man kan kolla själv? ///Tomten | |
|
om den går att rulla igång o de e reläklick... finns de inget relä till startmotorn då? eller har den gått? |
|
|
Relät eller startmotorn? ///Tomten |
|
Bmw ludde |
Är du 100% säker att det inte är batteriet ? låter precis som det |
|
Slår solenoiden till på startmotorn? Om inte knacka med en hammare eller nåt...mvh dutta |
|
|
Det var ju lätt att komma åt.... Inte lätt att få ner nåt att slå med på startmotorn... ///Tomten |
|
|
Men klickar det nere vi startmotorn? Hur är det med strömmen som Bmw Ludde frågade? |
|
|
Ska försöka lokalisera klicket först... ///Tomten |
|
| Skulle tippa på batteriet... mät batteriet och se om det är fräscht... | |
|
Det är startmotorn som "hugger". Man kan se att kylfläkten rör sig lite lite varje gång startmotorn "hugger". Den sitter ju baktill, och jag serden inte äns. ///Tomten |
|
|
Med 99% säkerhet är det batteriet som har gett upp! Exakt det symptomet som du beskriver hade jag på min förra E36:a, och då visade det sig vara en cell i batteriet som hade kortslutits (av oxiden som lägger sig på botten av batteriet efter några år). Batteriet tog inte laddning, men när man mätte syrahalten märktes inget ovanligt. När man laddade batteriet bubblade det ur alla celler utom en. Vid kontroll i en belastningsprovare såg man att det inte mådde bra! Bara att investera i ett nytt batteri och sedan funkade allt perfekt igen! Börja med att försöka ladda batteriet, om det inte hjälper, försök testa med ett annat batteri som du vet är fräscht (för att bara testa behöver det inte vara lika stort som det som sitter i nu!). Ett batteri brukar hålla mellan tre och fem år innan det är dags att byta det! Är det bytt någon gång? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kommer precis in ifrån garaget där jag har bytt batteriet på min brumme, exakt samma fenomen som du nämner, nytt batteri så sa det wrom wrom igen! Antagligen en cell som rökt. | |
|
Jag hade en cell som dog på min förra (525i), men då drog ändå startmotorn runt väldigt många innan det var slut... Finns det ett relä som bryter när det inte finns tillräckligt med spänning? ///Tomten |
|
| Bilen är mycket känslig för att det finns rätt spänning, är det för lite så orkar den inte dra igång, ibland klickade min och ibland drog den igång låååångsamt. Lampor radio etc funkade som vanligt. | |
|
10 volt hehehe Inte mycket att hurra för. Ja, allt annat funkar precis som vanligt. Satt den på laddning nu. Har haft samma problem på alla mina bilar nu. Volvo 240 -84 BMW 525i -90 Peugeot Expert 2.0 HDI -00 BMW 328i -99 ///Tomten |
|
|
Man brukar väl behöva ca 9-10 volt för att snurra igång maskineriet... men då är det nog också dax att börja ladda batteriet igen.... Mvh jOhan |
|
|
Moderna BMW brukar vara riktigt kinkiga om spänningen är för låg vid startögonblicket! Många elektroniska system som måste ha rätt spänning... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sjunker spänningen under 10V när startmotorn jobbar är batteriet inte fullgott. En BMW ska ha minst 12V för att säkerhetställa fullgod elektronisk funktion. Det krävs minst 48 timmar för att få fulladdat batteri, för er som har Magic eye, så brukar det ta ett halvt dygn sedan laddaren gått ned på 0 innan det "lyser" grönt i ögat. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.