|
|
|
|---|---|
|
1.Har lite glapp i styrningen,vad kan det bero på? något man kan justera?..bilen har servo. 2.Har konstig avgasläckage....det smattrar & låter som en gammal Vw bubbla,hade läckage vid första röret & åtgärdade detta,men det låter likadant....& jag ser inte att det skulle läcka nånstans..har en tanke....kan en ventil låta så mycket??? Hur märker man om nu en ventil skulle vara skadat??..bilen går annars mycket bra,enligt mej | |
-BeeMWe- |
1. Man man justera styrsnäckan så den blir tight, vanligt standardfel, man får vara lite mer aktiv när man kommer upp i d höga farterna :) 2. Ingen aning |
|
kolla så du inte har hål i avgassystemet på ovansidan nånstans. jag hade det på min 535ia främre burken hade ett hål som en handboll stort på ovansidan. o jag såg det ju inte förrän jag tagit ner allt. /Steffee |
|
|
Hej 1. Det finns en stor mutter på rattstången ungefär i höjd med pedalerna som har nått med justeringen av ratten att göra. Den kan behövas spännas. 2. Min läcker i nått rör som sitter ovanpå grenröret och återleder avgaserna. /Kalle |
|
|
2. Om en ventil skulle vara trasig så har man dålig motorgång och den känns väldigt kraftlös, märks omgående. Behöver inte alltid vara just ventilen, en vippa kan ha gått av. Håkan |
|
|
BeeMWe-Hur justerar man styrsnäckan??....hittade denna stora mutter på rattstång,men det hände inget,skruvade ca 3/4 varv på den.....finns det mer ställen & justera styrsnäckan??....det sitter ju en slags "knutkors" i motorrummet i ändän av rattstång & där har jag glappet,är denna "knutkors" styrsnäckan?? Tacksam för svar!...vad säger SBP om glapp i styrning? |
|
|
2. Kan være pakning mellom utblås og grenrør som er defekt.... |
|
|
Infinity_74 >> Om du kollar ner mellan säkringslådan och luftfilterlådan ungefär, så ser du att rattstången går in i en liten "låda". Och på "lådan" sitter en mutter, med en skruv i, lossa muttern (tror det var 17 eller 19 mm) och skruva på skruven, dra åt muttern igen och glappet är borta! Funkade iaf på min, och jag upplevde den också som något lättare att styra. |
|
|
Fråga 1>>>Tittar du ner under huven så hittar du styrväxeln,en "klump" med en ställskruv + låsmutter...Justera med denna justerskruv en smula..OBS! justera inte för mycket ty då kan du få problem med att ratten ej går tillbaka utan kärvar i ytterlägena s.a.s.+att du får ett kraftigt ökat slitage sen.. Kanske inte spelar någon roll om du nu verkligen har glappet i styrväxeln? Har du kollat upp alla styrstag,leder mm som kan vara glappa INNAN du börjar justerta växeln? Mvh Janne. |
|
|
Hittat skruven & muttern nu,tog bara väldigt lite,men visst blev det bättre!....eftersom jag aldrig rört sådana grejer förut så tog jag det försiktigt,har dock lite glapp fortfarande,men ska ju bes. bilen snart & där får dom väl kolla alla leder & sånt,jag tyckte dock att dom var ok & skulle dom i SBP hålla med mej så kan jag justera på skruven en aning till.....men det lilla jag gjorde idag,var märkbart.....tackar för dom goda tipsen! Ang. avgas läckage så hittar jag inget ställe där det skulle käcka,men ändå låter det!?...alla packningar är hela & så....däremot läcker det i sista ljuddämparen,ska fixa detta i helgen & då samtidigt kolla extra noga på hela avgassystemet......:) Annars lär dom väl säga på SBP vart det läcker....:) |
|
|
Prova att hålla för öppningen på avgasröret därbak. Är det tätt så kommer motorvarvet att sjunka. ///Jesper |
|
|
2. det var/är inte avgasläckage,utan en/flera ventillyftare som låter....detta "svar" fick jag idag av en mindre verkstad.....& då är min fråga: Vad gör man åt det billigast/enklast?,justera ventilerna eller? Ska byta oljan också,har läst här på forumet att en del fått bort "oljudet" efter oljebytet,kan det stämma? Funderar på Biltemas 5-50 olja,är det något att ha? Är väldigt tacksam för svar & funderingar ang. ventiler & lyftare! |
|
-BeeMWe- |
Prova justera ventilerna, billigast att börja med. Mer skulle jag inte lägga ned. Deras 5/40 är bättre men inte lika tjock. Har provat deras 5/50 och den funkar fint. |
|
Ok....men vilken olja ska man ha nu i vintern då? 5/40 eller 5/50?....vad kan en ventiljustering kosta på en lite mindre verkstad ca? eller är det JÄTTEsvårt att göra själv? |
|
|
Biltemas 5W40-olja har mycket bättre klassning än deras 5W50-olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Borde inte kosta mer än en 500:ing på en 518. ///Jesper |
|
| hm....ok,kanske ska ta 5/40:n då....men 5/50 "rekomderas till äldre bilar med slitna motorer" enligt deras katalog.....& min är väl lite sliten....:)....Mobil 1 annars då?....hel eller del syntet till en sådan gammal bil?....i min e32:a kör jag bara med helsyntet mobil 1 | |
| Förresten....jag måste väl ha M10 motorn i min e28 va?...M40 är senare eller?? | |
|
Ja du har M10 Ventiljustering är inte så svårt att göra själv men skaffa en reparationshandbok om du är osäker |
|
-BeeMWe- |
Den tickar juh mindre med 5/50, när den e varm... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.