AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.852

Prisras på M3 & M5

Sida 2 av 5
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Bitlas:
Jag tycker inte det är konstigt alls. På två identiska bilar från fabrik kan 10 år senare vara väldigt stor skillnad. Det krävs inga speciellt stora fel på en M5 för att komma upp i de summorna. Eller så kan det vara så att en M5 tar tid att sälja om man vill ha bra betalt, så säljaren dumpar priset av den anledningen. Eller en kombination. Oftast tror jag dock att det är den förstnämnda anledningen och att det i slutändan blir en minst lika dyr affär som om man hade gått på den dyrare.

pistolas:
Efter några affärer börjar jag också få lite rutin på bilsäljandet. Man lär sig mycket på vägen!

Gemini__
Nästa gång jag säljer en bil kommer jag enbart använda mig av en mailadress, som första kontakt.. Tycker det är ovärderligt. Man kan sända all info och bilder på bilen i ett svep, slipper svara/ställa massvis med frågor på tel. Vilket man givetvis kan göra sen, om ngn har fattat tycke för bilen. Då kan man lämna ut tel. nr. Så kan man åxå sålla bort ointresserade =)

//Thomas

Länk
tycker att mailandet av bilder och textkorrespondens kommer i ett senare skede, när spekulanten ringt mig och visat genuint intresse, och inte bara sitter och slösurfar. Då kan jag tänka mig att maila bilder, samt ha en dialog via mail.

för det är precis vad fina hemsidor inbjuder till, massa puckon som undrar vad det är för märke på däcken och sånt larv.
men visar det sig att puckon:a är tvugna att ringa för att få dessa fakta, så backar säkert 90% och mailar nån annan istället :-)

detta är givetvis endast min uppfattning/åsikt!

mvh

Gemini__
Förstår ditt resonemang, men som regel svarar jag bara på mail som förefaller seriösa. Resten går bort. Vid köpet av min nuvarande bil använde jag mig enbart av mail, ända tills det var dags att åka och kika på bilen. Då slog jag en signal till ägaren.

Men som sagt, säger inte att man bör använda sig av mail. Men att det kan vara smidigt ibland.

Mvh:
Thomas

Länk
Tycker inte det är så farligt. En M3 3,2 kanske har rasat med max 40 000 (från 200 000) från hösten 2000 till hösten 2003. Lite mer än 10 000 per år för 1-2000 mil är helt OK.

Värre var det efter 1996 då den var ny...
Bi
25
Bitlas
325ic -93
wolv: nä det håller jag def. med om, men det jag tänkte på var att vissa sa att "det måste vara ngt fel på den" osv... det var mer detta jag syftade på, är det inget fel på den bilen i annonse nså är det ju konstigt att han inte begär mer för den...om han nu bryr sig om pengar dvs...
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Tja jag tycker att förklaringen till låga priser på 8-12 år gamla M bilar är enkel. Bilarna har helt enkelt blivit ointressanta...det finns ett stort utbud, samtidigt så har kategorin potentiella kunder som över 30 med god inkomst börjat titta åt nyare modeller, medan yngre potentiella kunder får så groteska försäkringspremier på M bilar att de inte har råd att hålla bilarna. Tänk på att en M3 E36 går loss på 30-40000 om året i drift, underhåll & försäkring för en 20 åring i storstadsregionerna.
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
En sak som förbryllar är ju att riktigt ovanliga bmw åxå "rasar" i pris, tänker bla på min m5 touring jag köpte den i september och då så fanns det ca 2st tillsalu på blocket.se nu räknar jag till iaf 5st och bla så finns det en under 90 000:-. Frågan man stäler sig är ju hur en bil som tillverkades i en serie av 891st under 3år kan ligga så pass lågt i pris??? Eftersom jag tidigare åkt bla audi och tycker att man kan dra paralleler mellan rs2:an och m5:an ser ju direkt att det är stor skillnad mellan dessa rs2:an hittar du inte under 150 000:- medans du med lätthet kan hitta en m5:a kring 100 000:-. Det är iaf nått som förvånar mig.
M5-Touring; Jag kan förstå din jämförelse med RS2. Den har ett sällsynt bra andrahandsvärde med tanke på sin ålder. Det handlar väl om tillgång och efterfrågan som allt annat. Även fast det endast finns 891 st M5 Touring så tror jag att oproportionerligt många av dessa finns i Sverige. Därför har efterfrågan mättats något och priset sjunkit.

Sen har ju faktiskt RS2:an lyckats få en kultstatus som kanske inte riktigt finns hos M5.

Jens
jo
97
jol

540 iT -97
Bitlas, Din fundering om varför man inte begär mer för en M3 a om det inte är något fel på den. Svaret är ganska enkelt! Den blir helt enkelt inte såld!! Jag har min på Blocket till salu för 98000.
Den är fortfarande inte såld. Och med det priset så har jag förlorat
50000 sedan juni i fjol. Surt men sant det är helt klart köparens marknad.

M3 familjebilen
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
jol:

Tror att det är hopplöst fel tid på året att sälja en m3:a nu. Finns helt enkelt inga spekulanter på sådana bilar denna tid på året, och för att locka fram några måste man som sagt sänka priset, och det rejält också.

Jag tror att om jag skulle vilja bli av med min m3:a nu inom en vecka så skulle jag nog få annonsera den för typ 85 000:- och sedan vara beredd att släppa den för kanske 75-80 000:-.

Har jag däremot inte bråttom att bli av med den skulle jag istället vänta till våren och då annonsera den för kanske 110-115 000:- och då ha en prutmån ned till max 105 000:-. Jag är ganska övertygad att jag skulle få det då, skulle antagligen få annonsera mycket och ganska länge men såld skulle den nog bli till slut till detta pris.

