AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.629

Förbereda frontspoiler för lackering

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hejsan, skulle vilja få fatt i någon lackeringskunnig som kan säga hur jag på bästa sätt kan förbereda min M5 frontspoiler för lackering?

Den är delvis spacklad av verkstad men inget annat är gjort, jag har såna dåliga erfarenheter av lackeringsfirmorna förut så jag tänkte att jag skulle lämna en så optimal yta som möjligt till dem.
Vill ha en perfekt finish på hela spoilern och de ska lacka kontrastlack längst ner på den.

Den allra sista slipningen får de göra själva, men hur fixar jag en fin yta åt dem, vilken utrustning behöver jag och vilken slags slippapper?
Är det bäst att ta bort all gammal lack? Hur gör jag där det är större stenskott och ojämnheter, jag vill att det ska vara en perfekt finish på den när jag får tillbaka den.

Eller ska jag inte ge mig på det själv alls? Men då kommer jag att oroa mig för finishen under kåpor osv, jag gör en renovering av bilen som ska ligga nära original/nyskick så jag vill inte få ett halvdant resultat.

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hej..

Låt lackeraren ta hand om jobbet, klargör att du inte accepterar annat än ett 150% perfekt resultat.

Mvh
Skalman
Ett "fult" knep är ju faktiskt att göra några rediga repor på spoilern på väl valda ställen o sedan så visar man dessa för lackeraren samtidigt som man starkt betonar att spoilern måste bli som ny...
Tillämpade denna taktik tidigare när jag fick en smärre repa på en framskärm som dock krävde omlack,repan satt under listen,för att vara säker på att de lacka hela skärmen(fick ju ändå betala för det) gjorde ja själv några fina repor på resten av skärmen...
Slutligen allra bäst resultat får du nog om du slipar ordentligt på alla svåråtkomliga/dolda ställen själv....Resten fixar lackeraren...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
dawwe du kan ju inte vara riktig.. ska du skada detaljen mer än vad den readan e för det första så blir det dyrare för kunden o för det andra e det aldrig bra att göra skadorna störr än vad dom e.. spackel sjunker efter en tid o bildar fula "ringar" i lacken..

hd91... om jag hade varit du så hade jag lämnat in spoilern o precis som skalman sa sagt redan från början att du e en entiuast o bara tolerarar perfekt resultat det kommer säkert bli ett par hundringar dyrare än om du hade varit tyst o bara lämnat in den men jag tvilvar på att nån lackerare med lite yrkesstolthet hade lämnat ifrån sig spoilern utan ett perfekt resultat..

m.v.h mojja..
Ja sa REPOR som man gör med OMSORG....dvs repor djupa nog så de ej kan poleras bort....O nej det blir INTE dyrare...han ska ju ändå slipa den överallt men om man lägger några "xtra" repor på väl valda ställen så kan man kontrollera hans noggranhet lättare efter avslutat jobb!!!!Ställen som de oftare fuskas på är där det ej syns,tex spoilerns undersida den som vetter mot marken...lägg en repa där så kan du vara säker på att han kommer slipa där oxå o INTE bara lägga på färg,för om han gör det bara så kommer repan att synas...
Har aldrig sagt att man ska "sabba" bilen....Viss skillnad.

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
sry om jag missuppfattade dig dawwe... det va inte meningen som ett angrepp imot dig..men jag anser att om hd91 lämmar in sin spoiler på en lackverkstad o bäger ett perfekt resultat så kommer han också att få det.. utan att behöva skada den mer än vad den redan e skadad.. men såg att du bor i sthlm o man kan ju inte direkt påstå att lackerarna där bryr sig särskilt mycket om kvaliteten på jobbena dom lämnar ifrån sig.. så därför kanske den taktiken fungerar där....

hd91 jag såg nu att du bor i karlstad jag kan lacka din spoiler o lova dig ett perfekt resultat jobbar på en billackering i k-hamn o har nästan 7 års erfarenhet av jobbet..

