|
|
|
|---|---|
|
Tänker köpa mig en 523 av lite nyare modell. I briefet står det på antriebsart "OTTO/OBD". Borde det inte stå "OTTO/GKAT"? Någon som kan förklara | |
Scheckheft |
Hej OBD=On-Board-Diagnose eller EOBD (=Euro OBD). Sen 2000 genomförs alla avgastester med OBD för att uppnå en enhetlig mätning av emissionsvärden. Sedan första januari 2001 får nya bilar bara sättas i trafik efter OBD. Ingen expert på det här så någon med mer kunskap (jesperado?) får gärna utveckla det. En sak är jag dock säker på: att det står OTTO/OBD är helt i sin ordning. Innebär att bilen har genomgått OBD vid avgaskontroll. Mvh Scheckheft ___ Länk |
|
OBD eller OBD II är helt ok. Det är som scheckheft skriver ett diagnosuttag som förekomsten av regleras i EU´s avgasdirektiv. Alla bilar som har detta är oxå utrustade med modern avgasrening och är således inga problem att besikta. |
|
|
Tack, nu trillade polleten ner! Då kan jag få ut diagnosdata från motorn via OBDII uttaget. Hos Länk finns det billiga OBD-II interface. Tackar för svaren. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.