|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger... Har problem med att motortemperaturen långsamt stiger till mitten (tar ca 10 min stadstrafik vid +4 grader) dock blir kupévärmen aldrig bra, dvs den blir aldrig varmare än ljumen. Den övre kylarslangen bli varm (gränsland att man vill hålla i den) men den undre kylarslangen blir bara något sval. (Kan ju tilläga att viskoskopplingen på fläkten är trasig och fläkten är låst mot remskivan) Spenderade ca 40 min med att försöka avlufta systemet och det fick nog i ca 0.5 liter extra.. dock förbättrades ej symptomen av detta. (har spenderat rätt lång tid o försökt söka efter liknande på forumet men ej hittat något bra svar) Så frågan då om det är Termostat eller luft eller något helt annat ? | |
|
Skulle gissa på termostaten, för om det är luft så borde den gå varm istället. Men prova byt termostaten, kostar ju inte många kronor. |
|
|
kan det inte vara så att vattnet kyls "onödigt" mycket eftersom tydligen fläkten går hela tiden? isf blir ju nedre slangen ganska sval. Hur känns slangarna till värmepaketet? Om du lyckats lufta, bör dom vara varma, om inte värmeventilerna lagt av. I min 6a var det en gummipackning som spruckit, ny ventil från BMW för en 1000lapp löste det problemet. I detta mekartips Länk var problemet det motsatta, men tillvägagångsättet är detsamma. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Har nu kollat värmeventil och den var hel och betedde sig som de borde när ström anslöts till den. Mätte även kontakten från värmereglaget vilken också hade korrekt funktion. Vidare var det lite smuts på filtret på ventilen så den fick sig en städning... Efter detta är värmen något bättre i bilen dock får jag inte motortempvisaren att stiga exakt till mitten så ny termostat är inhandlad och ska bytas imorgon. |
|
|
Se till att lufta kylsystemet ordentligt.. och byt även microfiltret i värmepaketet... Hade liknande trassel som du, efter byte av dessa saker samt termostat, så har jag värme i bilen som en het sommardag i juli =) |
|
|
nedre kylarslangen är ganska mycket svalare än den övre så det är nog normalt. så felet ditt är nog nåt annat än termostaten i alla fall. /Steffee |
|
|
Termostat bytt och efter en massa luftande så går temperaturen fint upp till mitten. Dock känns fortfarande kupévärmen lite seg, men det blev en rätt skön sommarvärme tillslut. Som en liten "lustighet" kan nämnas att jag tappade ut ca 1.5-2 liter kylvatten när jag bytte termostat och fick i ca 3-3.5 liter vätska vid monter/luftning... |
|
| vad är microfilter för något? ska man byta de? Hur hittar man detta filter?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.