|
|
|
|---|---|
|
hej..jag undrar hur slitagevarnarna till bromsskivorna funkar igentligen. jag trodde att när skivan blir för sliten så går nånting "av", och varningslampan lyser konstant? min blinkar till med jämna mellanrum eller börjar lysa efter ex. ett gupp för att sedan slockna efter ett tag....vad tror ni slitna skivor eller glapp i kontakten? jag tror nog på glapp, men min meckkunskap är istort sett obefintlig, så lite råd motages tacksamt. | |
Maha |
Tror att det är en liten sensor aom sitter bakom klossen... |
|
Jag hade samma problem... men det är inga problem med mina belägg... jag trodde SBP skulle gnälla men han sa bara att jag skulle plocka bort lampan i ins.huset så jag inte skulle få ett nervsammanbrott :) -------------- Min E30: Länk |
|
|
Är du säker på att det är slitagevarnaren och inte lampan för låg bromsvätskenivå? Ser ganska lika ut vid en snabb blick... Bromsvätskelampan kan blinka till vid gupp o dyl när nivån är låg... /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Antagligen så är givaren sliten, alltså, du kan ha nåt brott i sladden till givaren. Ta och kolla upp det där.. min hade legat emot och skavt av sig och då började min blinka.. byt den isf och fäst den riktigt så den inte skaver.. så får vi hoppas att det löser sig! --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
jag är säker på att det är slitage varnaren och inte nivålampan. det verkar alltså som om det är glapp nånstans, men när slitagevarnaren funkar som den ska, så ska den väl lysa med fast sken, eller? börjar den med att blinka till, för att sedan paja helt, eller pajar den direkt? tack för att ni tar er tid att svara.. |
|
|
Om det är en sluten krets, alltså inget brott på kabeln (osliten bromskloss) så ska lampan vara släckt. Det är en varningslampa, och dom lyser bara när det uppstått nåt fel. Det är ju en kabel som går inne i plastbiten/varnaren och när klossen slits, så slits ju kabeln bitvis ner, och tillslut så går ju den sista tråden i kabeln av, och då lyser den med fast sken.. men är det så att det är som det var för mig, så "hoppade" kablarna mot varandra när jag körde, vilket fick som följd att min lampa blinkade. Hissa upp bilen och ta dig en titt, varnarkabeln går ur ut bromsoket och syns tydligt; kontrollera kabeln. Plocka isär kontakten också, spraya lite 5-56 och tryck ihop igen. Om allt verkar okej så kan du även ta dig en titt inne i instrumenthuset, om du har lite oflyt kan du ha en lampa som inte sitter fast som den ska. Dom trycks ner och vrids ett kvarts varv, till ett klickläge, men missar man det lilla klickläget på lampan så kan den stegvis ha vridits, och när du sen kör så kan den glappa lite. Det är väl lite långsökt, men vill du ha ordning på det så finns det inga genvägar. :) Fast då är ju varnaren av iaf, om den skulle blinka. Om du bara slår på tändningen, hur ter sig lampan då? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Om det är en sluten krets, alltså inget brott på kabeln (osliten bromskloss) så ska lampan vara släckt. Det är en varningslampa, och dom lyser bara när det uppstått nåt fel. Det är ju en kabel som går inne i plastbiten/varnaren och när klossen slits, så slits ju kabeln bitvis ner, och tillslut så går ju den sista tråden i kabeln av, och då lyser den med fast sken.. men är det så att det är som det var för mig, så "hoppade" kablarna mot varandra när jag körde, vilket fick som följd att min lampa blinkade. Hissa upp bilen och ta dig en titt, varnarkabeln går ur ut bromsoket och syns tydligt; kontrollera kabeln. Plocka isär kontakten också, spraya lite 5-56 och tryck ihop igen. Om allt verkar okej så kan du även ta dig en titt inne i instrumenthuset, om du har lite oflyt kan du ha en lampa som inte sitter fast som den ska. Dom trycks ner och vrids ett kvarts varv, till ett klickläge, men missar man det lilla klickläget på lampan så kan den stegvis ha vridits, och när du sen kör så kan den glappa lite. Det är väl lite långsökt, men vill du ha ordning på det så finns det inga genvägar. :) Fast då är ju varnaren av iaf, om den skulle blinka. Om du bara slår på tändningen, hur ter sig lampan då? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
| det var jag som formulerade mig fel .. självklart ska lampan vara släckt om det inte är fel. men visst borde det bara finnas 2 lägen, hel=släckt trasig=lysa, inte blinka,,,,? men jag ska ta och kolla givaren . lampan lyser som den ska med tändningen i läge 1. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.