|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag fick ett litet problem med min bil när jag bytte olja. under de 1000 mil jag körde på den gamla oljan hade inte jag ett spår av nån vit gegga i oljan. sen bytte jag olja och direkt fick jag en massa vitaktig gegga i oljan. vad jag har förstått från att ha sökt på läst på detta forum så beror det på att man fått vatten i oljan. då undrar jag var detta vatten skulle ha kommit ifrån? eftersom att jag inte hade en gnutta vatten i oljan innan oljebytet och vips en massa vatten efter. jag är rätt säker på att det inte hänt något med topplockspackningen. förra gången jag bytte olja och jag skulle sätta dit min oljefilterpatron så tyckte jag att den inte riktigt fick plats så jag skar av lite av de tätande gummiringarna på ändarna. då gick det att få ner locket ordentligt. jag snackade med killarna på bilverkstan om detta och dom satt det ska va så. man ska bara dra åt hårt så att filtret pressas ihop så att det tätar ordentligt. när man sätter dit patronen så blir det en jäkla stor lucka som man måste få tät genom att pressa ihop patronen rejält. jag drog åt klart hårt så det kändes som att det blev helt tätt. nu har jag då börjat klura på ifall det på något konstigt sätt skulle ha kunnat läcka in vatten där i alla fall? vad tror ni? oljefilterpatronen är av märket bosch. nån annan som tyckt att dom är lite för stora också? just nu har jag så dåligt med pengar att det är helt sjukt så därför undrar jag följande. eftersom att jag bara kanske kört 10 mil på den nya helsyntetoljan. kan jag då tippa ut den och sila bort den vita geggan genom nån sil och sen hälla tillbaks den igen? man kan ju alltid göra så kanske tre gånger så borde väl det mesta försvinna. alltså att man silar olja och häller i den i motorn. kör en sväng. tömmer igen. osv. när jag bytte olja bytte jag även oljesort? kan detta ha påverkat? jag kör med samma märke på olja men jag bytte från 5W40 till 5W50. | |
|
en sak till föresten. vevhusventilationen har jag också läst kan orsaka kondens i motorn. ifall den är tilltäppt alltså. jag kollade lite men hittade den inte. var sitter den någonstans? jag hittade ventilationen från toppen dock. denna verkar vara nån slags återcirkulerande ventilation. på min förra bmw e21 så gick denna rakt ut i fria luften men på m42 motorn verkar den återcirkulera. |
|
|
Killarna på verkstan har rätt, filterpatronen verkar faktiskt för lång men pressas ihop av locket sen när man drar åt. Att skära av ringarna är nog inte helt smart eftersom man då riskerar att smutsig olja bypassar filtret. Angående klet i oljan är det svårt att veta vad det beror på om du inte märker av sjunkande kylvattennivå eller så, men på oljefiltret beror det inte iaf. Är oljan vit/grå på oljestickan eller bara på påfyllningslocket (=kondens)? Är det rejält vitt även på stickan efter bara 10 mil så har du nog problem...och att sila oljan går inte heller. |
|
|
det är rätt mycket vitt på stickan :( jag har inte kollat på påfyllningslocket. ska kolla det på lunchen så skriver jag hur det ser ut sen. |
|
| garanterat vanligt kondens vatten .. det uppstår när man kör kotare sträkor hela tiden och när vädret skiftar så mycket som det gör. jag har själv lite kleg på locket under vinter tid men på sommaren finns det inget alls skulle jag vara dig så skulle jag inte oroa mig !!! mwh Robban | |
| bränn ur bilen ordenkligt några mil så kanske det försvinner | |
|
Robban.. jo jag har hört att det kan va så också. det som gjorde mig lite misstänksam var just bara det att jag kör korta sträckor hela tiden. bilen hinner nästan aldrig blir varm. men.. jag körde ju precis samma sträckor innan jag bytte olja också. och det var ungefär samma klimatskiftningar då. hur som helst så körde jag lite längre med bilen i morse och ylade på rätt ordentligt. när jag kollade nu på lunchen kändes det faktiskt som att det var mindre kladd där. ska köra en ännu längre sväng nu på eftermiddagen för att se ifall det blir ännu bättre. jag kollade på oljepåfyllningslocket men det fanns det absolut inget kladd alls. jag kollade mer nogrant vid oljepatronen och det var snustorrt där. eftersom att det inte läckt ut nån olja där borde det inte ha kommit in nått vatten heller eftersom att det är ett högre tryck på oljan som vill ut därifrån än från luft eller liknande som vill in utifrån. sen kollade jag lite mer på den där ventilationsslangen från toppen ok såg att den går delvis in i insuget ser det ut som. exakt på detta sätt är det också konstruerat på min sporthoj. denna ventilation på sporthojen kallas för vevhusventilation så då kanske det är denna som är vevhusventilation på bmw'n också? eller? |
