AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.465

M3 E30 2,3 till 2,5

Ro
19
Rolfson
M3 E30-89.
318 is - 90
700 Sport Coupé-60
3,0csl (modelbil)
Kan någon svara på vad som behöver göras för att modif en S14 motor till 2,5l
208
nöjdet
530d Touring-99
du borde ta kontakt med khöler racing i ullared. han vet garanterat vad som behövs han är kung på s14 motorerna

Grusse
Om du menar vad som behöver göras för att få 2.5L i ditt 2.3L S14 block så är det att byta vevaxel, kolvar, vevstakar och sedan borra upp blocket.

Men för att bygga om den till en Sport evo III 2.5L maskin så är det betydligt mera prylar som ska bytas. Ventiler, kamaxlar, insug, grenrör, oljepump, kolvar, vevstakar, vevaxel, oljekylmunstycken, svänghjul, luftmängsmätare med box, spridare, chip, tändkablar. Säkert något som jag glömt.
Ro
19
Rolfson
M3 E30-89.
318 is - 90
700 Sport Coupé-60
3,0csl (modelbil)
Borra blocket och byta kolvar är jag med på, men är det både vevaxel och stakar som behöver bytas? Har hört ett ryckte, att det räcker med någon dera, men är ej säker. Vet någon måtten på kolvarna
Grusse
slag/borr 2.3L: 84/93.4
slag/borr 2.5L: 97/95

Vet att 2.5L motorn har en annan vevstake ialla fall, men den kanske bara är kraftigare och inte kortare/längre? Issåfall räcker det med att byta vevaxel, för den måste bytas.
852
Sörpan
325xi -02
Tändkablarna är förvisso röda på SE-motorn, men i övrigt är de identiska med de svarta har jag hört?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
WIKING
Det räcker och byta vevaxeln och kolvar du behöver inte byta stakar. Du får givetvis borra oxå.
Kolvar vev + borrning kostade ifjol ca 23500:- excl lager.
Sen bör du nog byta samtliga kedjor och släpskor oxå.

KÖHLER 2,5
Esa
Det är skillnad på att konvertera till 2,5L och 2,5 SE. Att göra om en 2,3L till Sport Evo 2,5L bör man nog glömma. Det blir billigare att köpa en SE.
Ro
19
Rolfson
M3 E30-89.
318 is - 90
700 Sport Coupé-60
3,0csl (modelbil)
Ursäkta en okunnig, men vad menas med en SE? Vidare var finna en vevaxel till 2,5, någon som vet?
Grusse
SE = Sport evolution
WIKING
Köhler Racing tar ca 10000:- för en ny orginal BMW
vevaxel från en EVO III

KÖHLER 2,5
Ko
46
Konne
BMW M3 -88 Köhler trimmad
Var priset 23500kr endast för kolvar och vev o borrning?
Då tillkommer:
programmvara
topplockspackning
ram o vev lager
Topplocksbult
vevstaksbultar
Bottenstocks packningar

Jag har hittat en firma i USA som säljer ett kit för styvt 15000kr + moms o frakt. Eventuellt kan man ju lura tullverket och slippa momsen.
Då får man ju hitta någon som borrar upp och monterar på hemmaplan. Låter prisvärt tycker jag
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Det går som flera sagt att bara byta vev och kolvar. Vevstakarna från 2,5 litersmaskinen är kortare än de i 2,3 liters rovan.
Om man ska byta vev och kolvar passar man på att köpa kolvar dör kolvbulten sitter högre upp i kolven så kompenserar man de längre vevstakarna.

Var det detta kit du menade?
Länk
Grusse
Självklart kan man köpa kolvar som vevstaksbulten sitter högre upp på, men då förändrar man ju vevstaksförhållandet vilket jag inte rekomenderar.
Ro
19
Rolfson
M3 E30-89.
318 is - 90
700 Sport Coupé-60
3,0csl (modelbil)
Tack m3jonas för länken. Verkar bra, är det någon som har erfarenhet av Turner Motorsport i staterna? Är grejorna bra och funkar det att handla där? Kanske är det någon som har tips om andra inköpsställen som är bra, och har skapliga priser.
Ko
46
Konne
BMW M3 -88 Köhler trimmad
Ja det var ett kit från Turner motorsport.
De har prisvärda grejer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.