|
|
|
|---|---|
|
Min importerade 530-93 tickar! Det tickar när jag startar den och vanligtvis har det alltid slutat efter en 10min! Men nu så fortsätter det att ticka efter att man kört ett tag med den! Det jag undrar e om man kan testa att köra omegas motorrengöring i den och sen avsluta med omega909? Och byta filter o olja efteråt! Någon som kan rekomendera vilken olja isåfall? Hur tjock olja? Om det hade vart kamkedjan som var sliten borde det väl rassla istället för tickandet eller knackandet? Borde ju vara tryckarna? Kan det ha satt sig skit i tryckarna eller borde jag byta dom direkt? Blyfot... | |
|
Kan nog vara en tryckare som gett sig. Svårt att avgör när man inte hört ljudet. Oljebyte kan hjälpa tillfälligt, men det kommer antagligen tillbaka förr eller senare. Räcker nog att bara byta den/dom tryckarna det är fel på. Har du kollt så inte kamaxeln är skadad? |
|
| VANOS enheten brukar ticka litegrann på de V8:or jag lyssnat på, nya som gamla... Det ska vara så. Beror ju på hur mycket det tickar på din bil? Om det är oljud, slammer så kan det vara de hydrauliska lyftarna som gett sig, en eller flera. Men om det bara tickar litegrann så är det normalt. | |
|
530i -93 har inte VANOS så det är inte det som låter i ditt fall...Skulle tippa på att det är de sk "HLA" elementen som är slitna.... Tipset e väl att byta oljan kvick som bara den till en "lättflytande" helsyntet o köra ett "kort" oljebyte, säg ca 300mil,för att få ut så mycket skit som möjligt.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
09/98 fick M62 vanos enkel. Castrols TWS olja ska enkigt dom själva vara bra för tickande motorer som inte har mekaniska skador. Men som Davve skriver, byt inte till en helsyntet direkt om du inte vet vilken olja som är i motorn eller vilken som används. Det kan bli för snabb reningseffekt så att trånga sektioner i motorn slaggar igen. Gör några byten med en bra delsyntet innan du häller i helsyntet. Detta är Castrols rekomendationer och dom bör ju ha koll på det. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för hjälpen! Bilen står på verkstad nu och dom ska kolla på den i helgen, ska bli intressant och se vad felet e för nått! Mekanikern gissade på kamkedjan! Blyfot... |
|
| tips som någon ovan skriver är ventillyftarna- inte helt ovanligt att de ger sej! Fick tillfället att se när dessa byttes på en MBE220coupe- hela kalaset gick på 6500:- för en fyra! Låter dyrt för en V8 måste jag säga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.