Sedan om försäljningen går trögt så behöver man inte få panik för det och börja sänka priset hela tiden. Man kan istället prova att sätta ut fler och bättre annonser med mera bilder och info på olika marknadsplatser och sedan hålla ut och vänta. Att sälja en bil handlar heller inte bara om att ha en bra bil till ett bra pris, utan även mycket om att kunna marknadsföra sitt objekt.

Jag tror också att många m3 spekulanter funderar igenom sitt bilköp noga och inte bara åker iväg och slår till på ngt billigt objekt, därav en viss tröghet vid försäljning utav dessa bilar.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
jo
97
jol

540 iT -97
JN:
Om jag skulle köpa en M bil så skulle jag absolut göra det på vintern och inte vänta till våren då priserna som du påstår stiger.
Sanningen är att även en M bil blir äldre, de som redan har 10 år på nacken kommer sannolikt inte att stiga i pris. Däremot så kommer de nyare bilarna att sjunka ner till en nivå som gör att många kommer att satsa på en ex vis E46 då den är en modernare bil. Detta kommer ytterligare att sätta press på priserna på de äldre E36 orna. Men det är klart, med hårt arbete och en smula tur så kanske man kan sälja sin pärla utan allt för stor förlust.

M3 familjebilen
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
jol:

Jag menade inte att priserna stiger till våren, utan vad jag menade var att man måste kanske sänka priset till en riktigt lockande nivå för att få ngn spekulant att slå till på vintern.

Varför iaf jag inte skulle köpa en m3:a på vintern (om inte priset var tillräckligt lockande då) har bla. att göra med följande:

-Svårt att provköra bilen ordentligt då de ofta saknar vinterdäck samt även om de har vinterdäck anser jag inte att man kan få en tillräckligt god uppfattning om bilens vägegenskaper i vinterväglag.
-Problem att sedan få hem bilen om vinterdäck saknas.
-Problem samt kostnader att genast ordna vinterförvaring.
-Suget efter en sportbil brukar inte heller riktigt infinna sig hos mig när det är snöstorm o 10 minus ute.
-Utbudet brukar också bli bättre till våren vilket gör det lättare att hitta en bil som stämmer in på ens önskemål/krav.

Alltså enda anledningen till att köpa en m3 på vintern är alltså om priset är tillräckligt lågt, alltså måste man sänka priset rejält om man vill bli av med sin m3:a på vintern.

Jag menade alltså inte att priserna generellt skulle gå upp till våren, utan bara att de brukar gå under "normalnivån" på vintrarna. Ett normalpris på våren för en fin o välutrustad m3 -93 har sett ut ungefär så här:
våren -01: 145 000:-
våren -02: 130 000:-
våren -03: 115 000:-

Till kommande vår borde snittpriset på en m3 -93 alltså ligga kring 100 000:-. Det är detta snittpris man måste gå under för att enligt mitt resonemang bli av med sin m3:a någorlunda snabbt på vintern.

Så mitt råd till dig är att ligga kvar på ditt utsatta pris och bara invänta "rätt köpare" eller våren, beroende på vilken som kommer först, sänk bara priset om du inte vågar vänta el. måste ha loss pengar snabbt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
jo
97
jol

540 iT -97
JN :
Det stora problemet är ju att när våren kommit så vill man ju inte sälja sin älskling för allt smör i småland ;)

M3 familjebilen
shqiptar
när våren kommer så blir den ju 1 år äldre så du får tänka på det också, då blir en m3 11 år gammal istället för 10 i nov dec 2003. e det bara jag som tänker så kanske?

alban power
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tror nog att man är medveten om att den är "ett år äldre" om en månad om man köper i dec också.

Men visst blir den äldre för varje år som går och bilarna har också blivit billigare för varje ny vår som kommer, men de har också alltid varit billigare under vintern som föregick denna vår. Vad det sedan beror på kan ju var o en dra sina egna slutsatser om.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
skicket avgör priserna jag fick 137 000:- för min m5 -95a o min -93a ska jag ha mer för när den ska säljas
mvh m5 micke

M5 THE REAL POWER
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tänkte sälja min M3, men har insett att priserna inte riktigt ligger på den nivå jag vill sälja bilen för.
Spelar tydligen ingen roll att den har haft 2 ägare, fullutrustad, lågmilare, fullsmetad med utrustning & i originalskick....

Så jag tog beslutet att behålla skönheten, jag lägger hellre ner några spänn på bilen & behåller den, än att släppa den för 90.000:- till nån typ med bakvänd keps & nytaget körkort som inte inser det unika i det han köper...

/K
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är vä det som är problemet? När en bil importerats sönder så pass mycket som e36orna gjort är inte en E36 M3 så unik eller exklusiv längre. Särskilt inte när man kan komma över en för en spottstyver.

Tyvärr är det ganska bistra tider för BMW ägare (om man vill sälja bilen) däremot desto roligare för oss köpare. Man har väl aldrig kunnat få så mycket bmw för pengarna som man kan få idag. Tyvärr verkar det inte finnas något stopp på värderaset, så även om man kan komma över en bil billigt så kommer den ändå tapppa så pass mycket tills man ska sälja den att det är omöjligt att göra en bra affär (såvida man inte säljer bilen direkt till ett högre pris).
acey,

känner likadant som dig, därför överväger jag högst sannolikt annat märke nästa gång jag byter bil, kör i nuläget Opel, men mera pga ekonomiska omständigheter.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.