AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
40.951

Saab-jävel............

Sida 3 av 4
Bm
122
Bmw W
325i -94
Hmmmm intressant läsning.
En BMW 328 E46 fick ialla fall stryk av en Saab 9-3 med 200 hk under huven. Båda bilarna var orginal. Så nog är det inte helt fel med en turbo om den nu kan få en bil med 2 liters motor att utan större problem dra en 328 med större cylindervolym.
Nu ska jag inte sitta här och försvara Saab. Har mycket heller en 328:a än en 9-3:a. Har även hellre min 325:a än en 9-3:a.

Sen kan man ju inte jämföra BMW:s toppmodeller som M3 eller M5 med Saabarna. Klar som f-n att en M3:a vinner på alla punkter mot en 9-5 areo när det gäller prestanda och väghållning. Den kostar ju bra mycket mer, plus att BMW har en gedigen sportbils historia.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nu är det ju inte bara hk som räknas utan hur de utnyttjas olika motorer olika karaktärer.
Det är ju hela konceptet som räknas det ska var rätt
utväxling i låda och bakaxel samt väggreppför om man råkar ha 700 hkr men inte får ned dom i backen så är det liksom kört ändå.saab i alla ära men en liten 4cylindrig turbomotor visst går de rätt bra och väldigt tacksamma att chippa och trimma men det blir ju inte över hela registret utan på bekostnad av körbarhet på låga varv vilket en 6cylindrig motor med större volym har över hela registret.jag var faktiskt med och byggde några 99 rallyturbos bla för amerikanska rally serien och även till en nån sheijk i arabien.blev också erbjuden att åka över till Usa för att skruva i det team som köpte bilarna men tyvärr var inte familjesituationen sådan att det gick./1983)
vilket jag ångrar än idag.

Hasso
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej, tänkte bara säga att jag drog mot en 9-3:a 200 hk (antagligen) vid ett tafikljus idag. Jag stod still med m3:an och hade en passagerare, han kom med lite rull och var ensam, vi drog upp till ca 100 km/h på trean, då var jag ungefär en billängd före, men på ettan och tvåan var det typ helt jämnt, jag var bara aningen snabbare vilket förvånade mig, iofs hade han lite rull och fick därmed bättre start samt att jag fick lite hjulspinn och hade 90 kg extra i form av min kompis. Men jag måste säga att jag aldrig trodde att saabarna gick så bra, jag har ju trots allt 86 hk mer, vilket jag trodde skulle märkas mer.
Ja jag tror att han förmodligen såg dig framför så han lade sig nog på rätt varv redan innan för att kunna hänga med, för så bra går dom inte, brukar serva dom bilarna och inte är det samma flås som i en M5 eller en M3, men dom är lite lustiga faktiskt för när man drar ifrån tex 100 med en Aero så drar hastighetsmätaren iväg rejält utan att det känns eller hörs och man tycker liksom inte att den mattas nå´n gång, men jag testade att dra mot en chippad Astra coupe turbo som jag vet att åker ifrån 9-5 Aero,och vi började dra från ca 110 och han hade inte en chans att hänga med .
M3
6
M3...
M3coupe -94
Elken var det i södertälje m3:an drog ifrån???
El
10
Elken
Vadå BMW?
Nej, det var i Fagersta...=)

//Elken, Saab 9000 2,3t
518i slow mobil
Saab har nästan bäst turbo motorer.... det är ett faktum. Men BMW är bättre ialla anseenden i alla fall, lyx och stil. Det är gott. Volvo är fina och slitstarka, men en gammal 240 blir ju dragen av min 518i. Fy och skam för gamla traktorer...

Letar efter bra m10 2L till bra pris!
Psycotic
Jag gillar inte Saab någe vidare. Saab turbo- för gubbar med liten p...s.

Psycotic
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
...givande läsning i ett mycket intressant ämne...
sebbe_bmw
Vem som helst kan ju sätta in en stor motor i en bil men hur bra väghållningg har en 9-3 då

Som att köra i en såpskål eller nåt...

Sebbe
intemartin
okej pojkar nu ska jag sätta punkt för denna diskution ni kan jämföra hit och dit. vi säger såhär att jämföra typ en 328 -96 med en saab 9-3 -01 turbo eller aero är löjligt. saab kan inte jämföras med BMW saab är en fin bil men nu ska vi jämföra för skojs skull vi säger att. vi jämför en 328 mot en 9-3 turbo man skulle kunna jämföra med den Nya moddelen som motsvarar 328 dvs 330i men då skulle alla saab ägare falla igråt av skam på grund av all smisk de skulle få. vi säger så här BMW ägaren MR stil och saab ägaren MR radhus jobbar på samma jobb MR radhus har högre lön än MR cool och köper en saab 9-3 för nära 300.000sek MR cool har istället stil och klass så han köper en 328 -96 för halva slanten. alla på jobbet tror givetvis att MR cool säljer knark eftersom han har ju trotts alt en BMW som är snygg och respektingivande. hur har han råd med en sån bil när MR radhus tjänar mycket mer och bara har råd med en skiten saab. hur som helst så är det ett viktigt möte på jobbet om befodran. och både MR cool & MR radhus är försenade och bor på samma gata så de ger järnet till jobbet i stan är givetvis BMWn först ut eftersom att den är snabbare igenom rondeler osv då kommer de till motorvägen MR radhus ger järnet och kör om. och kommer till jobbet 25 sek före MR cool. men MR cool kommer ändå före till jobbet och får sin befodrad men MR radhus inte får detta. hur kan detta komma sig????? jo MR radhus måste låta sin överansträngda lilla turbofyra stå och svalna på tomgång i 2min. Av detta lär vi oss att BMW ägare lyckas bättre än saab folk och har mer stil och anses tjäna mer pengar. och slipper vänta hela dagen på att turbon ska svalna bara för att man kör lite hårdare.

