AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

Har min topp gått?!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Ja, denna historia började i lördags morgon, då jag var på väg till jobbet. Motorvärmen steg i temperatur för fort och ingen varm luft kom in i kupén. Dagen innan hade jag använt bilen flitigt och allting fungerarde klockrent. Jag började med att byta termostaten, när den är bytt (orginal) så var det ett helvete att lufta, tempen gick fortfarande upp, kom bara ut ånga från luftnippeln och tempen steg + ingen värme i kupén. Så dagen efter bytte jag vattenpumpen och luftade sustemet ordentligt efteråt och fyllde ordentlig med vätska.

Det såg ut som att problemet hade löst sig. Motortempen stod stilla i mitten, där den ska, men fortfaradne ingen värme i bilen. Idag märkte jag att det tydligen KOM värme in till bilen OM man varva över 4,5 tusen rpm och uppåt. Då kom det inte het luft till kupén. En annan upptäckt jag gjorde idag var att efter att man stått stilla i ca 2 minuter på tomgång så går tempen upp, över det normala...

Så ikväll luftade jag ordentligt, bytte vätskan och problemet med att tempen gick upp då bilen går på tomgång försvann. Men fortfarande ingen värme i bilen. Bara om man varvar ordentligt, och direkt efter att vi hade luftat och fyllt på med vätska. När vi åkte från garaget, de första 2 minutrarna var det riktigt varm luft som kom ut, men så efter 2 minuter så började det blåsa in kall luft..

Vad kan detta vara? En luftficka? Stopp i systemet? Toppen?

En sak till som vi lade märket till var att vattnet inte går runt lika bra som det gjorde förr, om man tittar i expantionskärlet så finns det ett litet hål högst upp i linje med luftnippeln, där ska det nedkylda vattnet rinna ner, men det kommer väldigt lite vatten därifrån nu. Förr brukade det forsa! Nu kommer det lite ånga och typ lite droppar med vatten, väldigt lite....... ?!?!?

Tackasam för all hjälp!

Mischa Danko
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Just det, ingen olja i vattnet, ingen vatten i oljan! Men oljepåfyllningslocket luktar halvt bränd.. ? Men i och för sig har den suttit där i 11 år, men jag vet att det inte måste vara vatten i oljan eller vice versa för en sprucken topp. Men men.... Det är ju till lite tröst i alla fall.

Mischa Danko
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Sjunker kylvätskenivån? Kan du se om det läcker nånstans? Om allt verkar tätt och ingen vätska försvinner, prova att lufta ÄNNU mer. Det finns fler länkar med tips om hur detta kan göras.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hm.. Nej då, det läcker inte, och kylvätske nivån är stabil..

Ja, jag ska prova med att lufta ännu mera, ska göra det nu på en gång. Men det pyser ut en jävla massa ånga därifrån och motortempen stiger relativt snabbt och går ner igen, håller på att pendla, och varmluft finns det i kupén från och till... Hur skumt som helst. Men jag misstänker en luftficka nånstans eller så?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Har du klima i bilen? Luftat systemet i uppförbacke?
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
började precis lika för mej som du skriver...
om de blir som för mej så kommer du märka att bilen spottar ut ca 20M VIT RÖK bakom sej .... de va min packning som gått.. läckte från 2cyl... får bilen nu i helgen...

gör komptest på bilen...
duden
Hej MD , köpte en bmw 320 - 84 idag , och jag fick samma problem som du hade med att den steg upp till fullt i värme direkt , och att det inte kom någon värme in i kupen .... Det löste sig med att med att en ispropp lossnade i systemet och att vi höll på pilla med en kontakt se bilden : Länk

det e bara tillfälligt lagad där , men under så sitter en kontakt som satt o glappade så vi strippade runt den bara sålänge och då sjönk kylar nivån direkt o värmen strömmade in
Jag är i stort sett 100% säker på att din vattenpump har lämnat in. Byt den skall du se att det blir bra. Hade i stort sett samma problem som du och min var trasig. Oroa dig inte över toppen, det gjorde jag också i onödan. Vatttenpumpen är ett kännt problem sök på forumet så kan du läsa mycket om dessa. Lycka till!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Ojsan. Såg att det var en väldigt gammal tråd. Har nog löst sig för dig nu hoppas jag.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.