AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.242

Vill Ha Mera Klös i min B10 3.5...men hur?

Har en 535i med Alpinas b10 snurra i.
254hk är det i den. Men jag behöver fler för att tillfredställa mig...

Någon med vettiga förslag..?

mvh/dennis
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Weber!!

Eller separata spjällhus och mapsensor i stället för luftmängdmätare..

/Otto
Varför skulle det bli mer effekt i en motor som får rätt bränslemängd? Potning och vassare kamaxel är väl det som ger effekt. Tillsammans med större spridare och mappning så bör 300 hk inte vara omöjligt alls.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Separata spjällhus brukar ge en ganska bra effektökning speciellt på lite mera trimmade motorer. Skulle gissa att ca. 30hk på en alpina 3,5:a inte skulle ligga så långt från verkligheten.

mvh Kristian
Ca 30 hk på max effekten med separata spjäll på en i övrigt oförändrad motor? Har jag vääääääldigt svårt att tro. Några futtiga hk på max kanske, inte mer. Gör gärna modifieringen, bromsa motorn och visa papper på ca 285 hk så blir iaf jag extremt imponerad.
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Luftmängdmätaren är en ordentlig strypning, ska ge runk 10 hk på bakhjulen om man använder sig av en luftmassemätare istället har jag läst. Separata spjäll ger ytterligare effekt.

Självklart är överladdning det som ger mest för pengen.

/Otto
..Några följdfrågor..:

Hur mycket kostar separata spjällhus och och mapsensor..?
Är det svårt att byta och ställa in..?

mvh/Dennis
..glömde visst en fråga..: (dum fråga kanske.., men hur ska man annars lära sig..=)

Finns det någon annan BMW-motor, som man skulle kunna plocka grejer från..?
M5 e34 har separata spjäll men då behöver du en adapter platta då den inte passar direkt på m30 toppen.
Jag köpte mitt på skrotten för 2500:- med plenum och spridare.

Livet är ingenting för amatörer...
Ok.
Var får man tag på en adapter platta då..?
..och va kostar en sådan..?

mvh/Dennis
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om man vill komma enkelt undan så kan man annvända sig av s38b36 spjäll husen och plenium kammaren. (även om den inte är optimal) Det du mår göra är att fixa addepter plattor mellan insug och spjällhus (inte samma bult mönster) eller annpassa bultmönstret i toppen för m5 spjällen. Kannalerna stämmer inte alls, utan antingen så portar man addapterplattan så det stämmer mot topp/spjäll husets kanaler eller så ändrar man toppens kanaler. Man behöver ingen mapgivare utan det går att annvända din nuvarande klaff mätare, men den är en begränsande faktor i insuget, så jag rekomenderar att bygga bort den.
Jag har mailkontakt med en kille i staterna som pilla väldigt mycket med bla m535i (sugmaskin) och m535itt. Och han har bromsat maskiner på rullande landsväg och det ger +10drivhjuslhkr med att bygga bort klaffmätarn.
Om du monterar s38 spjällen så måste du även flytta på termostat huset. Du kan göra en addapter platta så du sidoförskjuter det (framåt) eller annvända en utanpåliggande termostat (tex m10) och bygga ett nytt smalare utag där termostat huset tidare satt så du får dit givarna, luftningen och slangen.
Om du tycker att det verkar vara lite mycket jobb med att mixtra själv, så finns där firmor bla FormiaRacing som har färdiga kitt till bla m30 maskinen.
Länk

Att byta motorstyrning är absolut inte fel heller, motronicen har sina begränsningar, många har valt system där man lurar styrboxen. Men det har sina begränsningar och jag tycker Megasquirt system skulle fungera bra, det har inte alla flashiga funktioner som tex Autronic har men det är stabilt och klarar av sin uppgift mkt bra.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Bästa alternativet för gatan skulle vara separata spjäll och en ordentligt stor MAF styrt av ett bra mappat eftermarknads sprut. Hur mycket hk det skulle ge ska man väl låta vara osagt tills man har svart på vitt. (men jag tror att 30hk i motorn inte ska vara några problem.

mvh Kristian
Petri rippi som brukar vara har på forumet någonstans gjorde mina addaptrar, kommer ej ihåg exakt vad dom kostade 1200- 1300:- ungefär. Du får försöka kontakta honom och höra.

Det är iallafall mycket bra kvalittet på grjeorna han gör, det enda som behövs är en portning så sitter dom perfect.

Livet är ingenting för amatörer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.