|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Otyg |
Tänkte höra om ni har nå tips vid köp av en e30.Är mest sugen på en 320i någon som har nått annat förslag vilken model man ska köpa.Kör nu runt med en mercedes 300se som jag ska sälja alt byta mot en bmw.Och om någon har nån schysst e30 som de ska sälja så får ni gärna höra av er.=) |
|
Jag tänker vara först att säga det. Rost! Kolla efter det, sannolikheten att finna just rost på en E30 är stor. Kolla så att chassi och drivlina känns tight och i bra skick. En 320i är inget dumt val. Men det finns andra intressanta val. Jag slår helt enkelt ett slag för 318is 16V. Av många lovordad, även av mig. Möjligen att du saknar det sexiga ljudet. För mer info om just denna modell kan du läsa massor här Länk För mer info om E30 i allmänhet och vad som ska kollas upp vid köp, är det ett säkert kort att söka igenom forumet, detta har diskuterats mången gång tidigare. Lycka till vid letandet. /Anton |
|
|
Jag skulle satsa på en 88-90 325i med stora M-paketet och mycket utrustning. Om du har gott om deg så leta efter en Hartge H27 (sällsynt) eller varför inte en Alpina C2 (dyr). Alternativt en 318is eller en 320is. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
kolla så att den inte läcker in vatten i coupen! de verkar som om de tenderar att rosta hål i utrymmet där du har torkarms motorn å dylikt! BMW har designat en jättefin dubbelplåt där med perfekt utrymme att börja rosta på! så (om du får) ta loss plastkåpan som täcker för rattstången och stick upp en mot hörnet å kolla så de inte är blöt! blir både jobbit å tråkigt å riva intsrument panelen å kabelsystemet för att svetsa ett hål som inte behöver vara stort för att du ska få havla stilla havet under mattorna i bilen! |
|
| jo, ja kom på de Otyg att jag har en massa bilder ifrån min rostlagning de kan tänkas rostat hål! om du är intresserad så kan jag maila över dom! | |
|
318is må vara piggare/styvare/snålare än en 320i, men jag tycker att 318is ligger alldeles för högt i pris i jämförelsen vilket enligt mig inte är motiverat (beror sig på vad man tänkt använda bilen till). 325i är också trevligare än 320i på alla sätt och vis, men här gäller samma sak: överpriser. På 320i bör du kolla hur bilen är servad, samt kamaxelns skick. OM det slarvats med oljebytena tar kamaxeln ofta slut efter 17-20 000 mil. Kontrollera så att all elektronik och alla mätare och indikatorlampor fungerar som de ska. Kontrollera länkarmar och deras bussningar. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| instämmer med Kalle Hansen, det är för det mesta riktiga rövarpriser på 318is och 325'an. | |
Otyg |
Tack för alla svar.Du kan gjärna maila bilder på din rostlagning.Var på väg till en bilfirma i dag för att kolla på en 320i -89 som har gått 21000 mil.De skulle ha 29000 för den.När jag kom ditt blev jag lite sur för jag hittade inte bilen.sen frågade jag en där och han sa att i morse hade de skjuit ut en kolv genom toppen så var kanske tur att jag inte var och köpte den tidigare.Men nu borde de ju renovera den lite så man kanske kan få en fräsch motor=).Men är endå skeptisk till den bilen |
svintoleffe |
Du kan ju köpa en 323 ochså av den sista års 86. Fungerar och går väldigt bra lär jag säga. Rövarpriser behöver det inte vara på 325 kan jag säga. MVH Leffe |
|
immer: Kan du maila mig lite bilder på rostlagningen av din E30 till mig? Håller på o rostlaga den nu, kan ju vara bra o se lite ställen det kan krypa på. Mvh Carl. |
|
|
Immer: Skulle gärna vilja titta lite på dina bilder om du har lust att skicka över? Inte för att jag tror att min har rostat där, men jag vill ändå veta hur det börjar och lite hur det ser ut där under där du vart o rotat :) thoma5@spray.se Tack på förhand! --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
immer: skulle du kunna göra mig en tjänst o maila dina bilder till mig oxo.. skulle va skit schysst ........ HAHA ;p ..... |
|
|
Köpte min 325 för över tre år sen för 21000kr. I bra kondition. Ett tips är att INTE köpa en stylad med fälgar, kjolar, stereo etc etc. Köp en helt original! Billigare och förmodligen lugnare körd också! |
|
| Köp inte en e30. | |
| C.Douglas: Och varför ska han inte göra det då? | |
|
tänk på de grabbar, man få oftast va man betalar för!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så är de i alla fall i mitt fall då ja både köpt å sålt..... ///Switte |
|
|
jag säger som Castor varför inte C.Douglas? Jag är då jävligt nöjd med min 325a iaf, har bara fått höra positiva saker om skicket på den. Men den var så gott som orginal när jag köpte den förutom fälgarna och att det satt Bilstein sprint dämpare och såna fjädrar på den. så visst kan man hitta bra 325or till bra priser. __ bmw323.cbj.net |
|
|
318is må ha några fler hästar än 320i men jag vill då inte vara utan den raka sexans skönsång :) 320 och 325 var därför de modeller som jag sneglade på när jag skulle köpa bil. Sen är priserna för höga för en fin 318is. Det jag upplevt när jag tittar på annonser är att de flesta 325or är antingen sönder-stylade, saknar dokumentation, saknar originalinredning såsom stolar och ratt (som e utbytta mot nån hemsk racingsak) eller också kostar bilen 50 000:- eftersom det sitter en jättehäftig stereo i som man inte ens efterfrågat. Detta kan man väl iofs gäller mer eller mindre alla E30s men jag tycker 325orna verkar vara särskilt utsatta eftersom det e "top of the line" modellen så att säga. Har man tur att hitta en fint originalex med god dokumentation så kostar de därefter. Well... för mig blev det 320i och jag är nöjd. Visst kan man kanske önska mer bett i motorn. Det är inte mycket till bottendrag, det ska man veta. MEN varvar man så nålen tangerar rödmarkeringen så får man ändå känna en del kraft i ryggen samt ett mysigt vrål från motorn :) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
inte anade jag att de va så många som va intresserade utav att se bilder på min lilla skrothög! är lite lat av mig så jag gör det lättaste av de och lägger upp bilderna på min hemsida!tyvärr så har jag ingen flashig sida så ni får hålla te godo med en enkel mapp med bilderna liggandes rakt i! bilderna kommer upp imon runt 1200, så ni kan gotta er lite :) |
|
| 23000kr för en 325ik -87 med helskinn, ac (ur funktion), stora färddatorn, farthållare, elhissar runt om, centrallås, ellucka, diffspärr, 13500mil, 2 ägare och 99,99% rostfri. Dock endast nya dubbdäck på org alufälg. Gav min polare och det tycker jag är ett pris att sträva efter. Vad tycker ni? Finns ju annonser med priser på 30-40000kr och det är ju rena rånet, så mycket finns det väll ingen som ger? | |
|
Länk där har ni bilderna gott folk! tyvärr va de mesta bilderna på lagade rosthål men ni får ju en hum om vart rosten uppstår iaf :) håll till godo :)! ps. rosthålen på höger bakre innerskärm är en riktigt klassiker på e30 :) ds |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.