|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt lite i arkivet och på nätet angående automatlådan till 540, för jag har haft lite problem med min. Den rycker/tvekar vid växling till 4:an ibland (oftast vid 'mellanvarm' låda). Jag har bytt olja, filter och plastkulor på samma gång. Jag har även mätt upp resistans på tryckregleringsventilerna (och alla givare i lådan) och spänningsmatat dom för att höra att det clickar. Så har jag också läst att tryckregleringventilerna kan kloggas igen, och att vissa bytt chip i AGS-boxen när dom haft samma symptom. I något fall har det tydligen varit fel på boxen också. Är det någon som har fler tips? Jag är inne på att felet kan vara i boxen nu.. Kanske någon har ett sånt chip eller en låda man kunde testa innan man beställer chip? | |
|
Dessa symptom känner jag igen... Men min vill inte växla till 4:an när den är kall (första gången) Den tvekar också ibland 3 - 4. Precis som du säger finns det ett problem med prom:en som påverkar växlingskomforten, och chipp är beställt. Återkommer med info om resultat mvh fredde |
|
| Var har du beställt chipet? | |
|
jag pratade med en bmw-meck som var inne på jobbet igår... han skulle greja ett åt mig. Min låda är renoverad för inte så länge se´n, och ventilhuset har jag renoverat, och där saknades ett par flödes begränsare, så det blev klart bättre på de andra områdena där jag hade problem, bl a hård iläggning av drive m m Prom:en skulle kosta ca 3-400:- tydligen mvh fredde |
|
| hmm,, att den håller ut på växlarna när bilen är kall , så gör min åxå... men så ska det väl vara ? Likvaså att driven hoppar i lite hårt om bilen är kall. | |
stefannorr |
Ja ska vars så,kallstartprogram! i alla fall på nyare lådor. |
|
Ok, så chippet var inte dyrare än så? Har du någon aning om vad dom ändrat på i chippet (alltid roligt att veta hur det funkar). Priset verkar ju överkomligt också. Är detta ett originlchip från bmw då? Vad jag hört så finns det växellådsverkstäder som också säljer chip..till högre pris.. Intressant att höra om det hjälper! |
|
DanneR |
har bilen gått mer änn 16 000 mil? uttan att lådan har varit renoverad? där har du det! hade de i min gammle 520ia! rykte på alla växlarna! |
| Bilen ha gått nästan 29, har ingen aning om dom renoverat lådan tidigare, men oljan jg tappade ur var bra, och inte mycket skit på magneten. Såvitt jag förstår ska inte lamellpaketen vara dåliga när lådan inte är 'slirig'. Borde vara något med styrningen av växlingarna, hydrauliskt eller elektriskt alltså.. | |
|
Fick lite nya tips igår när jag pratade med en som renoverar automatlådor.. Första tipset var att solenoiderna/ventilerna i lådan kan klegga igen. Magnetismen från spolen gör att det samlas små metallspån samlas i solenoiderna och att dom kan börja kärva. Tipset vaar då att ta loss dom och rengöra (inte så roligt att behöva ta ner tråget igen o fylla i ännu mer av den dyra oljan... Kanske skulle vara ide att nämna det i mektipset för byte av plastkulorna?? Eftersom BMW gjort en uppdatering på chippet (sitter ett klistermärke på styrlådan med bmw-stämpel o datum) kan det även vara så att det inte samarbetar lika bra med chippet i AGS:en, som inte är uppdaterat.. |
|
| Rallyfinnen: Var sitter lådans styrbox? | |
| I motorrumet, på högra sidan längs bakåt i den svarta plastlådan (samma låda som motorstyr). Fyra kryss-skruvar till locket och så rycker man ut byglarna som håller boxen på plats. Det finns flera boxar, den till automatlådan sitter längst fram om jag minns rätt, står 'getribesteurung' el dyl på den. | |
| Tack, skall kolla "datumstämpeln" vid tillfälle. | |
|
Jag såg att jag var lite otydlig angående klistermärke. Det är alltså på motorstyr man gjort uppdatering på min, och klistrat på en lapp med stämpel. Kan säkert förekomma uppdateringar på AGS (växellåds-box) också. |
|
| Fredde: Har du fått ditt chip än? Nyfiken på resultatet! | |
Tenderfoot |
Hur har det gått för dig med lådan. Jag har liknande problem och kan inte få rätsida på det... |
Tenderfoot |
Hur har det gått för dig med lådan. Jag har liknande problem och kan inte få rätsida på det... |
|
För min del har det inte blivit någon förbättring, jag har haft isär igen och rengjort och testat magnetventilerna, till ingen nytta.. Har kört BMW-tester och kollat att alla värden (motor och växellåda) verkar ok, och kollat felkoder. Borde ju vara nåt med lådan eftersom deb bara är en växel som krånglar, och bara ibland. Har även noterat att dom gånger det rycker, så växlar den på högre varvtal: lugn acceleration och lägger i 4:an en bit över 2000varv, då får jag oftast ett ryck. Normalt växlar den vid lägre varvtal, och vid hårdare acceleration så växlar den på 2000+ utan ryck. Är nyfiken på vad ett chip kan åstadkomma.. |
|
Tenderfoot |
Ja, va ska man säga... krångligt värre! Ska få prova en annan elektronikbox om någon vecka av en kompis. Återkommer hur det går. Kaske du vill återkomma till mig om/när det löser sig... Cu |
| Rycker till...det känns inte som om automatlådan tappar växeln fram och tillbaks...?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.