AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.361

Rödbrun olja?

fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Hej!

Jag är på väg att köpa en 323 –96, som verkar vara i fint skick. Det enda som har fått mig tveksam var när jag kollade motoroljan, färgen på den kan närmast beskrivas som brun/rödbrun och oljan nådde precis upp till den lägsta markeringen på oljestickan. Bilen ska ha servats av tidigare ägare själv för några månader sedan, då även oljebyte gjordes.

Är det normalt att oljan har denna färg? Enligt personen som bytte oljan ska den vara av bra kvalité.

Tacksam för svar
//Martin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Motorolja är/ska vara gyllenbrun/ljusbrun. Låter som att denna olja är ganska fräsch fortfarande.

Hade varit värre om den varit svart eller grå...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika motoroljor kan ha lite olika färger, beroende på vilken typ av olja det är.

Vissa oljor är gyllegula när de är nya, en del är brunaktiga och andra kan vara nästan röda.
När oljan används mörknar de, om motorn är smutsig inuti kan oljan bli nästan kolsvart. (i dieselmotorer sker det väldigt snabbt)

Lite svårt att uttala sig om oljans utseende utan ha sett den, men om jag tolkar dig rätt, är det nog inte någon fara.

Fråga säljaren vilken olja han har använt!
Har han några kvitton eller annat som styrker servicen?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Tack för svaren!

Det är en bekant till ägaren som har bytt oljan, därför kan han inte svara på exakt vad det är för olja. Jag har för mig att jag såg ett kvitto på en Castrol olja när jag kollade igenom de kvitton som han hade.

Antagligen är det väl inget problem, det var bara det att jag aldrig har sett/hört talas om den färgen på olja tidigare.

//Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.