AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.122

köpa bil med tyska plåtar i sverige

hej,

hoppas att ni kan ge mig några goda råd på vägen.

jag har hittat min drömbil på www.bytbil.com, det är en fiat coupe 95'a. handlaren heter AB Bil&Motor, finns i Kumla.

Bilen har helt rätt pris, 40.000kr

bilhandlaren säger att bilen är tyskregistrerad varav det låga priset.

jag har ringt runt till de flesta myndigheter och fått reda på mycket men det känns att jag har några lösa trådar fortfarande.

1. eftersom jag bor i malmö själv och det är 50mil till kumla så har jag beställt registreringsbesiktning i örebro (17km från handlaren). min fråga är: kan jag köra bilen direkt efter registreringsbesiktningen, eller måste jag vänta på nya registreringsskyltar? och isf kan jag få "tillsviddare" skyltar hos bilbesiktningen?

2. måste jag ha med mig andra handlingar inför registreringsbesiktningen än brief?

3. godkänns bilen om den har sommardäck?

4. om exempelviss bromsskivorna är slitna och måste bytas, kommer bilen inte genom registreringsbesiktningen?

snälla hjälp! jag har bokat tåg i morgon för att besöka handlaren.....

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hej!

1. Du har ju inte bilen försäkrad vilket innebär körförbud.
Besiktningen ger dig inga skyltar.

2.Brief räcker vad jag vet om bilen ska stå på dig.

3. Vet ej.

4. Kommer det missljud/ andra problem får du 2:a annars kan du klara dig.

Schnelle fart, Härliche fart.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, bilen godkänns med sommardäck, om de är inom kraven förståss.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
1. Du måste ha en trafikförsäkring! Om bilen klarar reg. bes. så får du köra hem, tyvärr utan nya skyltar.

2. Tror inte det.

3. Bara de är OK (1,6mm) så är allt bra.

4. Annars en "vanlig" bes. också, du kan få 2:or

Efter reg. bes. så måste du ställa på fordonet, sen fixar du trafikförs. med chassinumret INNAN du åker hemåt!

Mvh
tack för all hjälp, känner mig något lugnare nu!!!

en sista sak dock, den är långsökt men ändå:

känner någon av er till handlaren AB bil & Motor i Kumla?

ang punkt 3 ASB godkänne rbilen med sommardäck och min 1,6 mm även om det är snöstorm ute MEN Så fort du lämnar ASB är du olagli då det krävs vinter däck med min 3 mm mönster i snö stormen..... sjukt va??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
varför besiktigar inte handlaren bilen själv då? det kostar ju bara 2 papp och höjer bilens värde 10-20000 kr. ingen bilhandlare är väl så korkad att han ger bort pengar? om han inte har starka skäl att tro att bilen inte går igenom besiktningen. Jag skulle aldrig våga köpa en tyskreggad bil i Sverige, av många skäl:

1. bilen kan vara momsfifflad och du kan då åka på att betala svensk moms.
2. bilen går inte igenom besiktningen med hur dyra fel som helst, tex trasig avgasrening.
3. det är lättare för handlaren att inte ta upp bilen i bokföringen när den inte är tyskreggad.
4. risk för oklar ägarhistorik från tyskland, bilen kan vara "reimport" eller i värsta fall stulen.

Om du får "pengarnatillbakagaranti" om den inte går igenom så är det lugnt, då är det ju bara tid och resan som ställer till problem.
har bilen sidoblinkers monterade? dessa kom inte som standard före -95, och om den inte har det måste de monteras.
slitna bromsskivor får du 2:a på, men numera är kontrollbesiktning och regbesiktning separerade, vilket gör att du får skyltarna ändå.
om jag var i din sits skulle jag fundera igenom det hela en gång extra. sorry att vara pessimist, men min försiktighet har gjort att jag inte blivit lurad ännu, trots hundratalet bilaffärer.

mvh Johan
tack för tipsen, ännu en gång.

jag gör så här: ber bilsäljaren själv registreringsbesiktiga bilen och så fort bilen har svenska plåtar så tar jag den, för detta erbjuder jag 5000kr. tackar han nej till det så är det något skumt med hela affären.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tycker det låter sunt. om han tackar nej är det precis som du säger något konstigt i görningen....

mvh Johan
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Om bilen är "momsfifflad" så kan man aldrig bli betalningsskylldig.
Det är företaget som köpte bilen och lyfte momsen som blir betalningsskylldig.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
LME, det där har vi debatterat tidigare. När bilen registreras i Sverige av samma företag som lyft momsen så är den första ägaren Sverige TROLIGEN skyddad. Däremot är det fortfarande oklart vad som händer den privatperson som registrerar bilen i Sverige, om denne inte lyft momsen i Tyskland. Om en s.k. målvakt använts av momsfifflaren, kan generalklausulen ev. användas, alternativt kan det räcka med att påvisa att momsen lyfts med avsikten att begå skattebrott. Så även om risken bara är 25 % att åka på momsen, så är det inte värt att chansa. För staten kommer att få in sin moms, var så säker på det!

mvh Johan
när jag föreslog min deal för bilhandlaren, sa han att han inte har tid just då att besiktiga m.m. m.m.

jag hoppar nog.

tack för all hjälp, just nu kollar jag själv på mobile.de själv :-)

Klokt val....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. Bilen måste in i registret, förses med skyltar, försäkras och ställas på innan den får tas i bruk. Det finns inga tillfälliga skyltar att få på Bilprovningen.

2. Fahrzeugbriefet räcker bra.

3. Ja. Detta är ingenting som kontrolleras vid registreringsbesiktningen, men gör du en kontrollbesiktning samtidigt kontrolleras det där.

4. Jo. Detta är ingenting som kontrolleras vid registreringsbesiktningen, men gör du en kontrollbesiktning samtidigt kontrolleras det där. En anmärkning hamnar på kontrollbesiktningsdelen och endast en "vanlig" efterkontroll behövs. Bilen förs in i registret och skyltar utfärdas som vanligt ändå...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Johan, det är du rätt i.
Tänkte inte på att Firman inte skulle rega bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.