AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.115

SMG/SMGII 325/330/E60

Hejsan har frågor ang. denna växellåda. JAg vet att den gamla SMGI sas har funnits som tillbehör på 325/330 några år nu och att det inte är samma sak som den nya M3 SMGII lådan. Vad jag nu undrar är det fortfarande SMGI i 325/330?? Min undran eftersom jag nu vet att SMG nu finns som option till E60 och 6-serien och kan inte tro att dom slänger i den äldre SMG i dessa nya bilar el? och om det nu e den nya SMGII i dessa så borde väl denna (SMGII) även nu oxå finnas till 325/330 eller?? hoppas ni fattar frågan... e sugen på 330 med SMG men e inte sugen på den gamla SMGI lådan...

Som vanligt vet man mer än BMW själva då själva BMW inte hade aning om ngt :-(
estoril:

Finns du här oxså:))

Det bör vara en skillnad på dessa lådor:

330

Sekventiell manuell växellåda (SMG), 6-stegad, inkl ratt med vippreglage och multifunktion 15900kr

M3

Sekventiell M växellåda (SMG Drivelogic), 6-stegad, inkl växlingspaddlar på ratt, rattspänne och växelkonsolkåpa i Titan Shadow 34200kr
Tyvärr har BMW döpt om SSG växellådan till SMG vilket förvirrar begreppen. Det är idag endast E46 M3 som har en Getrag SMG II växellåda med Drivelogic. Alla andra har ZF SSG (numera kallad bara SMG) men de har dock vissa komponenter ifrån Getrag. Dessa har inget gemensamt med den gamla SMG I växellådan. Och ingen av dessa är en riktig sekventiell växellåda så det är bara marknadsföring.

/RS2
chrille70
Jag förstår inte varför BMW slänger in den gamla SSG-lådan i nya 5- och 6-serierna då det finns nyare och bättre teknik att tillgå. Den gamla lådan gör nog ingen glad så de kunde ju lika gärna ha hoppat över det sekventiella alternativet. Jag skulle inte tro att de får så värst många beställningar...

MVH Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.