AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
912

Ska verkligen en -99a 3 serie rosta?

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Var inne på Bilcentralen i Nyköping, där hade dom en gul 3 serie bil från -99 som gått 13000 mil.
Jag såg att det hade börjat bubbla på förardörrens fönsterkarm.
Jag såg också flera andra BMW bilar där det börjat bubbla upp lite här och var efter stenskott. alla var -97, -98, -99or.
Alltså jag måste fråga er alla här som har -99or eller liknande är det så på era bilar också att det börjar bubbla här och var efter 10000 mil på en sådan dyr och fin bil som nu BMW skall vara.
Jag har två st -92or av Audi 80 och det har blivit plåtrent på flera ställen runt hjulhusen och det finns banne mig ingen rost alls!
Bilarna ser ut som f-n själv men ingen rost.
Vad är detta, är det verkligen bara Audi som galvar sina karosser?

Äger själv en Z3 från -98 som EJ körs på vintern men man är ju lite orolig i alla fall.
Jag har ju haft planer på att byta märke men när man ser sådant tar man ju och drar öronen åt sig.

Mvh
Peter G
Att köpa en Bmw är samma sak som att köpa en rostbiff.=P skämt åsido visst rostar bilarna. Min 7a från 97 hade rost på bakluckan och det är inte jätteovanligt med e39or el E46or 99 or som rostar, läs runt i forumet så får du se.

Ny bild 19 Nov-
Länk
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Problemet heter SALT som Vägverket har en förmåga att kasta ut på vägarna så fort det blir antydan till minsta lilla snöflinga.
Jag upptäckte rost på min 320 -97 nu när jag bytte till vita blinkers bak. Det hade börjat rosta i nederkant på insidan i bagageutrymmet där lyktinsatsen sitter. Inte mycket men ändå väldigt irriterande för det är inte det första stället man tittar på efter rost.
BMW´s rostskydd är nog varken bättre eller sämre än andra tillverkare undantaget de som galvaniserar bilarna.

/Rickard
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Rostbiff!!! mohahahaha!
Men nu skulle dom ju sockra vägarna istället!
Undrar hur det går...
/Peter G

Si
765
Simon01
120dM -08
socker fräter nog en del det också, iallafall på tänderna ; )
tacka vet jag riktiga dubbdäck och i värsta fall lite sand
BM
55
BMW4-ever
328i touring -96
Det här är vad bilprovningen skriver om BMW E-36.(sista meningen)

"Resultaten från kontrollbesiktningarna är som för medelbilen. Anmärkningar mot spindelleder som går som en röd tråd över besiktningsstatistiken. Särskilt hårt drabbas kombimodellerna, som har besiktningsresultat som överlag är sämre än genomsnittet. Mycket bra är däremot bilens rostskydd. "
Länk

De borde ha lite statistik så det borde stämma men de jämför med alla andra bilar, vilket isf innebär att alla andra bilar är riktiga rostmackor. =D

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Sen så är det väl också att BMW-ägare är lite petigare än andra när det gäller skicket på bilen, t ex så anmärker ju inte besiktingen på om du har lite rost på bakluckan.

Börjar man skärskåda andra bilar lika noga så kommer man nog att hitta smårost på dem också.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Drutten: Helt rätt.

/Rickard
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Problemet är inte salt egentligen utan ett undermåligt rostskydd.
trots att man knappt kör på vinter och bilen aldrig stått med salt på sig så rostar det tydligen dvs tål inte ens vanligt vatten.
Jämnförbart med min gamla Volvo 740-87 som nu rullat 25.000 mil i ur o skur fortfarande utan minsta rostfläck någonstans !!borsttvättad var 14 dag på vinterna, pendlarbil . dessutom "vanskött" de sista 3 åren. men det var 8 års rostkyddsgaranti också.Och det verkar hålla vad det lovar.

///MVH Hasso
Länk
BMW har bra rostskydd på de bärande delarna. Däremot är delar som huvar, skärmar och dörrar mycket känsliga för rost. Få är de BMW:ar som inte har rostangrepp på bakluckan till exempel.
Sparar dom in på rostskyddet för att man ska köpa nya delar el va är det frågan om?

Ny bild 19 Nov-
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen galvsläpp!
Vilket även senare Mercedes och Audi har drabbats av med för den delen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Min kompis 523 T -98 fick man in fingrarna i rosthålen på backluckan..Grannens 328ci-00 var huven kexchoklad på insidan efter 2 år(röten).Bägge fick helt ny lucka/huv på garanti...

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
...och det är ljuset i BMWs rostmörker. Den korta rostskyddsgarantin tycks trots allt gälla, till skillnad från de flesta andra märken (t.ex. Fåård) där alla möjliga konstiga krav finns.

Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Min e iallafall (peppar peppar) rostfri trots 22´autobhanmil. Får väl se vad som kommer smygande till våren. Jag tvättar å vaxar iallafall efter bästa förmåga (dvs ganska ofta). På min förra E36:a fr 92 med 21´mil på mätaren så började det komma lite rost i nederkant av framdörrarna i våras. Även den hade avverkat majoriteten av sina mil på hemmaplan (Autobahn alltså) // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.