martin_750
intemartin
hmm ingen agresiv saab som svarar.

martin_750
intemartin
ja sanningen svider eller hur.

martin_750
där fick du till en fin liten redogörelse

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Thörn
Det var väl inte så oväntat eller =)))
Måste väl ge svar på tal eftersom ingen annan gör det. Jag ser att du verkligen ansträngt dig i att få till en lyckad redogörelse intemartin. SAAB:s bekymmer med olja som kocksade i turboaggregaten var aktuella på 70- och tidigt 80-tal. I folks ögon tror jag en ny SAAB ger högre status än den omoderna och ålderstigna E36:an. Även en ny Volvo smäller högre.
intemartin
icke köra touring ägare vet många som köpt nya bilar men vem fan bryr sig om någon har köpt en ny ford eller saab jag förstår att du hare svårt att låta bli att svara men det är samma på jobbet tillexempel chefen köpte en 9-3 aero cabbe -01 ingen brydde sig alla bara undrade hur man kan slänga ut 380000 på en saab jag å andra sidan kom med min bättre beg 525ia -88a med skin osv och alla tyckte det var en jäkla fin och snygg bil. det är nog bara du bjoerk som blir impad av en saab eller volvo. vill du ha en saab så byt in din BMW så får du två saab.

martin_750
Du jämförde med en 328i-96 och inte en E34 i ditt exempel. Jag känner ingen som tycker gamla E36:or är statustyngda längre. med tanke på hur snabbt biltillverkarna spottar ut nya modeller svalnar också intresset väldigt fort för de gamla. BMW är ett märke som har fått stor del av sin status urvattnad på grund av all parallellimport. Jag tror inte många bryr sig om min E39 heller idag.
Hej Martin!
Vill bara tala om att jag med min lätt modifierade 9000 2.3 T (bromsad till 257 hk/ 420 nm) lätt knäcker både 328 samt 330 förutom 0-70 sedan är dom fullständigt chanslösa.
Tro mig har provat ett flertal ggr mot båda dessa modeller.
En av mina bästa vänner har dessutom en M5 315 hk,den gick jämt med min förra 9000 2.3 t bromsad till 269 hk, även där provade vi ett flertal ggr för att få ett rättvist resultat.
Ps.det är skillnad på turbohästar och vanliga hästar.
Missförstå mig rätt, tycker att BMW ÄR KANONBILAR men mot bra preparerade Saabar är det nog M3 321 hk samt M5 340 hk och nyare som gäller om du ska piska dom.
Mvh Jörgen

Hej Martin!
Vill bara tala om att jag med min lätt modifierade 9000 2.3 T (bromsad till 257 hk/ 420 nm) lätt knäcker både 328 samt 330 förutom 0-70 sedan är dom fullständigt chanslösa.
Tro mig har provat ett flertal ggr mot båda dessa modeller.
En av mina bästa vänner har dessutom en M5 315 hk,den gick jämt med min förra 9000 2.3 t bromsad till 269 hk, även där provade vi ett flertal ggr för att få ett rättvist resultat.
Ps.det är skillnad på turbohästar och vanliga hästar.
Missförstå mig rätt, tycker att BMW ÄR KANONBILAR men mot bra preparerade Saabar är det nog M3 321 hk samt M5 340 hk och nyare om du ska piska dom.
Mvh Jörgen
intemartin
hmm verkar som saab ägare är så kåta på att säga hur många hästar de har så de säger det två gånger på samma gång och jovisst för 10 år sedan var BMW en bil med högra standard men det är på grund av att alla andra tilverkare har ungefär samma standard som MB & BMW det hade de inte för tio år sedan tänkt bara på typ en 325 från -91 och en citroen från -91 då var det en himla skilnad i kvalite och tilförlitlighet men jämför man en 320 -01 och en citroen från -01 av motsvarande model så skiljer det sig inte så mycket i kvalite och tilförlitlighet så jag vet att mycket har förändrats i bil värden alla bilar har ungerfär samma kvalitets standard vid tillverkning nu för tiden. men jag tycker inte man kan jämföra turbo bilar mon sugmotorer så är det bara.

martin_750
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.