AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
40.949

Saab-jävel............

Sida 4 av 4
323E21terror
Det är som intemartin säger...turbobilar hör till en egen klass och har helt andra egenskaper som inte en sugmotor har. Visst bilarna är snabba osv men hur stor bragd är det att bygga en sådan motor...stoppa i en turbo i en bil kan väl var och varannan hemmapulare och så vips har man en tex volvo 240 med 300hk. Nu var detta lite överdrivet men jag hävdar att det är få nuförtiden som bygger riktiga bilar med riktiga hästkrafter och sexa som dessutom har bakhjulsdrift. Visst alla har olika åsikter om detta och vad man personligen väljer att köra men det är svårt att ta ifrån BMWs ingenjörer deras enorma kunnande när det gäller att bygga bra bilar. Denna diskussion verkar kunna fortsätta i oändligheten, men jag säger såhär..jag sätter en peng på att någon SAAB tok kommer att argumentera emot detta och då får de gärna göra detta
och det tycker jag att vi kan låta dem göra eftersom de alltid verkar vilja ha sista ordet
likt ett litet barn som får bristande uppmärksamhet.

farten är min drog
intemartin
ja det krävs killar som vet vad de gör för att göra bra sugmotorer. med turbo kan vilken dåre som helst kalla sig kenny bräck och verkligen tro det.
dessutom kan saab ägare säga vad de vill men sugmotorer håller längre och är mer tillförlitliga. och har kraften från början.

martin_750
intemartin
har ni märkt att när man frågar folk om vilken bil de har så om man har en BMW så säger BMW ägaren altid jag har en BMW eller MB ägaren säger kort och gott mercedes. men frågar man raggar ole vad har du för bil
:jo jag har en saab med turbo chip sport luftfilter sänkt och med vinge och bla bla bla bla bla. de har nog komplex, vi som äger riktiga bilar så räcker det att säga märket så vet alla vilken stil man har.

martin_750
varför detta "hat" mot turbo bilar? Hade för ett par år sedan en helt orginal Porsche 944 turbo , 220 hk är ju inte så överdrivet imponerande men i det chassit så räckte det till en jävla massa körglädje.Sen är det ju bara skönt med turbo knuff.
Massa snack om att det inteär någon sport att trimma turbo bilar ,är det något krav att det ska vara dyrt att trimma ? nä tacka vet jag en chippad turbo S med c:a 320 hk ställbara koni och grymmare krängare vilken underbar bil det skulle vara.
Men Bmw sexor är också helt underbara. Det ene behöver inte utesluta det andra.

Jo
744
Jonhny
745 -85
Anledningen att jag (och säkert fler med mig) kör bmw är sättningen i chassit, styrningen och ylet från sexan. Köper man bil för en viss peng, som de flesta nog gör (vem väljer mellan beg saab turbo för 30k eller m5 för 100k) så går en saab turbo kanske fortare, men den uppfyller inte mina andra önskemål. Men jag tycker saab gör riktigt bra bilar, de passar inte mig bara.

Snacket om respiratorbilar kan ju nog tonas ner lite. Tycker inte det är intressant så länge motorn lämnar krut på ett vettigt sätt. Det går nog att inte bygga en turbomotor som går lika gott som en bmw-sugmotor, men i en saab turbo med 200 hk så är det turbokicken som är det roliga med bilen. Faktist rätt kul när det börjar dra iväg.

En porsche 944 turbo med vässad väghållning och motor har jag provat en sen kväll och det är bland det snabbaste och roligaste man kan köra med på en kurvig väg. Så turbon ska man nog inte tycka illa om, den gör ju så att man kan bygga lättare motorer med mycket effekt.
Bm
122
Bmw W
325i -94
Martin:
Du skrev "sugmotorer har kraften från början".
Det är ju inte helt sant. Visst, dom svarar med dessamma utan "turbolagg" men vad är det för kraft.
Min polares Saab 9-3:a har fullt vrid (300Nm) redan vid 2300 rpm. Vid det varvtalat har min BMW 325:a betydligt sämmre vrid.
Så visst kommer kraften med dessamma vid gaspådrag i en sugmotor med det är inte mycket kraft man pratar om.

Sen har faktiskt inte dagens turbobilar samma fördrjning som dom hade på 80-talet.

Jag är BMW fantast in i själen men jag är inte helt enkelspårig. Tycker att Saab gör förträffliga turbo-motorer med trevlig karaktär.

/Brummar runt i en 325:a
Tänk om BMW skulle få för sig att bygga en turbomotor......ganska snopet va....

(bortser från dieslarna)

intemartin
kraft utan hjälpmedel grabben. men du bmw w jämför inte en motor utan turbo som utveklades för över tio år sedan med en ny utvecklad turbo motor sen kan alla som vill öppna en egen saab sida så kan ni sitta och smeka er mot era chip och turbo agregat hela dagarna. och skriva noveller och hetsa upp er över om hur mycket era saabar ger med turbo och sen jämföra dom med motorer utan turbo som utveklades för 10 år sen suck lägg av nån gång saab
Suck....

