|
|
|
|---|---|
|
Tacksam för några snabba svar ang. 528 modeller. Har fått ett erbjudande att få en 528 -87 i inbyte på en annan bil, men jag vet inte mkt om dom. Grejen är att "förrförra" ägaren, ja ni vet hur det brukar låta, påstår att det ska vara en entusiastbil, med M-märken på, en av 130 st intagna i Svergie osv. Den "ska" vara i mkt fint skick i karossen, och motorn borrad till 3,0 o annan kam, ca 240 hk. Har själv inte sett bilen ännu, men skulle vilja ha "lite på fötterna" innan jag åker o kollar på den. Försökt hitta något här på forumet, men M528i och 528iM står det hej vilt... Vad heter modellen egentligen? Och vad är speciellt med den? Är det bara snack från han som förmedlar affären, eller ska det föreställa att vara något annat än en vanlig 528? Och hur ser jag att det inte är en "vanlig" 528 i så fall? Är det något pris i dom eller snackar vi om ca 15 tusenlappar.. max. Sådana frågor undrar jag över.. mvh Teddy | |
| jag har då aldrig hört talas om nån sådan e28:a | |
|
Hej! Verkar vara ett "hemmabygge",någon sådan modell finns inte från fabrik...Entusiastbil kan det väl vara ändå :) De enda M-modeller av E28 som finns är ju den råa M5+att även M535i hade den beteckningen från fabrik s.a.s.Dock inte trimmad motormässigt något jämfört med den "vanliga" 535:an. Om den är fin så är det väl inte fel att betala 15' även fast grunden är en vanlig 528i..Trevligt med lite mera effekt,frågan om det just kommer upp till 240hk(låter otroligt iofs om det "bara" är borrat lite + annan kam).Tveksamt om insprutningen klarar av så mycket effekt hur som helst utan smärre mod.. Trolig effektökning i bästa fall med justerad inspr kanske 30-35hk totalt(min gissning). Finns papper på "rullande landsvägs körning" t.ex. eller arbete/delar på vagnen? Mvh Janne. |
|
|
1984 fanns det i Sverige 318iM, 323iM, 518iM, 520iM, och 528iM, se länk till denna försäljningsbroschyr: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tyvärr så fungerade inte länken för mig.. Mig veterligt så fanns det inte någon M528i med häftigare motor el. dyl....Spoilerpaketet osv fanns naturligtvis att beställa,men ingen som utgick för att kallas M från fabrik hur som helst med märken påklistrade och inskriven i historien som M-bil vilket faktiskt M535:an är... Mvh Janne. |
|
|
Skaffa Adobe Acrobat Reader, så kan du läsa broschyren. Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok! Jag hade min dator i "bitar" igår(pga lite uppgraderingsförsök med Grafikkort + lite extra minne därav mina problem :)).Missade lite program i och med detta. Nåväl,jag har nu läst mig till vad som stod där i broschyren.. Dessa är INTE med i boken t.ex "BMW M-series,the complete story" av Alan Henry som "riktiga" M-bilar hur som helst som jag även menade i mitt förra inlägg(dock tydligen med M-märken:)). Mvh Janne. |
|
| Ska jag tolka dessa svar som att om den ska kallas något, så heter den 528iM. Och att "M"et står för ett mer eller mindre ospecifierat utrustningspaket med t.ex kjolar mm.. vilket då ej skall förväxlas med en M535i fast med mindre motor. "stort frågetecken" :-) | |
|
Instämmer med Teddy, det är ett utrustningspaket. Troligen "komponerat" av dåvarande generalagen Förenade Bil, men fabriksmonterat. Vi hade en diskussion om detta för några månader sedan, den spårade ur med diverse personangrepp och togs bort av webmaster. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ska man vara riktigt röra ihop vad nu M märkena ska betyda då kan man bena ut i all oändlighet till minsta lilla vinge tillverkat för M-paket och kalla hela bilen för en "äkta" M-bil... Det jag iaf endast kan kalla för M av E28:orna är då M535i(i princip endast en "M-märkestrimmad" vagn det också med sportinredning,diffbroms,ABS,gasstötdämpare,spoilerpaket och div andra attiraljer)+ M5 med 24v motorn resten finns iaf inte med som "äkta" M-bilar i boken som jag refererade till ovan....Dvs om igen >>Inskriven i historieböckerna som en M-serie bil. M-paket har ju funnits att inhandla i "all evighet" till BMW modeller...Man kan ju naturligtvis tycka då att en M535i är en dekaltrimmad vanlig 535:a ,men defacto finns med som en M-bil i denna "historiebok" iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T har helt rätt, det finns ingen M-version av 528i E28, det är bara lögner, det är en vanlig 528i med M-utrustning (kan vara från fabrik men troligtvis monterat i efterhand). Men det finns många bedragare ute som annonserar, såg själv en M5 3,8 "Sports Edition" till salu för ett tag sedan, vilket dravel säger jag bara, tyvärr hann jag inte länka ut annonsen hit förrän den var borttagen, kanske tog annonsören sitt förnuft till fånga. Tro inte på några historier förrän det är verifierat av M GmbH! Finns mycket rykten ute. //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
|
HD91: Stod det nåt extra om bilen i annonsen du kommer ihåg? Nåt som gjorde den till "Sports Edition"? -Säkert bara strunt dock. |
|
|
Bayerischemotor: Nej, det stod bara nåt trams om "350 st tillverkade". Är din M5 3,8 daytonaviolett förresten? Ett till "fake" ligger på mobile för EUR 14.900, en 93:a som annonseras som "Nürburgring-edition - 350 tillverkade", det finns ingen sån upplaga heller. Det som finns är Cecotto (22st), Winkelhock (51st) och 20 Jahre Motorsport (20 st), plus UK Limited Edition (50st). //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
| Får tacka så mkt för info. Det ligger till som jag trodde då... Ska åka o kolla på bilen till helgen, så får vi se vad det är för något. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.