|
|
|
|---|---|
|
HAr svagt tjutande ljud från bakaxeln i min M3:a. Normalt ? Om inte, vad kan göras / bytas ? Vanligt problem ?, tar i så fall BMW detta på garanti/goodwill ? MVh Robert | |
|
Robert53: Det är inte klockande ljud som du hör för det är ett problem som har disskuterats tidigare se länk alt sök på klockande Länk |
|
|
Nej, inget klonk, Robert |
|
|
Åk förbi en duktig BMW ÅF och be deras verkmästare lyssna. Be do söka Goowwill om det går tidsmässigt, det är beroende på när bilen är påroducerad och hur långt den gått. 330an jag åkte tidigare har fått den bytt vid 4k mil på missljud kring 140km/h det är spelet mellan lager i bakaxeln sade verkare på BMW Solna. JAg fick stå för jobbet ca 2 kkr BMW stod för materialet. Lycka till Asken |
|
|
Gasa lite mer så hör du det inte! ;) Skämt åsido, Askens förslag är bra även om det är en helt annan transmission på M3. |
|
|
Vet du vad det är för olja i bakaxeln? Tyvärr har BMW vid service ibland använt fel så det är många som har bytts pga detta. Det ska vara Castrol SAF-XJ 75-140W och inget annat. BMW har nu också en annan olja med mera "friction modifiers" som är tystare. /RS2 If a non limited-slip differential oil is used in a limited-slip differential a whining or chattering sound can be heard on very tight turns and will eventually result in a failure of the differential. |
|
|
Hej ! Tack ! Vet inte vad det är för olja, kollar nästa vecka. MEnar du att ljudet försvinner om man byter oljan till den du rekommenderar ? |
|
|
Ronert53: Enligt den eng texten kan det tydligen bli oljud om man inte använder fel olja och kan även fel på diffen. |
|
|
Hade samma fel på min förra m5 e-39. Byttes på goodwill. Ganska vanligt med missljud på m3 o m5 från bakaxeln. Vet flera som fått sina utbytta. Kanonkvalitet på en bil för de pengarna????? Nooot!! M-POWER! Länk |
|
|
Anders.W: Även solen har sina fläckar:)) Jag anser nog att Bmw håller god kvalite på sina M bilar |
|
|
Starre!! Visst solen har sina fläckar. MEN jag tycker att det varit för många fläckar på solen på sistonde. Behöver ju knappast nämna alla de motorerna som rasat på m3orna fram till -02? Det e ju hur många som helst. Jag känner 4 killar med m3or och alla har bytt motor minst 1 gång. En utav dem har bytt motor 2 ggr. Sen så har 2 utav dem bytt bakaxel pga av missljud. Även smg,n har ju varit ett hett ämne på missnöjeslistan. Sen så har vi ju vanosproblemen som följt med ända från m3 e-36 tiden och som smittat av sig på m5 e-39. Varenda m5 e-39 har ju faktiskt bytt vanos en eller 2 gånger (nästan alla). Det e ju pissdåligt på en bil för de pengarna. Även bakaxlarna håller ju ojämn kvalitet då väldigt många m5or fått byta. EN del på goodwill en del inte. ´Jag hade tur, de tog min bakaxel goodwill, annars så hade det kostat 25000 ca. Ja listan på fel kan säkert bli längre tyvärr. Det e ju bara att söka på internet angående fel på m bilar. Finns ju en hel del att läsa tyvärr. Jag tycker att att detta är skitdåligt med tanke på vad bilarna kostar. För de pengarna så ska det hålla om grejorna inte misshandlas förståss. Då kan ju allt hända. Jag är en inbiten M bil,s fantast och kommer säkerligen åka m bil ett bra tag till om inte fläckarna på solen blir fler vill säga :) M-POWER! Länk |
|
|
Anders.W: Om du ser hur många M bilar som fungera av alla som har sålts så inser du kanske att M-bilar trots allt håller en god kvalite. Gällande Vanos så har jag för dålig kunskap kring det Bara för att Bilen kostar mycket pengar betyder det INTE att det hög kvalite på produkten. |
|
|
starre: "Bara för att Bilen kostar mycket pengar betyder det INTE att det hög kvalite på produkten." Det har du rätt i, finns många exempel på att det stämmer, men bara för att det är så betyder inte att det är så det ska vara. Jag tycker att man ska kunna förvänta sig hög kvalitet och driftsäkerhet på en "vanlig" personbil för 7-800k. Nu är jag för dåligt insatt för att kunna kommentera detta fallet. Man hör mycket om utbytesmotorer för M3:orna och dieselknackande vanosar på M5, men siffrorna har jag ingen koll på. |
|
|
