AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
24.951

Bygga monster?!?

Sida 2 av 2
Har tyvärr ingen digitalkamera men jag kanske kan låna av en polare så ni får se lite på rörramsbilen.

Pelle Persson:
Bilen ska gå att använda i daglig trafik och kommer ej att tävlas med... Tänkte de skulle va lite kul med en 5-serie som förnedrar allt på vägen(nästan iaf)

Bmw ludde:
Men det är ju det som är lite av tjusningen; att göra något som ingen har gjort tidigare.

MVH//Tommy
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Tommy; då har man en massa "konstiga" regler att ta hänsyn till...Men bli inte helt nedslagen av det. Kontakta din närmaste besman från sfro och presentera projektet för han, så kan han direkt? säga om det är genomför bart eller inte.
Om det inte är genomförbart i sverige så kan man kanske ta en USA-reggad bil ta in den som flyttgods eller? Vet inte riktigt hur det fungerar. Nån som vet?

MVH//Tommy
Har funderat lite... Är det svårt att ta en turbomatad S38B38 motor inkl. hela drivlinan(m. race-koppling) och stoppa i den i en e34 520i(för billigare försäkring). Det är ju inga problem att "sudda ut" M-märket på motorn och då lär ju inte sbp se någon skillnad från orginalmotorn. När man ska besiktiga sätter man bara en adapter från grenrör till avgassystemet och sätter luftfiltret direkt på insuget. Fungerar det? Hur blir det med avgasvärden när man har kompsänkt? Vad säger sbp om att det sitter en fet intercooler där om den inte andvänds?

//Tommy
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
ic:n kan dom inte säga något om, jag vet faktiskt inte hur avgasvärderna blir!!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Franke
Hade en 318-87 som var kompsänkt och den gick igenom utan problem.
Men före 89 är dom ju inte så hårda på avgasvärden.
Du kanske får problem om din bil är från 89 o nyare och är kompsänkt.
Det var det jag var rädd för... Fast iof om man har ett Haltech E6A-system monterat borde det ju inte vara några problem att programmera om med laptop inför och efter besiktning eller? Är det stor skillnad på avgasvärden på en S38B38- och en M50B25-motor?

//Tommy
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Varför inte bygga på en Audi S4 V8 istället...?
Audis 4wd håller för bra med effekt, på 5:orna iaf, bmws lär ju rasa.
Det finns två anledningar till att jag vill ha BMW:
#1 Grym väghållning
#2 Det finns ingen motor har låter mysigare än en överladdad R6:a.

Jag ville ha 4wd för att en polare till mig ägde en sierra cossie för nåt år sedan och han kunde ligga nästan 50 km/h snabbare i rondellerna än en M3 vi racade mot. Det var något helt grymt. Där hade M3:an inte en chans varken i kurvor eller rakt fram...
Fast de e klart 486 Hk och växlad så den ska göra 0-100 på 3,5 s är väl rätt OK =)

MVH//Tommy
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Har inte 525ix samma drivlina som 325ix? 325:an har ju samma grejer som Cosworth i transmissionen så då håller det högsta klass.

Se inte problemen- se möjligheterna!! Vill man ha en biturboV12 i en e34 så måste man gå 100% på den linjen. En tysk fick ju ner en v12 i e30. Kör på. Men det gäller ju att vara målmedveten.

Vem fan uppmärksammar en turbokonverterad M5 eller ådi? Kör på monsterlinjen nu och inget tjafsande!!!
bmwsteffe
hmm>mrsollier jag läste: "Det är ju inga problem att "sudda ut" M-märket på motorn och då lär ju inte sbp se någon skillnad från orginalmotorn." har inte M motorn ett betydligt fetare insug en 520!? bla....tror d kan bli probs. (men vem vet)
Tror inte att dom kommer att märka det... Och vad ska dom säga om att jag har för stort insug? Det kommer ju endå vara hur tydligt som helst att den är byggd för turbo(även fast den inte sitter där vid besiktning)...
För övrigt så har jag bara varit med att dom har öppnat huven två tre gånger när man har besiktigat... Så man kan ju ha tur oxå =)

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR//Tommy
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Jag har då aldrig besiktigat utan att dom har öppnat huven, och jag tror verkligen inte att besiktnings gubbarna är dumma i huvudet så nog lär dom nog se skillnad men frågan är ju om dom bryr sig om det.
God jul!

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Det fanns en 550i (svart, 93 el 94 minns inte) till salu på mobile för ett årsen. Var mycket intresserad av den, men fick veta att den omöjligen skulle kunna besiktigas:(
Vet inte vilken 5a de utgick ifrån vid bygget, men den hade hela m5 kittet vid försäljningstillfället. Fick köpa m5 för att skippa ångesten :)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
ze
34
zeta
bmw 1502 -77
köp en cheva 4*4 pickis och bygg på.

cane
Tycker som mageng, kör på! Kul med någon som vill göra något udda tycker jag.... Kanske kan ix drivningen skonas med turbostyrning som begränsar laddningen vid växlingar för att undvika vridmoments smällar sas?
b97_knl: Jo men det är ju en jävla skillnad på en V12:a och en R6:a...

Tror nog att jag kör på en M5-motor det blir som lite lättare...
Vad säger killarna på SBP när dom hur tydligt som helst ser att den är byggd för turbo?(Alltså det sitter bara en adapter där turbon ska sitta och luftfiltret direkt på insuget...)

MVH//Tommy
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inte så mycket att säga...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
Mrsollier:du måste va en jäkel på att skruva för allt är ju bara för dig.......

m3johan
Visa användare
150
sa77
320i -89
"tqs"
hur kan man få igenom en bil med eftermonterad turbo. godkänd av besiktningen?
Vad e d för smärre modifikationer?

"E34 FOREVER"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.