|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
Vad göra med en orörd 535i-90 Dyra eller billiga förslag Hur få mest för pengarna?? |
|
Byt till vassare kamaxel och porta toppen, annat avgassystem och extraktorgrenrör. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| jag har satt in ett sportluftfilter (insats) samt storinvesterat i ett chip för 500 kr..konstigt nog hände inget mirakel ;), men den fick aningen råare ljud över 5000 rpm och blev liiite rappare med chippet faktiskt..värt 500 kr iaf. Du får garanterat bättre resultat med ovanstående tips (byta kam osv) men då kostar det mer också | |
|
Ferlin: Vart köpte du ditt chip ifrån? Jag är intresserad av att byta till ett "trim" chip för ca 500:-, jag har en automat, vet du om det finns chip som passar? Mvh Simon |
|
|
Chipet flyttar varvstoppet också, där tjänar du lite effekt. Mitt varvstopp ligger på 7000varv har jag för mig. E28 M535i TwinTurbo |
|
| Tjäna effekt på att flytta varvstoppet? Knappast på en relativt std motor. Inte har väl bmw satt varvstoppet före toppen på effektkurvan heller | |
|
Man tjänar nästan alltid tid/hastighet på att varva långt förbi effekttoppen på en relativt högvarvig motor (bmw). Särskilt när växellådorna ej är tätstegade. Det ger givetvis inte högre toppeffekt att bara höja varvstoppet, men kan man köra 5-7000 varv på växlarna istället för 4500-6500 så går det fortare ifall inte motorn tappar väldigt mycket effekt på höga varv. |
|
|
bytte kam, filter, chip (unichip), putsade ur kanalerna och matchportade grenrör (extractor) och insug, samt hade sportsystem med rensade kattar. den gick 250knyck och 0 till 100 på ca 7sek, körde jämnt med en 540ia iaf upp till 200 ungefär. kostar ungefär: Kam med vippor = 3000kr Unichip: 4500kr inkl mappning. Portning/putsningen gick på 3500kr avgasystem byggde jag själv = 1200kr. extractorn fick jag tag i från en b10 alpina för 2000kr. och lite smågrejjer samt montering av topp osv när dom portade, gick på runt 14.000kr allt som allt, vart i efterhand klart värt det, roligare bil har jag inte kört.. och vilket ljud över 4500varv med KN filtret... köp dock ett stort luftfilter.. det låter som tattar trim, men det jag hade först sögs ihop vid växlingarna vilket gav bilen en suckande tendens, efter jag bytte till KNs 400hk filter så funkade det klockrent. bromsade den aldrig som det var tänkt eftersom den åkte av E4an i 110 knyck och vart skev och inlöst. men uppskattar väl en ... 245 - 250 hk kanske... med lite tur. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
| Hur mycket hästar är i Hartge-trimmade 535i motor. Jag har hört att det kan vara över 260hk. Min kompis hade 535i Hartge med 250hk men det kan trimmas lite mer... | |
|
Vad är det för chipp som kostar 500:- då ? Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.