|
|
|
|---|---|
Wilmas pappa |
så går det att byta endast gummin på torkarna eller är det att skapa sig problem. Det är kanske inte av kostnadsskäl som jag undrar utan mer att få ett skäl att pyssla om vagnen, ni som har familj förstår mig kanske bättre. För säker sikt "är ju viktigt". Tack för engagemanget! |
|
Det finns lösa gummiblad att köpa på BMW till bl.a. E-39. Mvh, Steaman |
|
| gummit kostar 78 kr köpte ett i veckan..mycket lätt att byta bara du tänker lite ..i övre änden är det som en kant gummit funkar som ett lås..man brukar få böja upp metallhaken lite lätt där..lägg i metallskenorna i det nya..jag brukar sätta en tejp i låsänden så de sitter kvar när man skjuter in gummit | |
|
det finns en produkt som heter "siktremsan" eller något liknande som jag verkligen kan rekommendera, det är en enkel hårdplastremsa som man sätter på vinrutan strax ovanför torkarnas "viloläge". Det fungerar alltså extakt likadant som om man fräser ett spår i rutan - varje gång torkarna går över remsan rengörs de automatiskt. Finns på vissa välsorterade mackar. Alternativet är ju att fräsa i rutan, funkar också skitbra, något dyrare men jämfört med kostnad för torkare så sprarar man ju in det rät snabbt... Tycker för övrigt att de enda torkare som är bra är BMW original. //Jens |
|
|
Dessutom är orginal billigast! Kollade detta då jag köpte till min E39 T förra veckan. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Wilmas pappa |
Köpte o monterade på nya gummin..ehh låter..ja..roligt...Men iaf så funkade det bra! Kostade 195 :- för paret. Normalt eller?? Tack för engagemanget! |
| 78 kr st lika med 156 kr netto + 39 kr moms lika med 195 precis vad jag sa lite högre upp..*S* | |
Wilmas pappa |
Klockrent...min fundering är kanske mer om det skiljer på priser på olika återförsäljare runt landet eller är priserna "satta centralt". Tack för engagemanget! |
|
Kan nog skilja några kronor upp och ner mellan olika återförsäljare, men det finns säkert någon form av "cirkaprislista".... Man brukar kunna byta gummin åtminstone fem gånger innan själva torkargummihållarna börjar glappa, och det är dags att byta dem med. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köpte torkare på Biltema (som ju inte passar till e34, men längden är rätt) och tog gummit därifrån och förde över på originaltorkaren.. Körde detta hela förra vintern. Funkade kanon. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Har kört torkare från biltema..Höll typ en månad.. Lite varierande kvalitet på prylarna därifrån verkar det som. ///Jesper |
|
|
Jo. men dom är billiga = kan byta ofta. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Glömde: Köpte själv torkargummin till min bil, för inte så länge sedan: 616 1 701 0247: 59kr plus moms (73,75 inkl moms) 616 1 701 0248: 62kr plus moms (77,50 inkl moms) Vet inte om det är exakt samma gummin som används på E39 och E46 iofs! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har också använt själva gummit från Biltematorkarna på försök på BMW:s "torkararmatur", men det var ingen höjdare! Gnisslade och gjorde inte rent på min ruta i alla fall! Bytte till "originalgummin" och vips fungerade det både bra och ljudlöst! Är troligen inte samma gummiblandning i Biltemas torkargummin! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| MetallicaMats: Högersida passar hela torkaren på från Biltema | |
|
gto80: Japp. Skönt att nån mer vågar Biltema! Två bilar är fler än en.. |
|
| MetallicaMats: Kan tala om för dig att jag har mer än torkare från Biltema på min bil (fast jag köpte orginal torkare nu) annars är det skivor & belägg samt olja och ska bli undre bärarmarna...funkar perfekt | |
| "Bosse bildoktorn" tipsade om att man kunde tvätta bladen med tvål och vatten. Prövade detta på bruksbilen (V40) och det funkade faktiskt. Är ju inte särskilt dyrt :) och därför värt att pröva. | |
|
Kvaliten på BMW torkargummi är otroligt hög. Jag aldrig haft en bil med torkare som varit så slitstarka. Även jag byte endast gummi senast, blev kanonbra och ganska roligt att pilla med?!. Mvh / Wallace som oxå är Wilmas Pappa ;- |
|
Wilmas pappa |
Trevligt Wallace!! Jag fick ett tips från en snubbe som jobbar på Speedy att hälla i lite diskmedel i spolarvätskan. Det tar bort den där smetiga film från vindrutan framförallt under vintertid. Provade på min förra Touring. Jag tyckte mej se att det funkade. Det spar ju oxå på torkare!! Tack för engagemanget! |
|
W & W, Artificiell insemination x2 eller? Hö, Hö /Nöff nöff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.