Robert, Om det bara är oljud ifrån bakaxeln och inget annat fel så hjälper oftast med den nya oljan med mera "friction modifiers". Artikelnummer 83 22 2 282 583 "Differential oil with limited-slip additives for E46 M3". Det finns också en intern BMW service bulletin om just detta som din verkstad bör ha och om de inte hittar den så har den nummer 33 01 02 850 (om det nu inte finns någon annan nyare version). Här har du också en länk till den amerikanska service informationen som uppdaterades så sent som i förra veckan. Länk I de fall som bakaxeln har bytts tidigare på bilar så har de skickats tillbaks till Tyskland för vidare analys och som jag sa tidigare så har det i de allra flesta fall varit på grund av att vissa BMW verkstäder har använt fel olja i bakaxeln vid service och man har sedan hunnit köra för långt innan det upptäckts. Så det finns inga kända kvalitetsfel med bakaxeln i E46 M3 (förutom oljudet då skivorna i lamellkopplingen inte slitits in tillräckligt) utan det är på grund av ovanstående "misstag" ifrån vissa verkstäder som BMW bytt ut bakaxlar efter garanti tidens utgång. Anders m fl Angående kvaliten på nya bilar så har vi alla våra synpunkter men vi måste skilja på fakta och felaktig information och rykten som sprids på olika sätt. Och man ska inte heller glömma bort att alla prestanda bilar oavsett om de heter BMW, Porsche, Ferrari, eller Lamborghini alla kräver mer service och omvårdnad för att de ska fungera problemfritt än en vanlig bil. Så återigen angående motorerna i E46 M3. BMW har haft problem under främst två tillverknings månader som är oktober och november 2001 och ca 75-80% av alla fall med motorer som rasat över hela världen kommer härifrån. Sedan hade man fortfarande lite problem under december 2001 till februari 2002 vilket svarar för ytterligare 10-15%. Så därför har BMW åtgärdat alla bilar tillverkade från oktober 2001 till februari 2002 (byte av oljepump och vevstakslager eller hela motorn i de fall man upptäckt skador). Så antalet fall med rasade motorer utanför denna tidsperiod på grund av kvalitetsproblem är väldigt få! Men nu vet jag också om flera andra fall men det beror tyvärr mer på dåligt omdömme, vanvård och misstag med missade nedväxlingar. Jag förstår att många gärna skyller sina egna misstag på BMW men vad tror ni de säger när bilar kommer in med mindre än 1000 mil på mätarn och med blankslitna bakdäck och elektronikboxen visar på att de övervarvats och när man börjar plocka isär motorn så upptäcker man andra fel som t ex böjda ventiler mm. Jag har själv sett några av dessa motorer och känner ägarna så jag vet jag pratar om. Sedan så kan det självklart hända misstag ändå och med prestanda motorer som oftast får gå hårt så är sannolikheten större om man inte sköter den på rätt sätt! Jag kan bara uppmana alla att inte varva motorn över 5000 varv innan den uppnått arbetstemperatur och då menar jag att oljan ska vara över 75 grader (så strunta i lysdioderna i varvräknaren). man behöver inte varva den till 8000 varv vid varje växling! Och använd bara de av BMW godkända oljorna i motorn, växellådan och bakaxeln! /RS2 |
|
|
Hej !1 TACK för Era svar!! Jag skall kontakt "min" BMW verkstad på måndag angående bakaxeloljan. MVh Robert |
|
| RS2 du skriver "E46 M3 (förutom oljudet då skivorna i lamellkopplingen inte slitits in tillräckligt) "... Hur låter detta? Är det också ett vinande ljud?? | |
|
Mip, Dels har du ett oljud ifrån lamellkopplingen i snäva svängar (fullt rattutslag) i mycket låg hastighet och sedan var det ett vinande ljud både runt 70-80 km/h och 110-120 km/h. Oftast fungerar den nya diff oljan mycket bra om det inte varit fel olja i diffen under en längre tid. Jag har fått bekräftat ifrån flera håll att de flesta problemen varit pga okunskap och slarv vid service på vissa BMW verstäder. /RS2 |
|
| RS2, Jag har hört ett vinande ljud från bakaxeln även när bilen stått stilla med motorn igång och detta har framförallt inträffat när det varit väldigt blött och regnigt ute. Har inte hört ljudet på länge nu. Vad tror du det kan vara? | |
|
Om det låter när du står stilla så är det inte bakaxeln utan snarare bränslepumpen. /RS2 |
|
|
Hade ett vinande ljud från bakaxel ett tag på min 01:a. Ljudet var som tydligast vid u-svängar. Bytte olja och ljudet försvann. En billig sak att prova, kan ju knappast bli sämre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.