-> intemartin (vad fan heter du då?)

"men du bmw w jämför inte en motor utan turbo som utveklades för över tio år sedan med en ny utvecklad turbo motor" ?????

Hur vet du vilken 325-motor det pratas om i det här fallet? Dessutom spelar det ingen roll eftersom inte ens den sprillans nya 325-motorn är lika stark kring 2000 rpm som en 9-5 Aero-motor. Dock har den en trevligare karaktär.

En bit upp står det något om att SAAB-åkare har komplex. Efter att ha läst hela denna tråd och även den andra i samma larviga ämne så är jag ganska övertygad om att det är "någon" annan som har komplex! Varför skulle du annars hetsa upp dig SÅ mycket över att en SAAB hade kört ifrån en BMW vid ett race?

Jag kör både en gammal SAAB turbo och en E39 regelbundet och är tillräckligt säker på mig själv för att våga påstå att båda märkena erbjuder både bra och dåliga saker.

Att en diskussion om ett litet race kan bli så här lång är ju bara löjligt. Vem fan bryr sig?? Vid alla race är de olika parametrarna olika (vätskenivåer, bagage, passagerare, friktion, temperament hos föraren) så resultatet blir alldeles säkert olika från gång till gång.

Jag vet flera gamla 900/99 turbo som hänger av M5:or. Och?? Hur original de är behöver jag väl knappast säga?? Inte mycket.... Vad spelar det för roll? De flesta åker ändå mycket hellre M5 än 99 turbo men tycker att en gammal 99:a är ett bra sätt att få utlopp för sin hobby på, nämligen att meka själv.

Om nu sugsexor skulle vara så jävla bra (själv tycker jag de är underbara) så varför vill så många på det här forumet överladda sina bilar med turbo?? De flesta vet nog svaret men han som inte heter Martin kan ju suga på den en stund.

Både SAAB och BMW är "entusiastmärken" dvs har stora och ganska engagerade klubbar med många medlemmar. Gemensamt är att vi alla älskar bilar. Varför bråka om något så trivialt som vilken motortyp som är den rätta? Ska ni nödvändigtvis avsky ngt bilmärke kan ni väl hata Mercerdes istället som är en direkt konkurrent till BMW!?!?!

Nu asfalterar vi sandlådan!

För dem som gillar hojar som går fort...
Länk
Hejsan, jag har nu läst igenom hela tråden... Och jag måste säga att jag nästan mår dåligt av det jag läst. En massa fjantiga påhopp hit och dit. Jag håller med BMW w. Jag är BMW fantst, försöker ständigt övertala folk om hur bra BMW är. Men! Inte faan behöver man nedvärdera andra för det! I det här fallet, Saab gör jävligt fina bilar, och rent prestanamässigt så håller de mycket hög nivå. Själv skulle jag dock aldrig kunna tänka mig en Saab. Det mesta handlar ju om smak och tycke, och givetvis hur fet plånbok man har. Det här hoppas jag att fler kommer inse...
Bm
122
Bmw W
325i -94
Matte:
Mycket bra sagt.
Själv är jag hur nöjd som helst med min BMW 325:a men tycker att det är kul lilla Sverige har 2 bra bilmärken. På andra sidan Atlanten är det ju högstatus på att köra Saab eller Volvo. Istället för att klanka ner på dessa märkan kan man väl känna en viss stolthet istället.

Sen att man föredrar att köra BMW är en helt annan sak. Man behöver ju inte snacka skit om andra märken för det. Men men det är ju min åsikt.

/Brummar runt i en BMW 325:a
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Ja, diskussionen är verkligen tramsig. Särskilt med tanke på att detta är ett forum för BMW-älskare och därmed nästan en Klubb för Inbördes Beundran (KIB). Så lätt att sabla ner ner andra bilmärken utan bemötande från tex ilskna SAAB-ägare. Håller med Matte, Outsider och Bmw W: skippa skitsnacket, det liknar komplex och osäkerhet.
intemartin
ojojoj snacka om att hetsa upp sig alla ska visst låta så politiskt korrekta och ta hänsyn till allas intressen men det gör inte jag jag har en åsikt saab suger punkt slut. ni kan säga vad ni vill. hasta la vista baby.

martin_750
-> intemartin

Jag tror inte att någon på det här forumet tror att de ska få dig att ändra åsikt. Om du tycker att SAAB är skit så får du tycka det. Smaken är som baken som bekant.

Det som får många av oss andra som inte håller med dig att slå bak ut är att du bara tycker att SAAB är skit utan att kunna argumentera för det på ett sakligt sätt. Jag antar att detta helt enkelt beror på att du saknar kunskaper i ämnet.

Allas intressen kan man nog aldrig ta vara på just pga att folks smak och åsikter ständigt går isär.

