AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.810

hur lyfta upp bilen på bästa sätt?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
detta inlägg har ingen med trimning att göra men det är ju här alla som mekar håller till så jag frågar här i alla fall.
jag håller på och mekar med mina bromskivor/bromsok bak. jag hissar upp bilen med bmw's orginaldomkraft och lägger i växel åt ett håll och lägger den där bromsklotsen åt andra hållet. sen när man börjar dra lite i fastrostade bultar på oken och sånt så är det så jävla lätt att bilen glider frammåt eller bakåt så att den "välter" domkraften. detta har hänt för mig två gånger. just dessa gånger hade jag tur att jag råkat lägga ett annat däck lite under bilen så att den tog stöd mot denna. om man lyckas "välta" bilen och inte har något under så blir det verkligen inte kul. massor med skador och hur fan ska man få upp den igen. man får ju inte under nån domkraft.

hur brukar ni göra när ni ska lyfta upp bilen och meka så att den står stadigt? när man mekar fram är det ju inga problem eftersom både handbroms och "växellåda" går på bakhjulen, men när man hissar upp bak finns det inget som håller bilen. hur ska man göra för att få den att stå still?

sen undrar jag om det är någon som har provat såna där "stativ" man kan ställa upp bilen på. dom har tre ben och ett "rör" som går att ställa i olika höjd. jag har sett att många använder såna där. om jag ställer upp bilen med två såna bak så att jag kan jobba på båda bakdäcken samtidigt. hur lätt välter bilen då? är dom stabila eller? det vore ruskigt bra om man kunde låsa framdäcken på nått sätt.

tips tack :)
sc
637
schumi
e30 318is -90
det var såna här stativ jag syftade på
Länk
bmwracing
Pallbockar ska man alltid använda om man ska göra nåt mer än bara byta däck. Ställer man dom under bakvagnen som du säger så står bilen oftast still.
sc
637
schumi
e30 318is -90
det som blir lite dumt när man ska ha loss bromsok är att skruvarna sitter på ett sånt sätt att man bara kan sätta dit hylsnyckeln så att man kan dra i bilens längsled. därför blir det så jäkla lätt att dra omkull bilen. skulle va mycket bättre om man kunde dra uppåt eller neråt :(
men pallblocken klarar alltså att man sliter rätt rejält i längsled utan att bilen välter?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, palbockar är ett MÅSTE!!!!

Jag skulle inte ens våga tänka tanken att lossa oken mina bilar, utan att den på pallbockar! Min E32:a står just nu på pallbockar med rumpan i vädret....

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sc
637
schumi
e30 318is -90
men även om pallbockar är rätt stabila så känns det som att man måste låsa framdäcken på nått sätt. hur gör ni det? använder ni klossar eller?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När man hissar upp bilen kan det vara bra, men när bilen väl står på bockarna bak behövs det inte.

Erik

___
sc
637
schumi
e30 318is -90
ok. då får jag ta och fixa mig ett par såna där pallbockar.

jag såg att biltema hade två olika. undrar vilken man ska satsa på. den dyrare kan man palla upp lite högre med men den andra kanske duger den också. är typ 42cm maxhöjd på den ena och 56 på den andra. man vill ju gärna kunna krypa lite under bilen.

Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla även lägsta höjd, det är inte säkert att din originaldomkraft klara av att lyfta så högt.
Jag föredrar den mindre av dessa två.

Kolla så att inte avståndet mellan höjdlägena är för stort, tidigare hade Biltema en variant med hakar som stopp. Dessa kunde justeras med 1ca cm som intervall.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Båda dessa verkar ha runt 30 mm mellan lägena, det är ok.

Erik

___
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som sagt, använd pallbockar!
När bilen lyfts med domkraft ska du absolut inte låsa hjulen med bromsarna. När bilen lyfts i ena änden "minskar axelavståndet", detta medför att någonting måste röra sig. Normalt rullar hjulen litegrann och det löser sig på det viset, har man en domkraft på hjul kan även den rulla något. Är däremot hjulen låsta och domkraften står pall på marken kommer domkraften att luta och ev. tippa när du hissar. Låt alltså hjulen vara obromsade...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

sc
637
schumi
e30 318is -90
nu har jag varit på claes ohlsson och köpt mig två pallbockar. kostade 89kr styck så det var helt ok.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Schumi

Ett tips, om bromsoken sitter hårt så kan du använda en ringnyckel och en hammare. Eller åk till OK och låna/hyr deras mutterdragare för att lossa muttrarna. Sen drar du åt dem för hand - kör hem och vips så kan du lossa enkelt!

E
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag hade ett helvete att få loss bultarna men jag lyckades tillslut. jag körde med ringnyckel och hammare och 5-56 i en massa omgångar och tillslut lossnade dom :)

nu har jag i alla fall pallat upp bilen med pallbockarna och jäääääävlar vilken skillnad det blev. jag drog och knuffade på bilen och den står hur stadigt som helst där uppe :)
hört talas ompallbockar
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Så kan det gå utan pallbockar:

Länk

Nord
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Pallbockar är ju såklart ett måste, men sen så ska du ta och skaffa dig en riktig domkraft också, originalet är helt kass både ur säkerhetssynpunkt och funktion.

Köp en lite dyrare och bredare variant, Clas Ohlson har en med art. nr. 30-6810, som är bred, stark och lyfter högt! Se till att fixa en sån där "jack-pad"också, så kan du hissa vid original domkraftsfäste.

/markus
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det står 1.5 ton belastning, men bilen väger ca 1.7 ton... hur ska man räkna då?
Det är ju iofs. fyra pallbockar som får hjälpa till, är det lika med 1.7 delat på fyra som man räknar på eller ska man köpa en som klarar 2 ton?

/Hammar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det domkraften som klarar 1,5 ton?

Axelbelastning är grovt räknat halva bilens vikt, så förutsatt att du bara lyfter en axel åt gången är det ju inga problem...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Eller var det en pallbock som klarade 1,5 ton?

Oavsett vilket så kan aldrig en pallbock eller domkraft lyfta hela bilens vikt ensam, det är alltid mer än en punkt i marken, då får man dela bilens vikt på de punkter bilen vilar på...

Jeppe

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Japp, det var pallbocken jag menade.
Funderar på att ställa sådana under bilen på vintern nu för att vara snäll mot fjädrar, dämpare osv.
Har aldrig använt sådana förut.

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.