AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
833

har toppen gått?

BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Jag var ute med min bmw 524td -84 på motorvägen för några veckor sedan. Plötsligt började en slang att läcka å allt kylvatten rann ut.

Fick den lagat och hällde på nytt vatten men bilen kyler inte ordentligt.

Efter en tio minuters körning vandrar tempmätarn uppåt.. Förmodligen är det ju en massa luft i systemet men det är kanske inte hela förklaringen???

Skulle gärna vilja veta hur man luftar systemet..

PS Klarade av att köra från halmstad till helsingborg å tillbaka utan att tempen gled in i det röda.

Tempen är normal vid tomgång och lugn körning i ca 50 km/h menn drar man på går den upp i temp.

Vad är felet? Är det jävligt att lufta systemet?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Lossa lite lätt på luftningsskruven, vet ej hur det ser ut på just din bil men på min E34 så sitter den bredvid påfyllningslocket på kylaren.
Hissa upp fronten! Kör motorn en stund. Luftat och klart!
si
44
sinnes
530 Touring -93
318 Touring -91
Tja
har precis samma fenomen på min 525:a..har luftat som fan,,
Funkar perfekt från o till men så ibland så far tempen iväg....
har gett upp!!!!!

Mvh
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Efter lite kladd me grejerna har jag kommit fram till att slangen från termostathuset till kylarn är kall när motorn är varm. Måste inte det bero på att termostathuset är luftfyllt eller är termostaten kass?

Har kokat termostaten... den öppnar sig men har ej fastställt vid vilken temp den gör det
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Lufta systemet ........ :-/

Denna länk borde hjälpa dig ! Där finns jättebra hjälp till hur man luftar sitt system ;-)

Länk

Det är alltid bra att kolla mektipsen och sökfunktionen innan man frågar (jag vet det av egen erf.).....

Peter
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Så krångligt som det beskrivs i länken var det aldrig i mitt fall att få systemet luftat. Jag har bytt topplock på 525´n och när det var avklarat så fyllde jag på vatten i expansionskärlet som vanligt med luftnippeln öppen. Observera att bilen stod lite upplyft fram (luft stiger!). Sedan fick motorn gå en kort stund innan bilen hissades ner. Efter det körde jag en kort runda tills motorn blivit varm för att sedan åka tillbaka och dra åt luftningsnippeln och fylla på lite mer vatten. Har aldrig haft problem efter detta.

Lycka till BMWICEMAN.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.