AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.855

Prisras på M3 & M5

Sida 3 av 5
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
simon_en: Vet inte om Opel har så mycket bättre andrahandsvärde (möjligtvis kombimodellerna). Pappa körde omega ett par år, dock billigare i inköp.

I sverige ska man köra Volvo kombi (gärna v70 med mellan motorn), audi kombi verkar också hålla sig bra och så Mercedes. Även Saab 9-5 funkar OK. BMW däremot är heldött, speciellt sedan modellerna.

Jag är också inne på annat märke, dock nära släkt med BMW :o)
Min gamla M5 '89 var det inga direkta fel på när jag sålde den för en bit över 70 kkr för 20 månader sen. Jag såg en annons på samma bil för en månad sen för 50 kkr. Det är inte utan att man blir nyfiken på att köpa tillbaka bilen. Visserligen har den haft 5-6 ägare efter mig, men nån av dem borde väl ha servat den?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Var inte så säker på det :(
De som haft bilen efter mig har tillsammans kört kortare sträcka än jag gjorde på ett år...eller också har mätaren stätt still...
Jo, bmw-s mätare har ju en tendens att "stå stilla" ellr backa till o med :).
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Mäkinen: var din gamla M5-89 en import 2001, S-nr? Du har möjligen inte lust att ge mig nr på den (via e-post) till det svenska M5 E34 registret som jag för närvarande håller på att konstruera, om jag nu inte har den sen tidigare men jag tvivlar..

Skulle inte tro att det är omöjligt att det fortfarande är din gamla motorolja i bilen, folk som inte förstår sig på de här bilarna finns det gott om, och ju fler ägare desto sämre bil brukar det vara.
Finns tre-fyra st M5 E34 i Sverige som har haft 25-26 st ägare!!

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Acey,

har som princip att inte köra(äga) en bil med fyra cylindrar, fick till följd att jag skaffade min Vectra V6 kombi våren 02. Har också krav på klimator och farthållare vilket också finns. Blir sannolikt V70N 2,4T alt T5 när ekonomin ordnat upp sig.

Tror inte att Opel har så jättebra andrahandsvärde, dock har jag köpt den till ett hyggligt pris i tyskland och är så rostfri en 97:a kan vara. Vad siktar du på själv acey?

/Simon
Pedantskötta bilar till överpriser är mycket svårt att få sålt.

Jämförelse:

BMW 528IA-98 Sv såld Full dok. garanterat 20.000 mil
BMW 528IA-98 Import "Full dok" Mätarställning 9.000 mil

Båda kostar 120.000:-

Importaren säljs först!!

Hur menar du ?? Jag gjorde det lätt för mig och gjorde en sökning på prisbarometern mobile ( som jag anser ger en sned bild, på tok för låga priser). 12000 euro 9000 mil 98 års mod. Vad finner jag 2 ex vara den ena har egentligen gått 18500 och den andra har gått 170 mil... Någonting med ditt exempel är mysko..Är det som du säger så säger ditt exempel mer om hur dum kunden är än om hur dålig resp bra bilen är..
Jag håller med Asken till fullo......
LME skrev:

"BMW 528IA-98 Sv såld Full dok. garanterat 20.000 mil
BMW 528IA-98 Import "Full dok" Mätarställning 9.000 mil

Båda kostar 120.000:-

Importaren säljs först!!"

Så sant! När jag skulle sälja min välskötta svensksålda och tillika fulldokumenterade 523 it med 9200 GARANTERADE mil så var det omöjligt att konkurrera med alla "523i -98 import -03, 9800 mil, pris 100 kkr" Jag var så förbannad på alla dessa oärliga vagnar att jag virkade wodoo-dockor som föreställde små fula cigarrökande bilnasare som jag sedan, i terapisyfte, högg i ...

