AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.067

broms bomb varför då?

Varför finns bromsbomben på bla E28 bilarna? Vad händer om man kopplar bromsrören direkt till huvud cylindern iställaf för att koppla via bomben?? Jag ska använda huvud cylindern i en annan bil och får inte plats med bomben då det är satans trångt..

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Bromsrören går inte via bomben utan den sköter bara bromsarnas servoverkan.
Tar du bort bomben så får du glatt vänta ca. en sekund (vid häftigt inbromsning) på att servopumpen jobbar upp tryck och ger servoverkan. Fråga de som kört med trasig bomb om det är trevligt....
Annars kanske det är bättre att ta huvudcylindern från någon bil med "normal" bromsservo
SÅ med andra ord sitter bara bomben kopplad med slang till bromsservon, och gör att du har tryck där vid broms? Har jag fattat det rätt? Vet du någon BMW e28 som inte har denna bomb? Ellar om du vet någon annan BMW huvud cylindewr som passar i original e28 rattstång..

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du kan ta vilken huvud bromscylinder som helst, det är bara att bygga ett passade länkage och fäste! Tänk bara på att du kan behöva ändra diametern (huvudcylindern) när du kör utan bromservo så du inte får allt för tungtrampad broms.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
E28 518i och 520i har vakumstryrd bromsservo.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Hej!
Denna "bomb" finns även på exvis min 750 -91.
Lagrar 200 bars tryck som räcker till 15-20 fulltramp med pedalen.

Har man tryck direkt efter att bilen stått 1,2 eller veckor...vet man att systemet är OK.

MVH /// Paap R
Jag är tvungen att ha en min diameter på 20,64 på min ombyggda bil.

Hur menar du Pelle Persson att man ska göra länkaget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.