AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.777

E46 M3:a nackdelar...

Sida 1 av 2
Hejsan, lite frågor ang denna bil.

Vad har ni stött på för nackdelar?
Är ggande kostnaderna högre än Ni trodde? (vet att det kostar)
ÄR coupén en besvikelse vad gäller praktiskhet?
bränsleförbrukning om man kör normalt/snålkör?
kvalite?

Har funderingar men vet inte om man vågar slå till,. bilen i fråga blir isf. en med SMG.

Tackar på förhand!
estoril:

Inga förutom när man ska parkera alt lämna den obevakad
Nej om man har gjort en korrekt kalkyl
snålt under litern normalt runt litern
hög

jag har inte ångrat valet jag dvs SMG har testat den manuella i ca:200mil desto mera i SMGII:))
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Fantastisk bil. Har inte hittat några nackdelar alls. BRUTAL specielllt med SMG2 låda.

Mip
Inga nackdelar alls förutom kanske BMW som företag och dess återförsäljare...

/RS2
Har väl varit lite sisådär med kvaliteten o hållbarheten på bla motorn. Sök inlägg!!! Inte alltför possitiv läsning tyvärr.

M-POWER!

Länk
Kan inte säga annat än att det som kostar är:
* Försäkring
* Värdeminskning

Service är inte speciellt mycket dyrare och att den drar .1l/mil mer per mil än en 330 spelar ju ingen roll alls i sammanhanget.

Sean hade iallafall jag svårt att låta bli att sänga på en massa "onödiga" saker som avgas,dämpare,fjärderbensstag,kolfiberstyling etc. men det gör mig inget.

Är till salu hos Jarls Bilservice i Helsingborg.
Ägde en 330ci innan min M3:a och kan inte säga att det var mycket dyrare att köra M3:an.
Som CBM3 skriver är det försäkring / värdeminskning som kostar mer. Det ÄR det värt =)
Nackdelar: Jag tyckte den var lite känsligare för stenskott också har jag inte kört på så många fåglar med någon annan bil, men det kan man inte skylla på bilen...eller=)
Förövrigt rent praktiskt tycker jag coupe/sedan är bättre att lasta än touring, för de är större så länge man inte fäller baksätet i en touring.

///Egget
Länk
1:
Inga direkta nackdelar som jag inte hade räknat med

2:
Det går åt mer däck än jag räknat med, och bensinen kostar. Tycker inte jag gör annat än tankar.

3:
Nope, fungerar kanon. Baksätet är väl inte det bästa, men vem har folk i baksätet?

4:
Jag kan väl inte kalla det snålkörning direkt, men jag är aldrig under 1.25l/mil med min bil.

5:
Jag är duktigt besviken på kvalitén i min bil. Den skramlar och vibrerar har sig. Bilen har varit på verkstad 6 ggr sedan i maj. Många av dessa är ju slarv av BMW själva dock.

Det första som händer när jag sätter mig i bilen är att knappen man ställer in backspeglarna med lossnar, efter någon dag tänds airbaglampan och man måste byta hela airbagenheten. Och som sagt så låter det lite här och var i bilen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Imola. Håller du byggkvalitén högre på X5an?
acey:

Lätt, den är som ett kassaskåp jämfört med M3:an. Helt knäpptyst.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Underligt. Det är sånt man märker med tiden. Dom milen jag har lagt i e46 m3 har jag inte dirkekt funderat över detta mer än att känslan varit hög, det är sånt som man märker först när vardagen kommer. Intressant tror du att det är ditt exemplar eller dålig byggkvalité överlag på M3orna?
Ingen aning faktiskt.
Har två st kompisar som också har E46 M3 och dom klagar ingenting, men jag är nog lite mer kräsen än vad dom är med.

Jag hoppas verkligen att jag har ett dåligt exemplar för det är inte alls kul, särskilt inte när X5:an verkligen är knäpptyst.
Imola:

Hur kör du eller är det jag som kör lungt:)) kan lätt åka under litern.

Egget:

Det finns en topic om att stenskott på M3 sök på stenskott alt huv etc etc
Ifall du kör under litern så har du nog några paket ägg under foten.

Jag kör dock alltid i det näst snabbaste läget på SMGII.
Automatläget föstås...
Imola:

Antar att du även kör med sport läget intryckt oxså?då förstår jag varför du inte kommer under litern.

Nu står i och för sig bilen men jag kör oftast på 2-3 utan sport där av skillnaden på förbrukningen.
Starre:

Nope, inget sportläge.
Men växlingarna blir så sega på de långsammare programmen och bilen går ungefär som en gammal 240DL när man trycker fullt.

När jag körde till STHML så drog den precis litern. 55mil motorväg ;)
Imola:

När jag åkte till Stockholm,Berlin,Regensburg,Stockholm etc etc ca:500mil drog bilen 0,9 och ja det gick stundtals väldigt fort=+240km/h har redan planerat en ny resa till Bmws hemland.
Antingen så drar min bil mycket soppa eller så kör jag som en biltjuv :)
Imola: Min snittade 1,2-1,3 blandad körning. Nuvarande kärra drar 0,2 mer... :-/
Cyberkallen:

Härligt att höra. De röda är ju snabbast så det drar väl lite mer soppa. Men S4:an är ju inte ens inkörd, den borde väl komma ner lite iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.