Mojja:Lugnt...Har faktiskt lackat om 2 bilar i lilla Karlstad (hos Lackkonsult i Skåre)...Min nuvarande bil e omlackad i 08...Man kan nog inte generalisera att alla lackare "fuskar" i 08 medan de i övriga landet e mycket noggrannare,de e ju inte var man bor som är avgörande utan lackerarens yrkesstolthet eller vad man ska säg...Får man fråga vad du tar för en hellack med perfekt resultat,dvs inkl demo o gärna "mellanslip",här i Sthlm så fick jag bud på en omlack mellan 28-38" vitt....Nu blev det billigare än så efter att ha åkt runt till olika firmor o resultatet blev helt OK,hur bra kan ja egentligen först säg om ca 1år.....

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
OK tack för era tips, lackeringen får fixa den, finns en del små omjämnheter och spackel som måste korrigeras.

mojja, det låter mycket bra, var i K-hamn håller ni hus och vilket pris talar vi ungefär? Eventuellt är jag intresserad av fler saker sedan om priset och finishen är bra, jag ska testmontera spoilern snart och sedan rensa den på detaljer och ev. balken, det är inte bråttom men innan våren måste den lackas iaf.
Det är inga problem för dig att göra kontrastlacken längst ner? Är som sagt ute efter en bra finish, det är ju extra viktigt på en sån iögonfallande detalj också.
Min förra spoiler lackerades av en firma på Lamberget i Karlstad och resultatet blev allt annat än bra, stenskotten syntes genom den nya lacken och det var apelsinskalseffekt på vissa ställen.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
hd91 granne med bilbesiktningen i k-hamn om det säger dig något e rätt bra skyltat dit ut..
det med kontrasten längst ner på spoilern är inga problem antagligen e det ett fint skikt body där skyddar bättre mot stenskott o sånt.. priset på en spoiler brukar ligga på 1200 svart då men med sådana krav som vissa ställer brukar det hamna bortåt 1500:- men då kan du inte förvänta dig något annat än ett perfekt resultat heller..
dawwe en hellackering allá perfekt resultat brukar hamna på cirka 20-25 tusen beroende på hur mycket underarbete som krävs. en extra vända klarlack ca 1500 - 2000:- mellan slipning o mer klarlack ca 4000:- detta e ca priser min chef tar.. men det priset går alltid att justera.

rent hypotetiskt skulle detta arbete kunna utföras till en kostnad av 24 k med mellanslipning o klarlackning igen... kan varmt rekomendera mellanslipning det blir ett helt annt djup i färgen o det blänker utav bara sjutton...

m.v.h mojja
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Låter intressant mojja, jag vet var besiktningen ligger, jag kan ju höra av mig till din e-post när spoilern varit provmonterad och blivit rensad på detaljer, så kan jag frakta bort den till er sen.
Det har spruckit en smal ribba i mitten (vertikalt sett), något ni kan laga?
Den har spruckit i nederkant, 1 cm spricka, ribban sitter inte riktigt fast längst ner.

Förresten, kan man lägga ett extra lager klarlack på den tror du? Blir det mer glans då, tål den stenskott bättre?

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Mojja:Jo ja vet att lystern blir djupare med mellanslip,de e gjort så på min bil:-)...Så runda slängar 25" bagis inkl mellanslip OCH kvitto??Får man fråga om ni kör vattenbas eller lösningsbaserad??Efter att ha hört mig för så säger de flesta att lösningsbaserad är den typ som är mest hållbar,min e lackad me "Sikkens"...Kan ju säga som så att ja betalde betydligt mindre än 25" för min lack inkl mellanslip o kvitto med mycket bra reslutat(vill inte säga perfekt eftersom ett PERFEKT resultat är HELT utan dammkorn,men några rinningar whatsoever har jag INTE hittat fast jag gått igenom bilen på NÄRA hål ordentligt),o då kände jag inte ens lackeraren,men nu gör ja de:),så nu har man en "egen" lackerare så att säg o ja har mer eller mindre blivit lovad ett ännu bättre pris om ja skulle besluta mig för att lacka om min nästkommande bil hos honom igen...:)

HD91: Man lägger mjukmedel i själva lacken på plastdetaljer så den skall tåla slag mm bättre...Xtra klarlack bör ej vara problem att lägga på!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.