|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Jag tänkte kolla upp lite hur detta låter: Är det ett rimligt pris med 60 000 för en svensksåld bmw 320i coupé, gått 17500 mil. Inge rost går helt ok, lite ojämn tomgång (Vad kan det vara?!!) Vinterdäck på alufälg, mycket fräsch innuti, lilla datorn. | |
| Tacksam för svar. | |
Maha |
Hej! Coup'en är ju lite dyrare än sedanen, Och så har du ju både ABS, Airbag, halkvarnare som standard. Vanos-motor vilket sänker törsten och ökar orken på lågvarv. Den har gått normalt många mil anser jag. 60 000 är ju inget superpris, men om bilen känns och går bra, har stämplad servicebok och inga större fel lr brister så verkar det som ett vettigt köp! Jag skulle nog försöka pruta ner till runt 55 000! Vad gäller tomgången så skulle jag kuna tänka mig att det är tomgångsmotorn, eller att det tjuvläcker in luft till motorn vilket kan lura den så den då får mer bränsle och därför går ojämnt... Du kan prova att spruta lite startgas på misstänkta ställen runt luftfiltret och efter luftens "väg" mot motorn. Den här metoden är inte helt riskfri då startgas är BRANFARLIG och med lite otur kan orsaka motorbrand! men risken är nog inte så stor... Kan också vara Lambda-sonden som har gjort sitt, den sitter på avgasröret och känner av avgaserna, och skickar signaler till insprutningen som blandar rätt luft/bensin blandning.. är den dålig så kan motorn få fel blandning och gå ojämnt. Du kan också söka efter andra svar på Länk Hoppas det går bra men bilen! Mvh //Martin 6 Bayerska burkar! |
|
Satt och letade som attan igår, men hittade inget tillfredställande svar. Är det rimligt att byta min audi cab rakt av? Det är en importerad 93:a gått 13800 mil, ingen servicebok. Som det ser ut i nuläget byter jag. Provkörde bilen igår och allt funkade precis som det skulle, bortsett från tomgången. Är lambdasonden en dyr historia? Mvh Henrik |
|
| En lamda kostar 1375:- hos Mekonomen, kan även vara dålig kontakt nånstans. Hade problem med min tomgång och då var det dålig kontakt i "huvudkontakten" som ger spänning till alla givare. | |
|
Se upp med den dåliga tomgången... det kan vara luftmassemätaren... vanligt fel på M50... speciellt om den har gått på K&N sportluftfilter. en ny kostar nästan 5000 kr. Lägg på en tusing och be ägaren åtgärda problemet med tomgången istället. jag hade samma problem med min... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
En sak till... ingen servicebok.. gör så att det blir svårt att sälja bilen, tänk på det. ang. miltalet, så fuskas det rätt mkt med dessa... lämna in bilen på BMW betala 200 kr så läser de av mätarställningen i LKMen åt dig.. stämmer mätarställningen i LKMen mot mätarställningen som visas i instrumentpanelen så finns det en god chans att bilen verkligen bara gått 13.800 mil. Men jag har mycket svårt att tänka mig att en importbil som är 11 år gammal bara rullat 13 tusen mil. sök på mätarställning och mätarfiffel så ska du se hur mkt det finns att läsa här på forumet. lycka till. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Har bilen AC? Om inte tycker jag att den ska ligga väsentligt lägre. Bilar utan AC är paradoxalt nog iskalla. Gör som vännerna här föreslår - låt BMW kolla mätarställningen. Det förekommer mycket fuffens på den fronten. Försvunnen servicebok tyder på det. Utan servicebok eller tillfredsställande svar om bilens historia och skick skulle jag inte ge en spänn över 50 000. Jag skulle pruta och avstå om säljaren inte vill förhandla. Det finns många fina E36 på marknaden (och minst lika många lik) så hold your horses. Lycka till! Det är en fin modell, har haft en själv (gammalt bilhandlarordspråk) My Bimmer is my mistress |
|
|
Men, var det inte hans audi som saknade s-bok? Och hade bara 13800mil på mätaren? Som referens kan nämnas att jag fick 75 för en 325:a -95 med bra utrustning inkl. skinn 15800 mil. Så 50-55 är väl rimligt speciellt som den har orolig tomgång. Försök få några lusentappar imellan vid bytet. |
|
|
Ok. Såhär är det: Jag har en audi cab som jag ska byta bort mot en bmw 320. Det är min audi som har lite risig historik. BMWn är svensksåld, gått 17500 mil, väldokumenterad, ACC, farthållare, coupé, ej skinn. Mycket bra skött. Bytet kommer ske rakt av. Inget imellan från någon sida. Vad tror ni. Mvh Löfgren |
|
| Låter som en ok affär, kolla noga upp rosten bara, min hade angrepp både här och där. | |
|
instämmer med Hubbe. Tomgångsproblemen är vanliga på modellen. Jag hade också sådana, men de försvann efter ett tag av sig själva. Åsså säger de att BMW är dyra att reparera... My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.