-> ALLA

Med risk för att jag nu kliver över tröskeln till vad som är personangrepp så undrar jag lite över hur ni andra tänker ni läser sånt här? En genomgående trend när det gäller "hata SAAB och andra bilar"-inlägg är att det förekommer en i många fall usel svenska, många stavfel, felaktig meningsbyggnad samt det så populära utelämnandet av åtskiljning mellan versaler och gemener. Kan det vara så att de som hatar så mycket helt enkelt gör det för att de inte besitter den grundläggande mognad som man erhåller genom att gå samtliga år i skolan, där man även får lära sig att läsa och skriva ordentligt? Dyslexi är jag bekant med och det är inte sådant jag är ute efter att klaga på.

När man skriver ett inlägg borde det väl ligga i skribentens intresse att han har formulerat sig på ett sätt som uppfattas som seriöst!? Då torde även svaren bli lite mer uttömmande. Kanske kan vara något att tänka på för oss alla?

Tack för mig!
9-5 Aero vs 325 acceleration= Aeron vinner punkt slut...
9-5 aero vs 325 körglädje = personligen tycker jag Aeron är lite svampig 325an är nog roligare.

Däremot så är det en grym skillnad mellan en Aero och en M bil.. sanslöst mycket mer ork och körglädje i min M5a i alla fall, men saab 9x blir nog en killer om den kommer i produktion pris ca 350k 3,0l v6 med turbo givetvis,, fyrhjulsdrift 300hk 400-450nm och 0-100 5,9 sek. chippa den och man har en riktig racer för en liten peng .
netsix
Det här är ett väldigt sent inlägg i den här diskusionen men jag blev lite irriterad över "Matte's" inlägg. Bara för att man inte gått samtliga år i skolan så behöver det inte betyda att man är mindre mogen. Jag har gått nio år i grundskolan (sista året var man väl inte så uppmärksam) och hoppade av efter ett år på gymnasiet (fordonsteknisk). Jag är inte haj på hur man bygger upp en mening men jag klarar mig bra ändå. Bara för att man stavar fel ibland kan lika mycket bero på slarv än att man är dåligt utbildad. Jag har kompisar som gått i skolan till dom är 26 år gamla och utbildat sig till lärare men jag tjänar i vissa fall nästan dubbelt så mycket än dom och trivs med mitt jobb. Jag började med att tvätta bilar och idag är jag bilförsäljare och det på ca 5 år, inte är jag mindre mogen för det utan ibland tvärtom. Ser att du inte skrivit vad du har för bil, har du någon bil överhuvudtaget eller gillar du bara att klanka ner på folk som inte är lika välutbildade som du. Jag kan hålla med om att vissa inlägg kan vara lite barnsliga. Men se då på åldern på dom som skrivit dessa inlägg, oftast inte äldre än 18. Då har det med ålder att göra inte hur många år man gått i skolan.
Man skall hålla barnasinnet igång så i vissa fall skall man vara lite barnslig.
Det kan vara väldigt irriterande när folk som du anmärker på ord och meningsbyggnad och tror att man är bättre för den skull.
Det här inlägget var väl lite utanför diskussionen men jag kände mig manad.

/netsix
BBrahme
Blir lite fundersam när jag läser era inlägg
Har haft både Alfa, jagga, A-H 3000 mfl samt en V40
innan jag köpte min 320 touring bl a för den omtalade kvalitetetn m.m.
1.KVALITET, har haft flersmåfel på denna än på några av mina andra bilar inklusive Alfan, så kvalitet??
2.VÄGHÅLLNING, V40 och Alfan upplever jag som stadigare på vägen i högre farter än 320:en och mindre vindkänslig. V40 har sämre väghållning när det blir lite svängigt men Alfan är nog minst lika bra om inte bättre än 320:en
3. KÖRGLÄDJE, Alfan (sportwagon)har körglädje minst lika mycket som 320:en
4. Värdebeständighet, där troligen kan 320:en komma i närheten av V40, Alfan tyvärr och obefogat sämre.

Så lite sådär frågar jag mig själv idag varför köpte jag en 320 som var nästan 100.000 tusen dyrare än Alfan och V40 och kan faktiskt inte hitta svaret???
Och förmodligen kommer jag inte att köpa BMW nästa gång utan går tillbaka till X-typ istället.
Men ge mig gärna sakliga skäl till att fortsätta med BMW
BBrahme: Bakhjulsdrift och rak sexa! Tråkigt att din 320 inte uppfyller dina förväntningar. Jag tror alla biltillverkare sänkt kraven på driftssäkerheten och kvaliten. Idag är det väldigt svårt att hitta en bil som fungerar helt perfekt.
Till idioten som inte heter Martin.
Du verkar vara en riktig jävla looser.
Oavsett vad folk säger i denna tråd så har du en jävligt taskig attityd och hjärndöda svar.
Har du inget vettigt att säga? du är välkommen till sthlm närsomhelst, å du ta med din sura jävla hallick maskin så är det slutsnackat sedan.
Intemartin har liten kuk men stor bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.