AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.502

Hur blandar jag sonderlack ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
om ja har en bmw som inte har någon färg i stil med "sinoberöd 308" utan en som heter "sonderlack XXX" dvs , jobbig spitziale lack.. hur blandar jag till den ?

Kan man av bmw få en färgkod som har en ekvivalent hos någon av färgfabrikanterna eller är det "Heinz 33 år med ölmage och en salamimacka i bakfickan" som stått på bmw fabriken och blaskat ihop sonderlacken ?

många 7-serie har ju sonderlack och att köpa en sådan bil är ju likadant som att direkt investera i en hellack a 50 000:- om det inte går att få fram sonderlacken vid. tex stenskott eller P-skada.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kan vara lugn... BMW säljer både lackstift och sprayfärg till sina Individual-färger. Ska du lacka större ytor kan de ge dig koden för färgen, så blandar din lackerare till rätt nyans.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erikw:Det är en sanning med modifikation...Som ex kan man ju ta "Alpina blå metallic",den har ju mig veterligen en färgkod, MEN det verkar som om receptet är hemligt,detta med tanke på när "Stephan" här på forumet skulle lacka sin takbox i bilens färg så fanns inte den färgens recept att få tag på utan den hemligheten behöll Alpina.Förvisso analyserade de original färgens spektrum med hjälp av en "manick" som vissa lackerare har o fick på så vis fram en kulör som va väldigt när Alpinas,men dock ej helt...Kan ju vara som så att "standard" färgerna har icke hemliga recept medan vissa Individual färger har hemligt....O sen så finns det ju ett antal varianter på varje färgkod...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
nu har jag forskat lite i detta och sonderlack är omöjligt att få färgkod till !

Oavsett vad man har för syfte eller vad man betalar så ger inte bmw ut färgkod , i bästa fall kan man få köpa färdigblandad färg MEN den färgen är av ett annat fabrikat än den som blandades till en gång i tiden då sonderlacken lades på bilen , så resultatet kommer troligtvis att bli högst diskutabelt.
Det är alltås bmw i tyschkland som INTE ger ut vare sig fabrikat eller färgkod till sonderlack , bmw i sverige får inte ens de uppgifterna.
mörkande på färgfabrikat och på färgkoder är något de flesta bilfabrikanter håller på med och inget unikt för bmw.

Så är det med det , så att köpa en bil med sonderlack kan vara extremt dyrt då ett stenskott på motorhuven lätt kostar 50 000:- om resultatet är viktigt.

7-Series - The choice of your local pimp!.
...ja då är Sonderlack helt borta ur leken när det blir dax för bilbyte!

Mvh
Lazze Länk
Länk kolla här!
Länk kolla här!
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
sonderlack finns ju inte med i den listan,men hur gör en billackare om han får in en bmw med sonderlack som ska lackas då? får han hänvisa den till en bmw-verkstad då? måste ju gå att få fram hos nån av de stora lackfabrikanternas återförsäljare.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det enda han kan göra är att av bmw i sverige köpa färdigblandad färg , bmw i sverige köper i sin tur färgen färdigblandad på burk från bmw i tyschkland.

Det går självklart inte på något sätt att av en färgfabrikant få fram en färgkod då den enda informationen man har är "sonderlack". jag har försökt.

Problemet med att köpa färdigblandad av bmw är att bilen blir som ett lapptäcke då gamla lacker bleks och får förändrad kulör då olika pigment reagerar olika på ålder och ljus.
Har man färgkoden och blandar själv och färgen är tex "liiiiite för blå" kan man ju minska den delen i receptet som utgör blå.
är man pedant är det jävligt nog att bara lägga en metallic som inte skiftar allt för mycket mot originalet , alla lackerare har ju olika avständ/vinnklar etc. och om metallic-kornen inte apliceras exakt likadant syns det ju ganska tydligt om man är nogrann.
Enklast är att hålla sig till Fiat-panda , de bilarna har nämligen inte sonderlack :-)

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jajaust , glömde att man med hjälp av gott humör och i bästa fall en spektrometer kan blanda en egen färg , men .... det är extremt tidskrävande då man måste spruta up en metallick för att veta hur det blir. man kan altså inte titta ner i burken och jämföra med bilen. gott färgseende fordras också .. endå brukar det inte bli riktigt bra.

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tack för infon wadel,det var intressant läsning.
gr
11
grax
i3S -19
Har en liten historia om det där problemet. Hade tidigare en importerad 535'a -90 med sonderlack, den blev ordentligt vandaliserad med repor längsmed hela bilen. Efter besiktning av försäkringsbolaget lämnades den in på den lokala lackverkstaden utan mitt vetande om att jag hade en bil med en udda färg.

Efter ett par dagar fick jag ett samtal från lackeraren om att han inte kunde lokalisera vad det var för färg på bilen men att det skulle lösa sig eftersom han hade en kollega som var mycket duktig på att ta fram färger. Han ville bara meddela att det skulle ta ett par dagar extra innan jag kunde få ut bilen igen.

Dagen efter ringde han återigen, han meddelade att han varit i kontakt med BMW Sverige som hade varit mycket samarbetsvilliga. Enligt honom så skulle de skicka över ett par killar som skulle kolla upp lacken. Så det skulle dröja ytterligare ett par dagar.

Det skulle ju dock givetvis visa sig att BMW folket inte heller kunde säga vad det var för färg. MEN å andra sidan hjälpte de till att lokalisera bilens första ägare i Tyskland som i sin tur kunde berätta att lacken hette Macaoblau 250 och det räckte tydligen för att lackeraren skulle göra ett kanonjobb för trots att bilen redan då var över 11 år gammal såg jag aldrig några skarvar.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vilken tur !

Skulle lacka en hoj på jobbet, det fanns ingen färgkod men lackeraren kom och scannade lacken sedan fick han rätt färg skickad till sig av sin färgleverantör.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Så kan man bara göra om det är en färg som "finns".

En sonderlack där kunden visat sitt nagelack och begärt en likadan kulör finns inte som färg och då ger det inget att använda spectrometer.
Det fungerar ej heller på en färg som finns i många varianter där alla ligger nära varandra i utseendet. en spectrometer är inte såååå exakt,

3G ger dig Cancer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.