AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.058

Tolkning av fahrzugbrief

or
725
oreo
323i -85
Hej,

Jag haller pa att kolla upp en Alpina D10 som jag ar intresserad av och har fatt en kopia pa dess Fahrzugbrief. Om jag forstatt importguiden ratt sa kan det bli problem med en bil som andrats efter att den registrerats forsta gangen. Jag har lyckats forsta rad 1-32 i briefet, men sedan...

Rad 33 heter Bemerkungen, som jag gissar betyder anmarkningar, och har star en hel rad med saker uppraknade som jag inte forstar dar alla borjar med Ziff. och sedan ett nummer och kolon. T ex:

Ziff.21: a. Felge Alpina 9Jx1BH2, KBA 43536 od. 443671.

Ar detta en upprakning av de forandringar som har gjorts pa bilen innan besiktningen eller godkanda forandringar som far goras, eller ar det forandringar som gjorts efter reg som kan skapa problem?

Rad 34 Zusatxliche Bemerkungen zur Fahzeugbeschreibung au Seite 2.
Basisfahrzeug BMW 5/D Typschlusselnr. TSN 696 Handelsbezeichnung BMW 530D.
Ar detta bara en information, eller ar det en indikation att bilen inte ar en akta Alpina??

Tacksam for all hjalp jag kan fa!
Hej, Nordstedts tyska ordbok ger följande:
Bemerkung -en f anmärkning, påpekande, yttrande
Ziff. förk. för Ziffer siffra
zusätzlich
I adj tilläggs-, tillsats-, extra[-], ytterligare
II adv extra, som komplettering, ytterligare

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
or
725
oreo
323i -85
Patrik:

Tack, nu tror jag att jag borjar fatta litet mer om min forsta fraga. Det verkar som det nummer som star efter Ziff hanvisar till briefets rader - tex rad 21 tar upp dacksdimensioner och under Anmarkningar sa ges flera olika dacksdimensioner som borjar med Ziff 21. Fragan ar nu om detta ar detta kommenterar andringar som ar tillatna under helbilsgodkannandet?

Det andra ar alltsa en tillaggskommentar. Nagon som vet vad denna har for funktion?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På bemerkungen, står det Alpina efter varje siffra?

Bilen är ju en förädlad 530d så en äkta Alpina är det! =)

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bemerkungen är bara en rad upplysningar om fordonet. Det motsvarar fält 71 i det svenska registreringsbeviset. Här hamnar alla upplysningar av betydelse som inte redan har ett eget fält. På Alpinabyggda bilar står ofta vilken BMW-modell bilen varit i grunden.

Regelrätta ändringar på fordonet stryks normalt sett över på briefets vänstra sida och förs in i passande tom ruta på dess högra sida...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

or
725
oreo
323i -85
Jeppe:

Det betyder alltsa att det inte ar nagra problem sa lange man inte ser att nagot pa vanstra sidan ar overstrykt. Precis vad jag behovde veta - nu kanner jag mig mer saker pa vad jag tittar pa. Tackar och bockar for detta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.