AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
636

Slut på oljebyten?

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Låter för bra va=))
Länk

Länk

Länk NY
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag säger som Stefan Sauk:
ääääääh jag är skeptisk!

Problemet är att det händer mer med en olja, än att den späds ut med vätskor (bränsle och vatten) och att det kommer föroreningar i den (sot och metall).

Vartefter oljan används i en motor, kommer den även att:
* Förorenas av sura förbränningsrester.
* Vissa beståndsdelar i oljan kommer att brytas ner av värme.
* Kolvätekedjorna kommer succesivt att tuggas sönder, vilket gör att oljans viskositet förändras.
* Oljan oxiderar.
* Additiven i oljan förbrukas. (Additiven är en mycket viktig ingrediens för oljans funktion!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker också det låter märkligt då man förstår att oljorna slits ut med tiden...Kanske ingår i konceptet att "trycka i" lite additiv efter ett tag??+ att det då faktiskt går att få bort bl.a. sura förbränningsrester+ "alla"oxidationsprod.+vatten+ev.bränsle i det "nya" bomullsfiltret med tillbehör???

Hmmm,man måste nog se det totala konceptet helt innan man uttalar sig mera :)

Det som inte går att avskilja av ett oljefilter(normala,hitintills förekommande iaf) är ju t.ex vatten,sura förbränningsprodukter,bränsle,vissa oxidationsprodukter....

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även om man får bort alla rester och "icke önskvärda" vätskor, kvarstår faktumet att oljemolekylerna blir allt kortare vartefter oljan används!

Skulle också vilja ha lite mer kött på benen, men jag är fortfarande skeptisk!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bmw ludde
Vet inte om det handlar om samma, men :

Farsan tänkte köpa en form av olja som man inte behövde byta för 2 år sedan, men ha struntade i det. För det första så var man tvungen att rengöra motorn från all "vanlig" olja. Sen kostade oljan 350kr/l. Även om den står sig längre så borde ju den bli mindre effektiv, eftersom den blir skitigare ?
Jag tycker inte man ska bry sig om en sån olja till bilen, känns ganska bra att byta olja 2 gånger om året. Sen drar ju de flesta motorer lite olja, och då blir kostnaden ganska hög i längden.

Men som sagt min tanke, rätta mig gärna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.