AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
703

Skumt... fick sänkt premie utan prut...

Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Det började med att jag ringde i god tid innan förfallodagen till LF, fick ett bra besked 6.800:-/Helår för helförsäkring på min bil.

Fick försäkringsbrevet från LF på 8.203 kronor för två veckor sedan... ringde och klagade, fick efter ett tag, att budet 6.800 skulle gälla.

Fick avin idag från LF på 6.243 (utan att jag försökt pruta ner det från det vi sist kom överens om, dvs 6.800)... av en konstig händelse fick jag en avi från Tennant (troligen del av Susab) på 6.356 för "samma" försäkring.

Frågan är:
Samkörs olika bolags försäkringar någonstans, har dom koll på vad andra ger för "bud"... eller är det bara en slump ?

Någon som vet ?

/Jake
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Min erfarenhet är att i all premiesättning så är det en massa slump inblandad. Testa t.ex. att ringa och fråga på en premie. När du lagt på luren så ringer du omedelbart upp igen och det är då ganska troligt att du fått en annan handläggare och ett helt annat pris :)

Jag har också fått en massa olika bud beroende på vilken handläggare som svarat. Liknar en slumpgenerator. Se till att lagra offerten om den är till er fördel.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Jake:Har du kollat så det är för exakt ett helt år? Kanske förfallodagen på den nya försäkringen är några dagar tidigare än exakt ett helt år.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Ja
299
Jake
Roffa: Jodå det är från 1/1 2004 på alla och gäller ett år... tror inte det är skälet till nedjusteringen.

Att LF sänker priset från en summa som vi kom överens om känns konstigt, att det tajmade det med brev från ett annat bolag Tennant (som också kom med lägre summa men som jag aldrig haft kontakt med) är också konstigt, speciellt som LF lyckades komma en hundring under det oväntade brevet från Tennant...

Mycket som man inte vet...

/Jake
Det skiljer ju också om man val helår, halvår eller månadsbetalning av premien. Närmare bestämt 6% och 3% mer för de som är halvår respektive månadsbetalning.
Ja
299
Jake
CBM3C: I mitt fall så är alla parametrar identiska, det enda som skiljer är försäkringsbolag (och kostnaden de vill ha för samma försäkring)...

/Jake
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.