|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| M3 e30 har nått sina bottennoteringar och är nu på väg uppåt i pris. En fin M3 e30 kostar sexsiffriga belopp. Att M3 e30 stiger i pris beror på att modellen var den första M3:an samt att den producerade i förhållandevis begränsad upplaga. M3 e36 däremot har ingen samlarstatus och kommer fortsätta rasa fritt. Inom kort går det med största sannolikhet att köpa M3 e36:or billigare än den äldre e30-generationen. | |
|
Ja, det är mycket möjligt Bjoerck...men du lär inte få en fullutrstad, lågmilad, originalvagn med full service & ägarhistorik för 5 siffriga belopp.... Vraken, & sönderstylade långmilare kommer falla fritt i pris. Men inte fina vagnar, dom kan fortfarande ha visst samlarvärde, speciellt GT versionen & bilar med unik utrustning. /Klas (med en sexsiffrig M3:a) |
|
|
Har inte läst hela tråden men. Jag gissar på att samlarvärdet för en M bil inte spelar någon roll för 95% av köparna. Det som pressar ner priset på M3 E36 just nu är dom höga försäkrings premierna servicekostnader och inte samlar värdet det finns många som vill ha en M3 E36 men försäkringen skrämmer bort dom flesta tyvärr. M3 E36 är fortfarande en attraktiv bil för många och det är svårt att hitta ett bättre alternativ för runt 100k som gäller nu om man vill ha prestanda och körglädje. Vi får väl se i vår om det är prisras som gäller eller bara normal värdeminskning med ca. 15-20k per år. |
|
|
Finns det egentligen någon sådan företeelse som "prisras". Jag tycker alla bilar sjunker i värde i en ganska jämn takt. Ett litet ras blir det ju dock när fri service och garantier går ut på nyare bilar, men det av en mer naturlig anledning |
|
|
740 & 750 modellerna från 95 & framåt...DÄR kan man snacka fritt fall i pris... Tror det värsta jag sett var en superfin fullutrustad 740i 97:a för 115.000:- !! |
|
|
det är ju nästan så att bmw ligger i top på dåligt andrahandsvärde, förutom 3-serien innan dom hunnit kallna. (typ e46 just nu) |
|
|
mosse: Jo, de börjar ju bli billiga. Men det är ju inte så att de kostade 60k mer för ett år sedan väl? |
|
|
7orna faller ju fritt redan från början. Se t.ex. på E65 som redan ligger under 400k i många fall i Tyskland. |
|
| Att på ett år tappa 1/3 av priset är lite fritt fall tycker jag eller? | |
| Jag tycker idén med en M3 faller om den är "fullutrustad". Jag skulle föredra en med två stolar, bur och utan mattor. Möjligen kan jag tänka mig AC. | |
|
Rätt kul läsning, de är nog många som tror att man kan få en m3 e36 i toppskick för hundringen, ett sånt ex skulle jag villa syna , ska man skriva att en bil är i toppskick ska den verkligen vara det. Själv kommer jag alltid att jämföra e36or med min gammla m3a, där hjulupphängningar och allt var blanklackat, ej kördes i regn el på grus, en sån bil tycker jag är i toppskick. Men man får ju vad man betalar för, jag fick 147k för min m3 -93 nu i höst, Var uppe på 170k med varenda slitdel inräknad, och hade kört 3000mil på 3år, så då kan man nog säga att man istort sett fått igen pengarna på bilen, för 20k för däck o service+värdeminskning o ökat miltal på 3år är helt ok. Det gäller bara att hitta rätt köpare som verkligen begriper att vissa ex. inte växer på träd, inte en som bara ska ha bilen att sladda runt o svina med, utan vet vad man köper och vad det kostar att hålla igång en sån här kärra. Seastreams Garage -no compromises |
|
| Jag tycker det är tråkigt att se att folk köper en M3 eller M5 för att glänsa i och polera. De är trots allt byggda för att köras hårt. Visst ska man serva bilarna, men att inte köra dem i regn låter som om det vore en udda bil och inte en massproducerad. | |
|
acey: Ja, det är det verkligen! Enligt modellguiden kostar en ny 745 755.000 + extrautrustning....och idag kan man få en välutrustat exemplar för under 400.000 *rys*. Men oftast är ju de som köper en ny medvetna om detta och kan ta den smällen. |
|
|
wolv: Två av de E65:or (tror det var 745) som gick som press- och demobilar när modellen var ny sålde vi på jobbet (BMW Solna) när de var 3-4 månader gamla för 200000 kr (!) under nypris! Helt galet värdefall... ///Masten ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :) |
|
|
Wolv: Haha, ja ändå syftade jag på e36 M3orna de tidiga som fallit från 150 till 100 :o) Men 7 serien som ny är helt sjuk, men som sagt just den faktorn avskräcker nog inte kunderna speciellt mycket. Men även andreägaren får ju ett fint värdetapp på halva värdet när den ska störta ner emot 200k sträcket också. Huva! |
|
| Man kanske skulle köpa en BMW 745:a med låga mil, kan väl inte gå ner mycket mer. | |
|
jodå,... inga problem Matrox :-) |
|
|
Bra priser nu! Länk |
|
|
Det där var ju riktigt billigt, man kan ju fråga sig hur skicket är? Hur är M5 e39 i ägendekostnader jämfört med e34? /// Nicke |
|
| Intressant fråga. Någon som kan kommentera detta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.