Fick tio mail om dagen där det stod ungefär: "Tror du jag är dum i huvet som vill köpa din bil när jag kan få en likadan 40 tusen spänn billigare?" Ja, vad svarar man på det? Jag brukade i vredesmod hugga några gånger i min wodoo-docka och svarade sedan "köp den, det är en fri marknad".
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag menar att Svensken som skall köpa bil är dum ja, eller så bryr man sig inte om att bilens mätare är backad, bara priset är rätt.
Den typ folk som köper dyrare pedantskötta bilar är dramatiskt mindre än de som köper billiga "fuskade" bilar.
Jag vet detta av erfarenhet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Simon_en: Helt klart var oplarna bra bilar, får man tag i ett rostfritt exemplar är det mycket bil för pengarna. Jag har en kompis som jobbar på saab/opel och haft kunnat "hyra" en Saab 93 sportsedan aero billigt. En ganska trevlig bil men vad som är sport i den sedanen undrar jag. Som jämföresle kör jag ibland pappas S80 T6 som känns bra mycket tightare och mer "premium". Även om den lider av den något trötta styrningen vid mittläget. Men turbomotorn är riktigt skön och man åker verkligen bil. Saaben känns faktiskt relativt plastig och volvo (iaf s80/60/v70) känns bra mycket mer premium än någon utav saabs modeller. Jag tittar nu åt alpina B3 eller B3S hållet. Tror V70 är ett mkt bra köp. En sak som slog mig när jag var på en trevlig 25-årsfest (de flesta var dock något äldre kanske kring 30) var att av 20 personer på festen hade 5 personer Volvo V70 som sin absoluta drömbil alla kategorier. Inte konstigt att Volvo kränger bra med livestilskombin V70!

Bjoerck/LME: Det är ett faktum att de absolut billigaste bilarna på mobile.de (dvs s1) nästan uteslutande säljs till Svenskar. Man betalar absolut inte ett öre mer än det absolut billigaste man kan få. Och telefonsamtal och mail som "jag har sett samma bil som du säljer fast "-(sätt in 1/3 av bilens värde här)" billigare.

Finns tyvärr inget att göra, men faktum är att exporten av bilar ökat, speciellt de som är lite mer ovanliga. E34 M5 touring skulle man förmodligen kunna sälja dyrare i tyskland än i Sverige!
Många inbillar ju sig åxå att deras bilar är värda betydligt mer än marknaden är villig att betala.
Absolut pedantskötta bilar i nyskick är givetvis värda mer, men inte 40-50tusen på samma årsmodell, ta tex en svensksåld 523 med normal utrustning, som jag sett en del begär 185tusen för :-)

Acey,

håller med Opeln är mycket bil för pengarna och mycket rymligare än motsvarande BMW. Motor/växellåda är som hämtat från en traktor i jämförselse med BMW, precis som de flesta konkurrenterna till BMW.

Jag gillar saab som bil, men eftersom jag är fixerad vid att undvika fyrcylindriga motorer går de allra flesta Saab bort för mig.

V70 är eb vettig bil, min pappa hade en V70N 2,4 03:a funkar fint är rymlig, tyst bekväm och känns allmänt "bra". Som du säger har ålder/familjesituation med idealen att göra, är 32 gift och eytt litet barn varför forna tidens önskningar som coupéer och dyl går bort. Har dock inte V70 som en drömbil på något sätt.

Orsaken till att de flesta svenskar köper de billigaste BMW:na som finns på mobile tycker jag är enkel, de vill ha ett billigt bilägande och vet att det är till största delen pris/utrustning/mil som styr om den blir såld eller inte. Min egen erfarenhet är att de som vill "betala mer för en dokumenterad bil som är i bra skick" är väldigt få, har inte fått kontakt med någon av dem vid försäljning själv utan priset ska vara i botten, min slutsats är att jag måste agera på samma sätt själv för att öka möjligheterna att minska kostnaderna på mitt bilägande(rörig mening...höhö)

/Simon
Pistolas: Jag fick min 523 it -97 såld för 40-50 kkr mer än vad de billigaste kostade då. Det finns kunder som värdesätter fina, ärliga samt felfria bilar men de är få. Många köpare försöker förtränga sanningen när de köper begagnad bil. Jag tror majoriteten av alla köpare inte bemödar sig med att kolla upp miltal och dylikt. Det säljs BMW 540:or och andra långfärdsmissiler för dumppriser i Sverige med mätarställningar långt under 10000 mil. Dessa bilar är inga shoppingvagnar som germanerna använder en gång i veckan för att köpa mat vid det närliggande storköpet.

