|
|
|
|---|---|
|
Tittar på att köpa en E39 (specifikt en 530i) och undrar hur viktigt det egentligen är att hitta exakt rätt utrustning? Läder, Klima och Sportstolar är givna för mig, och jag kan tänka mig köpa en med träinredning för att senare byta ut den mot titanline, men kan man installera BMW orginal - Navigation/TV - CD stereo - H/K stereo - osv i efterhand? Vart hittar man sånt i så fall? Vad kostar det? Kan man göra det själv eller måste verkstaden till? tacksam för tips! /bfg | |
|
Allt går men det blir dyrt... bättre att du försöker hitta rätt bil. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Ursäkta ordföranden. Jag trodde att det var kvalitet och prestande i tekniken men nej, BMW är hopplöst efter inom flera av dessa områden. Skippa förvald elektronik som lätt går att köpa fristående med betydligt bättre prestanda och till halva priset men snåla inte på inpassning och montering, dvs låt ett proffs göra jobbet. Betänk om några år, bilen är väl forfarande ganska ny men elektroniken ett skämt som tveklöst drar ned värdet på bilen. Med fristående grejor är det bara att sälja på blocket.se och köpa nya fräscha leksaker som Du eventuellt kan ta med till Din nya bil. De flesta på dessa sidor har nog en annan uppfattning men kolla bara hur många spaltmeter det skrivs om ändringar, byte av standardgrejor etc på grund av två saker, 1. De ursprungliga grejorna är tämligen medelmåttiga 2. BMW jäklas gärna försvåra för ägarna att anpassa bygga på eller ändra sina installationer. |
|
|
Nils K - är nog lite så jag börjar känna nu - navi paketet i E39 med kassett bredvid ser ju löjlig ut! Viktigare att hitta en bil i bra skick med allt det mekaniska rätt (och så då läder, sportstolar och klima som är viktigt för mig) och så kanske singel cd spelaren fram så kan man montera bättre ljud och riktig navigering efteråt... tips på bra navigator med separat skärm (dvs där man kan gömma enheten)? /bfg |
|
|
NilsK: Jag håller faktiskt med dig på de flesta punkter men det är ju just pga dessa det blir lättare att köpa rätt bil direkt. Tycker inte heller om att det inte går att montera annan stereo utan grova modifieringar tex. De som sätter i vanlig stereo i sina E39 tar oftast bort de mittre luftutblåsen för att få dit den vilket jag tycker är att förstöra bilen. Så det blir lite pest eller kolera... "förstöra" bilen eller leva med "uråldrig" elektronik (har själv ingen CD fram på min E39, bara navi och kassett). ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Måste även tillägga att en BMW har iallafall jag pga andra anledningar än ljudanläggningar/elektronik. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Tycker det är perfekt med "inbyggd"/ förvald elektronik...slippa släpa på frontpaneler eller oroa sig för att ngn ska knacka rutan när man glömt...för att sedan hitta sin stereo till salu på blocket!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.