AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.615

Motorvärmare 540 e34?

Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Har kollat runt lite efter motorvärmare/slangvärmare till min 540.
Har iofs inte kollat hos BMW än men är det någon som vet om det finns?

Bmw-boy
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det finns. Bl.a. finns info här;

Länk

Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Motor och kupe värmare är ju ett av få glädjeämnen som finns under vintern.Har alltid satt in det i mina bilar man sparar säkert en tank om året på det minst.Om man monterar själv så sparar man mycket flis jag kom undan med 1300kr komplett Calix miniplugg till min bil för 2 årsen.Det som var jobbigt var att hitta en lämplig väg in till kupen för kupeuttag..Varmt å gött ska de va annars kan de kvitta..

Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Miniplugg?
Menar du den nyare mindre anslutningen eller är
det storleken på själva värmaren?

Huvudsaken för min del är att få värma motorn, det är ju den man är rädd om!

Tycker samtidigt det blir onödigt dyrt o mycket arbete
då jag tänkt att ställa ner den snart..

Bmw-boy
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Den lilla pluggen/kontakten..Perfekt att borra in vid sidan av nummerplåten( i försänkningen runt plåten) i kofångaren.Är man händig så gör man det på en dag..men är det inte samma värmare till sexorna som till åttorna.Vad skiljer? Sen kan man be verkstan att bara sätta in värmaren åt dig om du inte har tillgång till lift(underlättar mycket) och dra resten själv kablar osv..Då får man ju det som man vill ha det...Calix är bättre att montera tycker jag ,då Defa är krånglig när man ska trycka in hane/hona när det är trångt..

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det är bara Defa som har värmare till alu V8:orna. Det är en kontaktvärmare på varje motorhalva.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
kn
310
knudi
535i -92
ska du ha slangvärmare se då till o få en större än 500w minst 750w för dem e inte lika effektiva. sen måste man montera dem i lutning annars cirkulerar inte vattnet.

/Steffee
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Som sagt det är Defa som gäller. Du behöver två kontaktvärmare, en till varje motorhalva. På Mekonomen kostar dom 900 kr/st, plus kablage och intagsplugg för ytterligare några hundringar.

Kentx
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Har du något tips om var det är lämpligt att borra hål för att dra in kabel till kupén från motorutrymmet?

Jag antar att det inte finns något färdigt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Nej tyvärr..
Har inte installerat någon värmare, ska ställa av den nu.

Bmw-boy
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Jag satte in kupevärmare för en månad sedan. På passagerarsidan inifrån kupén bakom handskfacket just där golvmattan slutar finns en gummipropp som man trycker ut. Sedan kan man köra en pryl/kniv genom ljudisoleringsmattan och värmeskölden (den är ju bara av folie). Visserligen har jag ju en 525i -94 så jag vet inte hur din brandvägg ser ut. För mig så blev hålet ett par centimeter från brandväggens hörn och nära ett bromsrör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.