AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
876

Pluggar i vipparmsaxlar M30?

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag renoverar en M30 topp och har sett att det finns två olika pluggar till vipparmsaxlarna.. en gängad M12x1 som sitter i fram och bak på motorn totalt 4st. Sedan så finns det en ipressad aluminiumplugg som sitter i varje vipparmsaxel i den andra änden av axlarna... alltså i mitten av mellan 3 och 4:ans cyl också 4st totalt.

Dessa ipressade plugar har jag sett monterade i en topp som jag haft isär. Medan 2 andra toppar som saknat dessa pluggar.

Den toppen som hade dessa pluggar var renoverad. Är detta någon form av efterkonstruktion för att jämna ut oljeflödet bättre,
eller är det tvärt om.

Är det någon som sett dessa aluminium pluggar och vet något om dem. De finns med i sprängskisserna på motorn i reservdels cd:n.

Killen jag snackade med på BMW tekniska support kunde inte ge något svar...

Några andra välkända "BMW-mekar" antydde att dessa pluggar skulle generera motorhaveri??? vilket jag inte tror då den toppen jag plockade isär var i mycket fint skick.

Mvh

Otto

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har minen från dessa små saker som höll på o sluta i haveri av en 520-73.Ventiljustering skulle göras o till min fasa så ser jag att pluggen vilar mot kamdrevet.Nu slutade det lyckligt denna gång men vad hade hänt om den slipats lite till o lossnat?

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Paap Reeder
Hej!
"Alla de toppar jag plockat isär" på E3, E 12 och E 28 har haft dessa al- pluggar. Skall sitta "mot mitten".
Vissa pirataxlar har inga skruvade pluggar i ytterändarna. Ett h-e att byta dem.

MVH /// Paap R
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Då skulle man ju kunna gänga axlarna och sätta i samma pluggar i båda ändarna... eller. Det känns ju mer riskfritt.

Aluminium pluggarna som satt i motorn som jag plockade i sär satt löst i axlarna och trillade ur när axlarna togs bort!!

vad tror ni?

/Otto
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.