När jag sålde min bil så kollade jag prisbilden i Tyskland genom att söka på mobile.de. Döm om min förvåning när motsvarande bil var lika dyr, eller tom dyrare! Ändå säljs de 40-50 kkr billigare i Sverige än vad en bil med motsvarande miltal kostar i Tyskland. Uppenbarligen sysslar många bilimportörer med välgörenhet för att ge svenskarna chansen att köra kanonfin BMW till subventionerat superpris! Eller?
bjoerck:

Givetvis finns det massor av undantag och avvikelser när man diskuterar allting.

Har en känsla av att priserna på bmw gått ner rejält på sistone, kanske hela begbilbranschen iof..

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck:
Gjorde samma upptäckt som dig när jag skulle värdera min M Roadster. Surfade in på mobile.de och ser att priserna ligger lika eller högre än de svenska faktiskt. Pratade lite med Europeiska Bilimporten i gbg och de menade att de oftast exporterade M3/M5/Z3M till Tyskland numera eftersom det var bästa affären.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Pistolas: Det gäller begbranschen i allmänhet med BMW i synnerhet. Man kan få mycket rolig bil för pengarna (roligt för oss som letar beg bil, trist för dom som ska sälja). Tyvärr verkar det inte finnas någon hejd på fallet, utan bilarna sjunker tills dom i princip är helt värdelösa...
acey

jag går ju i köptankar på 523/528 runt 100kkr, fast jag är inte så sugen på att få ett värde-ras till nästa vinter på 40kkr, har jag inte råd med.

men det är kanske det som gäller om man skall åka bmw..

Dessa ändlösa diskussioner om M-bilars värde tycks aldrig ta slut;-)
Kan dock inte låta bli att både roas & oroas av inläggen i denna tråd..
Acey, Bilfreak mfl; Om M-bilarna i allmänhet & M3 i synnerhet har blivit så 'billiga', varför tar ni inte & köper ett par stycken på en gång?
Är det verkligen ett ytterligare värderas som avskräcker? Hade jag varit i era kläder hade jag varit mer orolig för DYRA reparationer..
Som någon sagt tidigare brukar man få vad man betalar för, visst kan man generellt säga att bilar sjunker i pris med stigande ålder, antal ägare & körda mil (för att bara nämna några faktorer som påverkar priset). Faktum kvarstår dock att VÄLVÅRDADE, FINA bilar med få ägare, bra utrustning och dokumentation alltid kommer att stå högre i kurs. Jag skulle aldrig komma på tanken att dumpa min bil för 100k, hellre skänker jag den till ngt. BMW museum;-)

Gasa på !

/Robert
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
//M3 Robby: Är inte intresserad av en E36a i huvudtaget, förutom om det skulle dyka upp en GT vagn med 2000 mil på mätaren i "nyskick" och till rätt pris. Köpa, låsa in och lufta en söndag i månaden!

Så länge du inte ska sälja din bil kommer du inte behöva att dumpa den, därav 0 kr i värdeminskning. Fina bilar med få (ärliga) mil, få ägare och utrmärkt skick är ungefär 1 av 50 bilar ungefär, dvs väldigt ovanligt. Sjävklart kommer dessa allid vara lite dyrare, men också mer svårsålda. Dyra reparationer och framförallt dyra försäkringskostnader gör att bilen får för höga driftskostnader för att vara en 10 år gammal bil, även om det är en ny m-bil. Dessutom kommer modellen vara 2 generationer gammal nästa år vilket inte heller direkt hjälper.

Pistolas: Svårt det där, kanske inte 40.000 precis men du kommer uppleva ett värdefall bara gudarna kan veta exakt hur mycket. Kanske ett tap till 70k? Har man tur kanke man inte behöver tappa extremt mycket sett över ett år (om man har tur...).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.