|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som vet vilka åtdragningsmoment det ska vara för ram och vevlageröverfallen på M60-motorn? Jag har en BMW 740 IA -93 som har gått 24000 mil och jag fick helt plötsligt ett knackande missljud i den. Frågade runt lite om vad det kunde vara för fel och fick några olika teorier allt från ventiler och kamkedjor till vad jag nu tror att det är - nergångna ram och vevlager. Jag fick tips om att jag skulle kolla om oljepumpen möjligen hade lossnat, vilket den hade gjort, den hängde i den sista skruven och kedjan. Dessutom var ett par skruvar som håller ihop pumpen på väg att lossna också. Mina tipsare sa att om pumpen lossnar så får inte ram och vevlager tillräckligt oljetryck och således skär... Jag har precis nu lyft ur motorn och satt upp den i motorstödet och visst ser lagerhalvorna lite misshandlade ut. I morgon bär det iväg in till BMW i Kalmar för att beställa nya lager, jag vet av erfarenhet att dom inte gärna delar med sig av information såsom åtdragningsmoment osv, så därför hoppas jag att någon i detta forum kan hjälpa mig. Jag hoppas att det nu "bara" är lagerna som orsakar oljudet, det kanske är någon annan som råkat ut för liknande fel och vill dela med sig av sina erfarenheter, det är ju tyvärr lite dyrt att experimentera med BMW, men det är ju annars en kanonbil... Med Vänliga BMW-hälsningar Anders | |
| hej du!passa på att mäta upp veven när du ändå håller på.om lagren är så nergångna att det knackat kan den ha tagit stryk. | |
| Varsågod! Länk | |
Paap Reeder |
Tack Kane! MVH /// Paap R |
|
Tack Kane för länken! Är det någon som har några andra teorier om vad man ska kolla på när man ändå har motorn ute??? (om det nu inte skulle vara från lagren knacken kommer ifrån) MVH Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.