AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
24.950

Bygga monster?!?

Sida 1 av 2
Jag funderar på att bygga lite grand. Jag tänkte ta en 525ix och plocka ur motorn ur den. Sen tar jag en 750i motor och turboladdar den med två turbos så att den blir på 500-550 Hk. Hur mycket måste man göra om? T.ex. Hur mycket pallar drivlinan? Förutom koppling och låda... tänkte ta det från en 540i... Pallar 540i:s koppling och låda(den 6vxl manuella)? Passar 540i:s låda och koppling med 525ix drivlina och 750i motorn? Vilka turbos ska man andvända? Motorn borde ju palla om man kompsänker den tycker man. Hur mycket måste man ladda för att få c:a 520 Hk ur V12:an? Bromsar tas ifrån antingen 750i:n, en M5:a eller 540i:n. Vilket alternativ är bäst? Kom med förslag. Problem?

MVH//Tommy
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
ix är 4wd, bara så du vet. Vilka årsmod hade du tänkt dig? E34?

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Låter som bygget kommer gå på lös på en halv miljon eller liknande..
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
inte går de på en halv miljon inte! men billigt, nej!;)
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Är det första gången du bygger en bil så varför inte göra på att beprövat recept?? dvs turbo på en 325 525 eller liknande?? men ska du tvunget ha en 525IX så får du nog be nån att stärka diffar andra drivaxlar fram, mm mm

BMW 325 Turbo....
WWW.REPTIL.NU
Vill ha en ix för att få ner kraften i backen bättre och att bara sätta en turbo på 2,5liters motorn skulle innebära över 200Hk/Liter motorvolym. Det kommer inte att hålla i längden. Plus att det är ballt som fan med en V12. Hur många kusar klarar orginal-drivlinan då? Vad måste bytas och göras om? Tänkte mig en budget på 2-300.000 Kr.

MVH//Tommy
Mr
15
MrBimmer
530DA -01 E39 Touring
635 CSi-85 E24
låter som du har livlig fantasi! Kolla runt lite på andra byggen, fundera lite innan på dit projekt. Inget är omöjligt å genomföra men (menar inget illa med detta) anser att ditt projekt låter lite väl avancerat. tidigare bilbyggen å så , erfarenheter, av överladdning, v12 hmmm finns inte många eftermarknadssprut som gillar tolvor. Zytec å motec kanske några fler . men men lycka till med bygget! Bara upp till bevis nu då ! :)
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Skulle inte gissa på 540is lådan passar på Ix transmissionen.. Men Ring till sellholm så fixar han alla transmissionsfrågor räkna bara med minst 100-150k... hmm

BMW 325 Turbo....
WWW.REPTIL.NU
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Föresten ska du göra allt själv eller lämna bort??

BMW 325 Turbo....
WWW.REPTIL.NU
www.supramannen-racing.com
Jag ska göra det mesta själv. Har ju tillgång till verkstad med svarv, fräs, svets, mm. Det kan ju inte vara så svårt att göra om fäste och splines(?) så att 540i-lådan passar på fördelningslådan. Om jag skiter i V12:an då och tar en rak 6:a på 3,5 liter istället. Den borde ju hålla för c:a 520 Hk eller? Vad måste bytas i motorn? Kolvar? Vev? ??? Jag kommer nog att installera turbon själv oxå... Farsan känner en kille som håller på rätt mycket med överladdning av MC iaf.

MVH//Tommy
m5 motorn då?
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Glöm inte att lådan ska passa på fördelningslådan... och så att den inte är längre/kortare

BMW 325 Turbo....
WWW.REPTIL.NU
www.supramannen-racing.com
Tror inte att M5-motorn är något bra alternativ. Den har ju troligtvis högre komp, vassare kam, mm som inte går så bra ihop med turbo/överladdning. Är det ingen vet om det är stor skillnad på 540i:s och 525ix:s låda? Allt till motorn kommer att köpas på GIK Turbo tror jag. En komplett Engine Management Unit, turbo, mm.

MVH//Tommy
tqs
Överladda en M5 E34. För 2-300k ska det inte vara någon omöjlighet att nå dina effektmål (troligen överskrida) om du bygger själv, och då har du dessutom en bil som med smärre modifikationer går att besiktiga.
tqs
Det höga kompressionförhållandet kan ju avhjälpas med specialtillverkade kolvar, och de vassa kammarna är inte nödvändigtvis någon nackdel.
Nja... De e ju fyrhjulsdriften som jag är ute efter... Men man kan ju ta en M5:a motor med koppling och låda och sätta i ix:en eller? Hur mycket pallar M5:ans koppling och låda? Är det nödvändigt att köpa specialkolvar? Går det inte bara att ta dom befintliga och svarva ner dom lite?

MVH//Tommy
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Det är inge problem att turbokonvertera en M5 motor.
Se bara på Kilander, hans motor är ju std sånär som på andra kolvar för att sänka kompet! Han plockar ju ut 875hk och 12xxnm!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
redan 1976 plockade bmw ut 950 hkr ur m88/2 och det var med dåtidens motorstyrning och turboagg. Och detta var till bilar som skulle gå mer än 500m. (m88 var föregångaren till s38)
bmw orginal 4 hjulsdriften lär inte klara dom här motor effekterna / vridmoment. Men precis som Ekman säger så fixar sellholms detta mot en större summa pengar.
Men varför inte bygga en lätt bil (kit car) med mc motor? överladdad Hayabusa

Utan att låta allt för negativ så ett sådant bygge du funderar på, lär hamna på samma pengar som att köpa en gammal grupp B bil. Sen har du problemet med sbp...men allt det känner du till..hemma byggd överladdad maskin, 15kw/100kg osv osv. Men alla problem är till för att överkomma ;-)

Men om du ger dig tusan på att annvända överladdad v12a 4hjulsdrift osv, varför inte gå hela vägen och bygga en rörrams bil med silluet kaross alt någon av alla kitcar tillverkarnas karosser?
Men jag vill ju inte heller ha en liten bil. Det är därför jag vill bygga av en 5-serie. Bygga egen kaross så att det blir snyggt kommer att kosta mer än jag har råd med. Har iof byggt en rör-ramsbil med R1-turbomotor i för inte så länge sen men det vart bara rör-ram å ingen kaross. Vad behöver man göra för att fyrhjulsdriften ska palla då?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag tror inte att fördelningslådan och drivningen till framhjulen klarar så högt vridmoment helt enkelt. Du får nog söka dig till dom som levererar delar/drivlina till rena tävlingsbilar tex Länk kan ha delarna du söker.

Låter väldigt intressant, r1 maskin i rörram...några bilder??

Om du nu inte måste annvända 4 hjulsdrifen så blir det mycket lättare, samt om du skippar överladdningen...iaf i första steget.

Vad ska du ha bilen till...ska du kunna annvända den i daglig trafik, gasa rakt fram eller till riktig racing?
Bmw ludde
Tror nog Bmw är fel bilmärke om du vill ha en bil med 4wd, varför inte satsa på en evo ? men har du gett dig f'n på att de ska gå så varför inte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.