AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
732

Besiktning med motor av annat märke!

po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Hej!
Jag funderar att ge mej på ett turboprojekt på en 80-talare förmodligen en 3-serie. Då jag vill få bygget godkänt av bilprovningen verkar denna kombination fördömd. Undrar därför vad som gäller om man byter ut BMW-motorn mot en motor som det sitter turbo original på. Vad gäller för regler då? Går det att få denna kombo genom besiktningen? Räknas det som ett ombyggt fordon då och måste registreras för typ 15 000 kr eller?
Hej

Det går ganska bra att regga ett sånt bygge, smidigast blir det om du använder en bil av 1988 års modell eller tidigare, och stoppar i en turbomotor med kat. Då behövs inget avgasintyg (krångligt att fixa).

Du behöver inte regga som ombyggt fordon om du bara byter motor, men då får du inte öka effekten så mycket. Fördelen med ombyggt fordon är att du kan ha upp till 15 kW/100 kg tjänstevikt, vilket kan vara bra ibland. Men då krävs också att du byter hela drivlinan och hela bromssystemet (annars är för lite ändrat för att det ska kunna räknas som ombyggt fordon).

Kostnaden för att regga ett ombyggt fordon är cirka 4500:-

/Gustaf

Visa användare
472
w9816
D7 -??
I bilsport har jag sett nån E30 med Volvo turbomotor...hade väl inte varit ngra problem med bilprovningen, om jag minns rätt
po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Tänkte att man kunde ju besikta BMW:n med turbomotorn i original skick första gången för att sedan börja trimningen. Trimningen syns väl inte så kraftigt utanpå en motor som det redan sitter en turbo på. Vet nån hur det funkar med bromsarna. Kan man besikta med originalbromsarna även om man sätter i en kraftigare turbomotor och får man sätta i en hur kraftig original turbomotor som helst? Eller måste effekten i turbomotor vara ungeför lika som i motorn som satt där från början?
Hej

Jag kanske uttryckte mig oklart.

Om vi tar detta med hur mycket effekt och vrid nya motorn kan ha, så kan man säga att det finns tre varianter;
1. Lika mycket (eller mindre) som originalmotorn - inga ändringar på bromsar etc.
2. Effektökning med max 20%, vridökning med max 10% - inga ändringar på bromsarna, normalt sett
3. 15kW/100kg tjänstevikt, kräver reggning som ombyggt fordon enligt vad jag skrev i första inlägget.

Alltså, svaret är som vanligt "det beror på".

/Gustaf

po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Ok!
Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.