AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
505

knäppande panel

ni
31
nikks
728iA -98
har någon samma ljud från bakom klimatanläggningen och färdatorn? ibland ett lite surrande ljud och ibland ett mer knattrande dylikt.
Vad har du för bil? Det är troligtvis luftspjällen du hör när de stängs, Det sitter lite motorer här och var på BMW. Du hör säkert ljudet när du stängt av bilen? Det sitter även en fjäder (iaf på E32/34) som spänner torkarna mot rutan när man kommer över ca 10 km/h. Den låter lite mer.

____
Reach the door with a breath and a scream.
be
21
beaver
520i-89
kompisen hade ett liknande ljud på sin 735i -90 knäppte o hade sig därbakom. sa på verkstan att det va luftspjällen. va typ inte så mycket att bry sig om. appropå motorer.har för mig om att på en fullsmetad 7-serie så är det ca 230st olika el-motorer. en kul sak att veta kanske.

Att gasa e bra. Att gasa rätt e bättre
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

beaver>>>230 låter lite väl mycket måste jag säga :)

Kommer ihåg att när E32.an kom (735) var det enl. Teknikens Värld 63 motorer i bilen där en driver vagnen framåt :))

Den var i princip utrustad som en 7-serie skall vara ;)

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag kan inte räkna ihop mer än ett 30-tal på min 750... lästa att bmw750 och 850 skall ha 44 elmotorer i sig.. men då räknar de väll bränslepumparna och motorn i kassettradion som motorer också.. :-)

7-Series - The choice of your local pimp!.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
nikks, jag vågar påstå med ganska stor säkerhet att det du hör är den den lilla hjälpfläkt som suger in kupé-luften till en tempsensor i klimapanelen, sitter bakom ett litet luftintag i panelen. På de flesta BMW-modeller brukar den väsnas när bilen är kall. Det kan hjälpa att smörja el-motorn, men det brukar också bero på att damm och smuts sätter sig på fläktvingarna vilket ger obalans. Åtminstånde på E38/39 startar fläkten när man öppnar en dörr. (den går sedan ca 15min efter att dörren stängts oavsett om tändningen varit påslagen eller ej).
Stegmotorerna till luftspjällen i bilen brukar framför allt låta då tändningen stängs av, (Då stängs alla spjäll ett efter ett).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.