AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
927

Sportfilter - Luftmängdsmätaren / Luftmassamätare?

Es
96
Eson
520i -88
Hej!

Jag tänkte montera ett sportfilter i min e34:a -88, skärma av motorvärmen med en aliminiumplåt sedan "skoop:a" ner luft genom luftintag i motorhuven.

Jag tänkte köra med ett konat filter i en "direct air" konstruktion (eller vad det heter).

Men så har jag läst en del om Luftmängdsmätaren / Luftmassamätare. Vad är det? Funktion? Är det den som sitter ovanpå luftburken? Är det ett ett måste att ha med den mellan filter och förgasare?

Hoppas ett någon kan sprida lite ljus över detta. Det kanske det är en dum fråga men, men.....

Tack På Förhand!
//Eson
En luftmängdmätare eller luftmassemätare mäter helt enkelt hur mycket luft motorn suger i sig och därefter anpassas hur mycket bensin som ska sprutas in. När man trampar på gaspedalen och gasspjället öppnas suger motorn mer luft och mer bränsle sprutas in.

Skillnaden mellan en luftmängdmätare och en luftmassemätare är, som namnen antyder att den ena mäter mängden luft som sugs in. Till exempel på Bosch K-Jetronic påverkas en platta av den förbiströmmande luften och denna platta styr då genom en hävarm en ventil som styr bränsleinsprutningsmängden. En luftmassemätare å andra sidan mäter massan hos den förbiströmmande luften. Detta görs av Bosch genom att en uppvärmd tråd kyls av luften i proportion till hur mycket luft som passerar.

Hmm, nu ser jag just att du nämner förgasare. Då har du nog varken någon luftmängdmätare eller luftmassemätare. Denna funktion är då inbyggd i förgasaren om jag inte är helt ute och cyklar.

Slutsatsen är i alla fall att på en insprutningsbil kan man inte ta bort mätaren för då lär inte motorn gå alls (eller kanske bara på tomgång eller fullgas?).

Hoppas att detta svar var till någon hjälp i alla fall.
Es
96
Eson
520i -88
Tack Christian!

Bra att få lite klarhet i de olika begreppen.

Får helt enkelt ta och prova funkar det så funkar det... :)

Om det är någon annan som har erfarenheter av att installera sport filter i en e34-88 så är jag tacksam för alla tips...

//Eson
zi
230
zigge
740iA -96
Alla e34 har insprutning, och därmed luftmängdmätare(förutom dieseln då...). Utan denna går inte motorn, då signalerna till insprutningen om hur mycket bränsle som skall tillsättas försvinner. Det finns dock separat "addon", som ersätter luftmängdmätaren, och mäter istället undertrycket i insugningsröret och varvtal för att styra bränslet. Fördelen med denna "addon" är att den bromsande effekt luftmängdmätaren har försvinner, samt att den är programmerbar, och kan således justeras inom vissa gränser för att kompensera för annan kam eller dylikt.
Har du själv monterat en sådan (MAP sensor)?
Blev prestanda bättre?
Es
96
Eson
520i -88
OK... Någon som vet vart man får tag på en sådan "addon" = MAP sensor?

En annan tanke skulle kanske vara att ta bort botten på luftburken och vrida hela "lådan" ett kvarts varv, sedan tillverka en adapter som man fäster filtret i. Kan det tänkas fungera?

//Eson
Jag köpte ett kit från BSR JR direct air(för 325) som
innehöll en liten plast adapter från runt
kon filter till fyrkantig AFM sensor.
Luftfilter lådan tas bort, sen behöver man ett
litet stag för att fästa AFM+konfilter mot plåten.
zi
230
zigge
740iA -96
MAP-mojängen finns att köpa från Motornord. Heter AFM-Link, och kostar 5900:- Sedan tillkommer justeringsmodul för cirka 2000. Jag har själv inte inhandlat en sådan, däremot har jag hjälpt en före detta arbetskamrat att installera en sådan på en Opel(urk...). Resultatet blev att motorn blev körbar under 3000 varv, då hans kamaxel hade ett överlapp som resulterade i att spjället i mängdmätaren fladdrade hela tiden.
Es
96
Eson
520i -88
Eric_R: Är webadressen till BSR www.bsrab.se, eller har varit in å kollat lite där men kan inte hitta något som matchar din produkt. Kanske jag som letar illa. :) Annars om du har ett artikelnummer så skulle det hjälpa.

Tack Så mycket...
//Eson
Artikelnummret var 481000, JR direct air bmw KBM1.
Kostade 785kr för tre år sen.
BSR har nog slutat med BMW prylar.
Om du vill slakta luftfilterlådan kan du skära ut
sidan med fästet mot AFM och sen limma dit ett rör
med rätt diameter som passar ett universalfilter.

/Eric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.