|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har läst många trådar i forumet om att fläktmotståndet ska bytas om bara fläkten går på 4:an.....min har nu till och med lagt av helt, vilket inte är så kul på morgonen när frosten kryper in i bilen..... Har läst att man ska hitta motståndet både på förarsidan och på passargerarsidan och har nu kollar båda ställena utan att hitta de?¿ Vart sitter de då? Allt jag kan hitta är ett ställe där ett par kablar går in i luftkanalen igenom en gummi-genomföring. Hjälp! Behöver fixa fläkten så jag kan åka till jobbet med stängda rutor.......brrrrrr.....kallt! =) According to Einstain: "The faster you got, the longer youe live" | |
|
Tror att du som jag har det sk. svärdet. Är en mycket dyrare historia än fläktmotståndet. Se bifogad länk. Länk Mackan |
|
|
Ahh, tackar! Ska undersöka om de kan vara detta som är problemet på min bil =) Stort tack! God Jul.....eller nåt =) According to Einstain: "The faster you got, the longer youe live" |
|
|
delta.... har du lika stor tur som mig så hittar du kallödningen på kretskortet på "svärdet" och kan löda om den igen.....fungerar helt perfekt nu :-) PH |
|
|
Om det inte är försent: Lugna dig med motståndet, kolla så du har ström via säkring, brytare osv först. Motståndet är inte inkopplat i läge 4 och borde då inte hella kunna påverka. Kan också vara så att lagren i fläktmotorn gett upp och torkat ihop, därför gick den kanske bara på högsta mot slutet. Blir till att ta ur motorn och koka in ny färsk olja i lagren isf, om de inte är helt utslitna. FP |
|
|
PS ... ett tips: när du har dragit ut "svärdet" så sätt tillbaka kontakte på svärdet och starta fläkten ....... sitt sedan och titta med allt större ögon på alla löv som blåser ut ..... PH |
|
| peter Hanson: Vad menar du med att en kalllödning har släppt? Menar du att något har släppt för att det är kall lödt? | |
|
Menas en lödning som är dåligt gjord från början, kallas för kallödning efter som den bl.a kan bero på lödning med för dålig värme. Förr eller senare lossnar komponenten, kontakten eller kabeln från lödningen = problem. FP |
|
|
Tack för alla bra svar! Då antar jag att det inte är svärdet som är problemet med att fläkten lägger ner helt, men de kan inte häller vara oljan i lagren på fläkten för att här om dagen gick den igång. Verkar som om den inte gillar fuktiga dagar då man behöver den som mäst. Vilken komponent som tillhandahåller ström till fläkten kan bli känslig för fukt? According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
Brukar inte vara så känsligt med fukt i 12V-system när det gäller el till t.ex en motor som drar lite ström som denna. Värre med elektronik, möjligen oxiderade kontakter osv. Kan ju vara kolen i motorn som är nerslitna, då kan den gå lite tillfälligt ibland. Om du kan mäta på kablarna som går in till motorn så kan du med 100% säkerhet se om det är fläktmotorn eller nåt tidigare som strular. FP |
|
|
Exakt vart sitter fläktmotorn och varifrån kommer man lättast åt den? According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
delta.......titta på martens länk..! PH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.