AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.798

Svetsning av turbogrenrör

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, turbofreeks hur gör ni när ni svetsar grenrör till turbo. Och vilekn typ av svets använder ni?

Gassvets? Då blir det väl bäst sömn.

Fyller ni röret med sand först ?
Om jag skulle svetsa ett grenrör, vilket jag aldrig gjort, så skulle jag använda mig av en stabil och pålitlig TIG-svets.

/Anton
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
det går bra med mig också!

Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
TIG, om det ska bli bra förstås.
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
kör med Tig, samtidigt du spolar rören med rotgas , då blir det kanonbra !
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Ok, Jag jätte tacksam för svaren jag fick.
mn
50
mn
525i Touring-92 318i -88
om man svetsar i vanligt rör skulle jag hellre använda en pinnsvets med basisk tråd och fjärr.dom flesta industri tryckkärlsrören svetsas så .tig är ett bra alt men svårt att komma åt om det är trångt rotgas behövs bara till rostfritt obs det är ett krav annars får man oxiderad insida.Men även till rostfritt skulle jag köra med pinne finns flera bra rörsvets trådar
kan man inte ta tryckfasta stålrør(blårør) och svetsa med mig/mag? eller går det till helv.... :)
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Man kan få riktigt bra "sömmar" med en mig/mag.. Beror bara på hur duktig man är?
Menar inte att TIG är lättare på något sätt för de är de inte!
Men är man en riktig duktig mig/mag svetsare så går de väll bra?

Mvh
//Uffe
sant! men när folk bygger turbo grenrør vad andvänder de før råmaterial?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tja!

Wuffe och mn
Personligen så skulle jag säga att TIG är det lättaste att svetsa med om man ska hålla på med det slaget av arbeten. Typ lite mer fin jobb. Där man måste komma åt för att svetsa. Det kan vara trångt i vissa lägen men då kan man bara öka utsticket på volframet å öka gasflödet så fixar det sig oftast (med rätt gaskåpa kan man säkert ha 30mm utstick utan problem). Dessutom har man sååå mycket mer kontroll på smältan. Vilket man inte har varken med pinne eller mig i sådana svetslägen. Dessutom blir det ju mycket snyggare om man är hyfsad duktig :))
Sen får man ju planera i vilken ordning man ska svetsa ihop bitarna. Först så brukar man häfta ihop det för att se hur det passar. Då kan man passa på att kolla hur det blir att svetsa stycket. Sen så skulle jag nog spolat med rotgas både till svart å rostfritt. Annars blir det svamp på insidan. Varken snyggt eller 100% pålitligt.

Nikkke.

Man använder vanligt svart eller rostfritt.
Svart: billigt men fult.
Rostfritt: Lite dyrare men värt pengarna då man kan få bra puts på det.

-=Brings Me Women=-
Jojje81--> tack før ett bra och pedagogiskt svar!!!! .... ALLT før få sådan svar på forum! ibland verkar det som en tävling med fina ord...
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tack själv nikkke..
Det känns alltid roligt att man är bra på nått ämne här på forumet å mitt ämne är svetsning. Så det är roligt att få lära ut och ännu roligare när det uppskattas av folk.. tex av dig..
För att jag uppskattar verkligen när jag får kloka svar på mina frågor ang min BMW eftersom jag är inte så haj på det än.
Men man får ju aldrig några svar så länge man inte frågar eller hur??

Ha det gött..

-=Brings Me Women=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.