AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.710

Utbytta motorer M3 E46

Sida 1 av 2
Vad är anledningen till att så många tidiga M3 E46 har fått sina motorer utbytta? Någon som vet??
bopa:

Välkommen till forumet

Detta har disskuterats tidigare och söker du på M3E46 så finner du massor..

Men jag kan berätta det....

Felaktig smörjning av vevstackslagerskålarna detta berörde ca:67st tror jag bilar i Sverige.
bopa:

hittade länken:

Länk
bopa:

bör även noteras att alla(67)byttes inte hela motorn utan enbart vevstackslagerskålarna vet inte hur många som bytte enbart detta någon??
Inte en chans att det är så många, det är kanske 10-15 som levererades mellan oktober och december 2001. Sedan har vi övriga som har bytt motorer men det är en helt annan diskussion. Men för säkerhets skull så har man även åtgärdat bilar tillverkade i januari och februari 2002. Och det som har bytts är oljepumpen och vevstakslagren. Se nedan för den officiella BMW förklaringen.

/RS2

BMW has been investigating cases of damage to the connecting rod bearings resulting in engine failure. After intensive analysis, we can inform you that we found the root cause and have also tested and confirmed our countermeasures.

The problem has been identified as contamination of the engine lubricating system during assembly in combination with unfavorable tolerances in the engine oil pump for the M3 coupe/convertible produced from October 2001 through February 2002.

These cars require replacement of the engine oil pump and as a precautionary measure, replacement of the connecting rod bearings. In addition, the engine control module will be programmed with the latest software, which includes improved cold start characteristics.

RS2:

Nu brkar du har koll på läget men i Tv(kommer inte ihåg villet nr)så nämndes siffran 67st
Jo, jag har sett det också men vem har sagt att Teknikens Värld har koll på något då? :-)

Jag tror det var 67 bilar som registrerades under kalenderåret 2001 eftersom de påstod att det gällde alla bilar som var tillverkade under 2001 vilket alltså är helt fel!

Sen kan det vara så att BMWs PR kontakt draget en "story" för dem eftersom man snart bytt motor och koppling i pressbilen 10 gånger! Allt pga att vissa journalister inte kan köra bil...

/RS2
RS2:

Tror att press bilen står till försäljning på Bmw solna nu:))

Ps.boxen har lanserats nu både i S och finns ev i T oxså
OK, jag hör av mig till dig senare i veckan Starre.

Jo, jag vet att press bilen är till salu tillsammans med en annan intern tjänste M3a...

/RS2
Starre elller RS2:

vilken är pressbilen, den gula?

Länk
Man tackar för infon!
ufo:

Den gula
ufo:

BMW M3
Årsmodell: 2001
Körsträcka: 4.550 mil
Pris: 425.000 kr
Färg: Fenix gul met
Karosseri: Sportkupé
Regnr:SCE-599
Starre: Tackar. Så egentligen skulle den bilen kanske kosta uppemot 100' mindre...med tanke på hur den körts? Fast å andra sidan så har den ny motor och koppling?

Länk
Ufo:

Nja med tanke på att det finns det mesta i utrustning(exkl SMGII)och att motor etc är byt så nja...inte 100K mindre.
OK, jag var nog lite väl överoptimistisk (finns detta ord...?)...;–)

Du har SMGII, eller hur? Och är förstås jäkligt nöjd med den?

Länk
Ufo:

Ja
Ja skulle inte byta till manuell
Fanns det fler gula pressbilar?
M3an Teknikens Värld provkörde i nr 1/01 hette iallafall SCE 597.
Oskar:

Är du 100% säker på den sista siffran en nia kan lät se ut som sjua. Nu vill jag minnas att Tv testet gjordes under regn och skit så det kan vara svårt att se regnr.
Oskar: Fanns en gul till som gått som press/demobil. Den rullar i Göteborg just nu och jag vill av hänsyn till nuvarande ägaren inte lämna ut hela reg-numret: TEN***.

Den som Cyberkallen pratar om provkörde jag innan jag köpte min, då hade Volvo haft den och testat mot S60R:en och de hade haft en liten lätt avåkning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.