|
|
Sila oljan och hälla tillbaka den?. låter som seriöst sätt att lösa problem, kanske nåt att lägga upp på mekartips delen av hemsidan. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
Kör i alla fall 10 mil. Att ta några km extra hjälper ingenting! Bara en tanke. |
|
| schumi, hur gick det, är det fortfarande vitt-glägg på stickan? | |
|
jag körde en sväng med bilen på kanske 3 mil på eftermiddagen och nu är det ytterligare snäppet mindre vit-kladd på stickan. jag måste köra en ännu längre sväng så fort det passar. har dock lite problem just nu för jag tappade en skruv till bromsoken så det ena bak sitter löst just nu. |
|
| Shumi, hur kan man tappa en skruv till bromsoket? Hade du skruvat på det tidigare eller? | |
|
På min 525i har jag ofta lite kondensvatten under oljelocket vintertid. Aldrig sommartid. Kan säga att när jag såg lite grått igen under oljelocket första gången efter att ha bytt topp på bilen, den förra var spruken, så blev jag j-kligt nervös! Men det är bara utomhustemeperaturen som spökar vinterid och ibland skapar lite kondens. |
|
| jag höll ju på i många timmar och fick tillslut bort bromsoken så att jag kunde pilla lite på handbromsbackarna. sen när jag skruvade tillbaks oken så drog jag tydligen inte åt ordentligt. | |
|
Vitt kladd på stickan, går det värkligen att köra bort?? Om jag var du så skulle jag inte riskera nånting. köp en billigare olja och byt på en gång (och filter), kör en sväng (= 10 mil för en norrbottning:) och se vad som har hänt, är den oxå geggig så har du garanterat nåt slags läckage. Är den slät och fin så kanske du kan byta tillbaka till den sorts olja du hadde innan. men att kondens skulle orsaka "rätt mycket vitt på stickan " har jag svårt att tro |
|
|
det hjälper nog inte att köra bort, det är nog toppakningen som e trasig. ev. en spricka i toppen |
|
|
jag ska kolla olja idag igen för att kolla ifall det är bättre. jag var inte så sugen på att åka dom där tio milen, men nu när det kom snö så var jag ute och sladdade i en timme. det borde varit rätt bra. köra i diket lyckades man med då också. rejält med smisk på trean och vips så var man nere i ett 1,5 meter djupt dike. var precis på gränsen till att bilen välte på sidan. det roliga var att jag fick vänta i kanske 3 minuter innan det kom andra killar som var ute och sladdade som hjälpte mig att få upp bilen. det krävdes typ en volvo och 8 killar för att få upp bilen ur diket. då var det precis så att den kom upp. ja man skulle ju kunna testa att byta till någon biltema mineralolja en liten stund för att kolla ifall det blir bättre. dessa oljor kostar verkligen inte mycket. |
|
|
det är inte bra att tokköra med bilen om du har glykol i oljan men prova att byta olja o filter,blir den geggig fortfarande så är det nog bara att byta toppakningen |
|
|
Har du kollat så att kylvätseknivån inte har minskat? Vattnet måste ju komma från någonstans. Provtryck kylsystemet och kolla om nivån minskar. Du har ingen olja i kylvätskan?? |
|
| schumi, var det i byn du körde i diket eller i stan? klarade sig bilen bra? | |
|
jag har haft problem med kylvätskan ända sens jag köpte bilen. nivån sjunker alltid i expansionskärlet till en rätt låg nivå men sen stannar den där. jag vet inte ifall jag kan ha någon liten läcka i topplockpackningen, men ifall jag har det så har jag haft det i 2000mil och det ska väl inte bli värre bara för att jag byter olja eller? jag bytte ju från 5w40 till 5w50. att jag håller på och snackar om att sila oljan och sånt är för att jag inte har några pengar. jag har jobbat som försäljare på två olika företag i sammanlagt fyra månader nu. totalt har jag tjänat 10.500kr på fyra månader alltså ca 2.600kr i månaden. enligt min hushållskassa brukar jag ligga på runt 7500-8000kr i utgifter när jag snålar. jag har alltså inte råd att lägga ut en korvöre på bilen. att provtrycka systemet vet jag inte hur mycket det kostar men jag gissar på 1000kr? man kan ju göra ett sånt test också när man häller i nått i kylvätskan så att man ser ifall det finns avgaser i den. det kostar minst 400kr. känns som att jag inte riktigt har råd med det heller. det jag skulle göra egentligen är väl att jag köper en topplockspackning för 413kr och en uppsättning topplockbultar för 200 nånting och planar toppen för 300kr och bara byter topplockspackning. jag har aldrig lyft toppen själv men nån gång måste väl va den första. FRIFART.. nej det var inte i byn utan i vilsta industriområde. jag körde som en tok och det straffade sig :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.