AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.130

Vad tänka på vid E34 köp?

An
291
Antiloop
E38 728iA
Står i begrepp att inhandla en E34 520iA då ägandekostnaderna skjutit i höjden för min nuvarande bil.

Något speciellt att tänka på? Rostkänsliga ställen? Vanliga mekaniska fel? Motorn, 24V, är den känslig?

Tacksam för tips!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
med risk för att verka "ohjälpsam", rekommenderar jag funktionen Sök inlägg ,Länk där finns hur mycket som helst i ämnet.
Av egen erfarenhet tycker jag att E34 520 fungerar jättebra, på fyra år har jag bara servat och bytt vattenpump.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Sökte där men fick bara fyra träffar som relaterade till diverse 540 modeller...
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Är det 24 ventilaren du ska köpa?? 12 ventilaren B20M20 har en del problem med spruckna toppar. Så se upp för dom. 24 ventilaren är ett bättre köp.. Skulle nog oxo försöka få tag i en med VANOS dvs efter 93 (?) Fyrventilsteknink från 91, tror jag men JAG skulle nog köpa 93 eller senare.

Två bilar är fler än en..
-Daniel-
ett vanligt rostställe är runt tanklocket en riktig e34 klassiker

dom flesta inkl mig själv säger nog att 24v motorn är en mycket slitstark motor jag har haft min i ca 2 år och enda jag bytt är olja och stift

du kan kolla så inte kamkedjan rasslar eller låter konstigt, kolla framvagnen och så automatlådan växlar okey
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kolla så att bilen inte har ojämn tomgång, då kan det vara fel på Luftmassemätaren (4500:- kr att köpa ny).

motormässigt är det sällan några problem med M50 motorerna, problemet brukar sitta i att bilen är tung och därmed sliter mkt andra slitdelar, främst i fram och bakvagn.

Framvagnen så är spindelleder och styrleder som går åt. Pendelstag/stabilisatorstag som de även kallas, ger upp lite då och då. resulterar i att bilen blir spårkänslig och börjar klonka när man kör över ojämnheter.

I bakvagnen heter boven silentblock, och ger dåliga vägegenskaper och spårkänslighet. kostar 2000 kr att byta.
även här klonkar det när man kör över gupp.

en annan svag punkt på E34 är som sagt rosten som kommer oftast runt tanklocket.

Styrservon glappar i så gott som samtliga exemplar som jag kört, vilket är dyrt att åtgärda. testas enkelt genom att motorn stängs av och man vrider på ratten, det ska finnas ett glapp på ca 3 till 5 mm åt varje håll allt utöver detta är glapp.

Växellådan ska ha kvar sina "trånga" lägen, man ska inte kunna vicka på spaken i sidled när man har i 3a och 5an om man har manuell låda. Har hört ngt om plast kulor i aut. lådor som slits. kanske ngn kan berätta mer om dessa.

En annan grej som brukar ge upp på M50 motorerna är vattenpumpen, dessa är av plast och håller inte så himla länge, kostar dock inte så mkt att köpa och bytet tar knappt en timme för en som är van. (pirat pump av stål kostade mig 480 kr). Om du tittar på en bil som har en fått pumpen bytt så kan det vara bara att kolla bilen lite närmare. problemet brukar ligga i att M50 har motorblock i gjutjärn och topp i aluminium och när vattenpumpen ger upp så går motorn varm och det leder till att toppen lätt slår sig och blir skev, spricker osv.

En annan svag punkt brukar vara ventilerna i motorn. M50 har hydrauliska ventillyftare och dessa ställer sig med hjälp av oljetryck. Om man har slarvat med oljebytena när bilen var ny så börjar ventillyftarna att "ticka". Du har 24 ventiler och varje lyftare kostar 200 kr = 4800 kr för bara lyftarna så det kan bli dyrt. Detta betyder inte att motorn kommer att ge upp men det leder till att bilen tappar effekt.

jag hade en 525a och var avgassystemet snuskigt dyrt 6000 kr för originaldel, köpte pirat för 4000 kr drygt. borde vara lite billigare på 520 tycker man.

Sen finns ju problemet med rostiga bromsskivor bak och att handbromsen inte tar som den ska.

sen kommer jag inte på ngt mer på rak arm... ska fundera lite och se om jag kommer på ngt annat också.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Värmepaketet brukar även spöka på E34, detta brukar resulterar i lite olika saker, tex att det bara kommer varmluft. Eller att det bara kommer kall luft osv. kolla så värmen fungerar på ett tillfredsställande sätt.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Visa användare
9
Goran65
318i Touring -92
Kamrem på tidiga modeller och kedja från 92 tror jag det var, kanske 91. Kan vara värt att köpa en lite senare årsmodell om det står och väger mellan 89 - 92. Har själv en 92:a, den funkar utmärkt, förutom att vindrutetorkarmekanismen gav upp men inga större fel.

Om det blir en automat, kolla lådan, renovering är grymt dyrt.

/Göran
An
291
Antiloop
E38 728iA
Tackar så hjärtligt för alla tips, framvagnen känns lite "svävande" så det är väl den som behöver kollas extra noga. Annars är kylare, vattenpump, termostat, bakvagnsbussningar, katalysator, lambdasond och hela avgassystemet bytt det senaste året.
dr
35
drGonzo
530 IAM 01
525 I 93
Kolla efter rost i tröskellådorna,runt bakre
domkraftfästena tex.Dräneringen täpps
lätt till,själv så fick jag byta en massa
plåt på båda sidorna.

Antiloop,

om du vill undvika höga ägandekostnader ska du nog titta på en manuell 520 istället, kostar enormt mycket att renovera en automat ca 20-25KSEK mot en manuell på ca 7KSEK.

/Simon
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Har endast bytt termostat på min. Bra byggda bilar. Den lilla rost jag stött på på denna modellen var i bakskärmarna, på den plåtfals som kan samla smuts. Kan då rosta inifrån. Har sett runt tanklocket också förstås...

Skön bil men lite törstig för cylindervolymen. Min 328 går 1,5 dl snålare..
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Den E34 jag ägde för ngr årsen började rosta i nederkant dörrar innanför plastlisten...jäkla dumm konstruktion.Styrväxeln gav upp på min bil så den vandrade väldigt på vägen.Annars sköna bilar att färdas i..

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Alla 24V har kamkedja.
320-325
ja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.